کد خبر: ۵۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 01
شفاآنلاین-دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اثر درمانی گیاه دانه پرستوی بین النهرین بر سلولهای سرطانی را اثبات کرد.
به گزارش شفاآنلاین، گیاه دانه پرستوس بین النهرین ، گیاه بومی مناطق غرب و جنوب ایران است.
دکترمینائیان ، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : دراین طرح ثابت شد ، درگیاهان جنس تیملیا ، باجداسازی ساختارهای شیمیایی نوع کومارینی و دی ترپنی اثرات سیتوتوکسیک درمانی روی رده سلولهای سرطانی است .
مجری این طرح پژوهشی نیزگفت: ‌دربررسی اندامهای هوایی گیاه خشک ، آسیاب شده و به روش پرکولاسیون، عصاره گیری و ترکیبات موجود در آن با استفاده از دستگاه ان پی ال سی فراکسیون بندی و گروه ها برای اثر سایتو توکسی سیتی روی 2 رده سلول سرطانی ام سی اف 7 و ایی جی 38 آزمایش شد.
خانم ورادی افزود: در این آزمایش فراکسیون برتر به منظور شناسایی ترکیبات موثربه روش اج پی ال سی جداسازی و با استفاده از آنالیزهای ان ام آر ، آی آر ویو وی وی آی اس مورد شناسایی شد.
وی با بیان اینکه از مجموع 4 گروه به دست آمده از عصاره گیاه ،گروه های 2 و 3 دارای اثر مهار کنندگی قوی بودند گفت: داروهای سیتوتوکسیک عواملی دارند که به طور مستقیم سلول را نابود می کند به طوری که بر مراحل مختلف سنتز و فعالیت اسیدهای نوکلئیک اثر گذاشته و تقسیم سلولی را مهار می کنند.
دکتر سیدابراهیم سجادی و دکتر سید مصطفی قنادیان همکاران وی در این طرح بودن که به شماره طرح تحقیقاتی 392497 به ثبت رسیده است.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: