کد خبر: ۴۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 25
شفاآنلاین-یک دکترای تخصصی کار درمانی با بیان اینکه آموزش به مراقبین کودکان فلج مغزی در درجه اول اهمیت است، تاکید کرد: این آموزش به صورت فردی و گروهی اعمال می‌شود. تحقیقات انجام شده بر روی این شیوه آموزشی، موثر بودن آن را بر روی رشد حرکتی کودک و کاهش مشکلات فیزیکی و روانی مادران نشان می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر مهدی رصافیانی با اشاره به اینکه در حیطه کاردرمانی با کودکان، آموزش و مشاوره خانواده به یکی از ارکان مداخلات درمانی تبدیل شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که آموزش خانواده را مهم می‌داند، گسترش دیدگاه متخصصان به روش‌های درمانی خانواده محور است.

وی در ادامه افزود: فشارهای روحی، روانی و جسمی بر مراقبین، افزایش هزینه‌های خانواده به دلیل درمان‌های توانبخشی و کمبود متخصصین در اقصی نقاط ایران از دلایل اهمیت آموزش خانواده برای کودکان فلج مغزی است.

این عضو گروه آموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تصریح کرد: مراقبین اصلی کودکان فلج مغزی یعنی مادران، تحت فشار فزاینده ناشی از مراقبت، نه تنها دچار مشکلات فیزیکی، روحی و روانی زیادی از جمله درد بدنی، افسردگی و اضطراب می‌شوند بلکه فشار ناشی از مراقبت به کل خانواده منتقل می‌شود و به فراموشی سایر کودکان و حتی همسر می‌انجامد و کیفیت زندگی کل خانواده را پایین می‌آورد.

رصافیانی خاطرنشان کرد: هنوز به رغم ارتقایی که در این مسیر به وجود آمده است، کاردرمانگرانی هستند که با این شیوه آموزشی آشنایی کاملی ندارند و آن را اجرا نمی‌کنند. همچنین به دلیل کمبود نیروی متخصص، اجرای آن در سطح کشور محدود است.

وی در پایان یادآور شد: برای حل این مشکلات برنامه‌های آینده شامل گسترش آموزش خانواده در متن دروس کارشناسی ارشد مطرح شده است و به علاوه تیم تحقیقاتی در صدد هستند تا کارگاه‌های مناسب برای کارشناسان طراحی کنند.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: