کد خبر: ۴۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 30
روانپزشک و متخصص علوم رفتاری در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین تشریح کرد:
شفاآنلاین-متخصص مغز و اعصاب و علوم رفتاری با بیان اینکه سن و جنس تاثیر به سزایی در میزان گرایش افراد به تغییر چهره دارد گفت: برخی جوان ها به دنبال تحول، تغییر و پاسخی برای نیازهای روانی خود هستند به همین خاطربه دنبال مدهای جراحی اینچنین هستند.
دکتر داریوش نسبی تهرانی  در گفتگوی اختصاصی  با شفاآنلاین درباره علل گرایش جوانان به تغییر ظاهر و گوش های الاغی اظهار کرد: جنس مونث به دلیل مسائل اجتماعی که وجود دارد نسبت به مردها بیشتر احساس ضعف می کند و به همین خاطر بیشتر به دنبال تغییر قیافه و ظاهر خود می رود.


وی ادامه داد: بی تردید یکی دیگر ازعلل این ناهنجاری ،عدم توجهی است که در محیط خانواده و اجتماعی وجود دارد باعث می شود افراد بیشتر به این سمت و سوگرایش پیدا کنند.

این روانپزشک همچنین تاکید کرد: افرادی که دست به ظاهر خود میبرند و این جرات را به خود میدهند که تغییرات اساسی را در چهره و ظاهر خود به وجود آورند دچار اختلالاتی روانی و عصبی شده اند و درواقع به دنبال آن هستند تا بتوانند این تغییر را در محیط و افراد اطراف خود نیز به وجود آورند.

 

وی اضافه کرد: برخی جوان ها به دلیل نداشتن آگاهی و آموزش و یا به دلایل محیطی، اجتماعی، خانوادگی و سرکوب هایی که وجود داشته به نوعی تغییر مسیر و انحراف پیدا می کنند و در نتیجه آن جراحی ها و تغییراتی مانند تغییر شکل گوش انسانی به گوش الاغی و یا مثلثی است که آسیب های فردی و اجتماعی و همچنین یک نوع آشفتگی را به وجود می آورند. اما درواقع این افراد با این قبیل رفتارها به نوعی درحال رفع آشفتگی ذهنی خود هستند.

متخصص مغز و اعصاب و علوم رفتاری با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان این نوع تغییرات ظاهری را در قالب یک بیماری خاص تلقی کرد خاطرنشان کرد: ممکن است بسیاری از افرادی که چنین تغییراتی را در ظاهر و چهره خود به وجود می آورند مبتلا به بیماری نباشند اما زمانی که  این افراد تحت روانکاوی قرار می گیرند ضعف های روانی و اختلالات نهفته ای که منجر به این شده است که آنها دست به چنین اقداماتی بزنند نمایان می شود.

دکتر نسبی تهرانی افزود: ممکن است این افراد از ضعف های روانی، خواست ها و نیت های سرپوشیده خود نیز با خبر نباشند اما معمولا این افراد در اثر یک فشار روانی خاص به صورت خیلی گسترده و عمیق و یا یکسری ضعف های روانی و نیت های سر پوشیده تصمیم می گیرند به خود آسیب وارد کنند و تغییر شکل دهند.

 

وی همچنین با بیان اینکه این اختلالات روانی برای عموم جامعه وجود دارد و  قشر خاصی را دربر نمی گیرد تصریح کرد: ریشه تغییر قیافه در تمام افراد وجود دارد اما ممکن است عده ای توان انجام آن را داشته باشند و عده ای نیز توان انجام آن را نداشته باشند پس به نوعی دیگر این تغییرات را رقم می زنند و  در رفتار خود تغییر ایجاد کنند و کارهای اجتماعی غیر عادی انجام داده و با رفتارهای غیر متعارف نیز داشته  ضد فرهنگ وعرف جامعه عمل کنند.

گفتگو:کتایون عبدی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: