کد خبر: ۴۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین-مطالعه‌ای علمی که روز دوشنبه در آمریکا منتشر شد، نشان می دهد بسیاری از داروهای معمول ممکن است خطر زوال عقل از جمله آلزایمر را در بین افراد مسن که برای مدت طولانی یا دوزهای بالا از این داروها را مصرف می کنند، افزایش دهد.
به گزارش شفاآنلاین، همه این داروها حاوی ماده موسوم به آنتی کولینرژیک anticholinergique هستند که در ارتباط بین نورون‌ها اختلال ایجاد می کند و حافظه، یادگیری و فعالیت ماهیچه‌ای را مختل می کند.
این مطالعه که روی نزدیک به 3500 فرد دارای 65 سال و بالاتر انجام شده است، در مجله انجمن پزشکی آمریکا، پزشکی داخلی منتشر شده است.
تعداد زیادی از افراد مسن این داروها را مصرف می کنند. برخی از این داروها مانند بنادریل که ضد آلرژی است، بدون نسخه فروخته می شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این نخستین مطالعه‌ای است که ارتباط بین دوز مصرفی این داروهای آنتی کولینرژیک و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را نشان می دهد. این مطالعه همچنین برای نخستین بار نشان می دهد که این خطر دائمی است و حتی پس از متوقف کردن این داروها پس از چند سال مصرف، برگشت‌پذیر نیست.
محققانی که این مطالعه را انجام دادند، خاطر نشان می کنند 797 فرد مورد مطالعه یعنی حدود 23 درصد آنها به زوال عقل مبتلا شدند.
دکتر شلی گری از دانشگاه واشنگتن سیاتل در شمال غرب آمریکا که بانی اصلی این مطالعه است، اعلام کرد افراد مسن باید بدانند که بسیاری از داروها از جمله برخی که بدون تجویز پزشک فروخته می شوند، اثرات قوی آنتی کولینرژیک دارند.
وی افزود: «پزشکان باید مرتب داروهایی را که بیمارانشان مصرف می کنند، بررسی کنند از جمله داروهایی را که بدون نسخه خریداری می شوند و بخشی از آنها را که با داروهای فاقد آنتی کولینرژیک جایگزین کنند».
این مطالعه نشان می دهد که افرادی که به عنوان مثال به مدت بیش از سه سال دست‌کم 10 میلی‌گرم در روز دوکسپین (داروی ضد افسردگی)، چهار میلی‌گرم در روز داروی خواب‌آور دیفن‌هیدرامین یا پنج میلی‌گرم در روز اوکسی‌بوتین (داروی بی اختیاری ادرار) مصرف می کنند، با خطر بسیار بالای ابتلا به زوال عقل مواجه هستند.
دکتر گری توضیح داد جایگزین‌هایی فاقد آنتی کولینرژیک برای دوکسپین و دیفن‌هیدارمین وجود دارند که در بین آنها می توان از پروزاک (ضد افسردگی) یا سلکس (خواب‌آور) اشاره کرد.
این مطالعه به پزشکان توصیه می کند وقتی چاره‌ی دیگری ندارند، ضعیف‌ترین دوز ممکن داروی حاوی آنتی کولینرژیک را که برای بیمار مناسب است تجویز کنند و مرتب بیمار را تحت نظر داشته باشند.
برخی شرکت کنندگان در این مطالعه موافقت کردند که مغز آنها پس از مرگشان کالبد شکافی شود.
دکتر گری گفت بدین ترتیب احتمالا می توان به این نکته پی برد که آنهایی که این داروهای آنتی کولینرژیک را دریافت کردند بیشتر با آلزایمر مبتلا می شوند یا نه.

واحد مرکزی خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: