کد خبر: ۴۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 31
شفا آنلاين-2 نوع ورزش‌ هستند که انجام آنها در دوران شيردهي و بعد از آن براي پيشگيري از افتادگي شانه و پستان‎ها لازم است.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سارا لطفيان، متخصص طب ورزشي و استاديار دانشگاه علوم‌پزشکي ايران گفت: اين پرسش خانمي از كرج است كه نوشته‌اند: «بعد از زايمان اندازه سينه‌ام تغيير قابل‌ملاحظه‌اي داشت که با شيردهي تقريبا متناسب شد اما مشكلم افتادگي آن است. آيا ورزش يا راهکاري براي رفع اين افتادگي وجود دارد؟»


در پاسخ به اين پرسش بايد بگويم که افتادگي پستان بيشتر ژنتيکي است. اگر خانمي از ابتدا پستان افتاده‌اي داشته، نمي‌توان به کمک ورزش آن را بالا کشيد اما اگر قبل از شيردهي اين مشکل را نداشته و بعد از چند دوره شيردهي دچار افتادگي شده، ورزش کمک‌کننده خواهد بود.

2 نوع ورزش‌ هستند که انجام آنها در دوران شيردهي و بعد از آن براي پيشگيري از افتادگي شانه و پستان‎ها لازم است.

در يک نوع بايد شانه‌ها را بالا و عقب ببريد. مثلا کشيدن دست‌ها از عقب مي‌تواند تصحيح‌کننده حالت شانه و افتادگي پستان باشد. اگر گردن هنگام شيردهي افتاده باشد نيز مستقيم روي قفسه‌سينه و افتادگي پستان‌ها اثر مي‌گذارد و لازم است با تمرين‌هاي ويژه وضعيت گردن را هم اصلاح کرد.

برخي ورزش‌ها نيز تقويت‌کننده عضلات قسمت جلويي سينه است. هر ورزشي که تقويت‌کننده عضله اصلي جلو سينه‌اي باشد، مفيد است. اگر مي‌خواهيد سينه بالا و خوش‌فرم باشد، بايد با وزنه تمرين کنيد. ابتدا بايد از وزنه‌هاي سبک شروع و به مرور وزنه‌هاي سنگين‌تر را امتحان کنيد. توجه داشته باشيد که خود پستان بافت عضلاني ندارد و هميشه لازم است عضلات اطراف و نگهدارنده آن را تقويت کنيم. خانم‌ها بايد مراقب باشند در طول شيردهي وضعيتي مناسب داشته باشند، تکيه دهند و بالشي زير سر نوزاد بگذارند و به جلو خم نشوند. در ضمن از هر 2 پستان به نوزاد شير دهند تا دچار افتادگي يک‌طرفه نشوند.

نکته ديگر در مورد لباس زير است. برخلاف گذشته که گفته مي‌شد لازم نيست خانم شيرده لباس زير بپوشد، امروزه بر لزوم استفاده از سينه‌بند و نقش آن در پيشگيري از افتادگي سينه تاکيد مي‌شود. بعد از شيردهي نيز خانم‌هايي که مايلند ورزش کنند، اگر ورزش‌هاي ضربتي انجام مي‌دهند، حتما لازم است از محافظ سينه استفاده کنند و اگر ورزش‌هاي حرکتي مثل دو و پرش دارند، بايد لباس‌هاي زير مخصوص که به بدن مي‌چسبند و درز و سگک ندارند، بپوشند تا سينه حداقل حرکت را داشته باشد. حرکت زياد سينه باعث بروز خارش و اصطکاک بين سينه و لباس مي‌شود و مشکل پوستي ايجاد مي‌کند. البته حرکت پستان حين ورزش باعث افتادگي پستان نمي‌شود. در ضمن خود بافت پستان را نمي‌توان با ورزش کوچک و بزرگ کرد.




سلامت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: