کد خبر: ۴۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 24
شفا آنلاين-همه ی میدانیم که خوردن ماهی برای شما خوب و مفید است. در واقع ماهی ممکن است نهایتأ غذای فوق العاده ای برای ضد پیری باشد ولی خوردن بیش از حد ماهی ، اغلب میتواند موجب بالا رفتن میزان جیوه در بدن شما بشود. این امر بویژه برای زنان باردار و کودکانی که از شیر مادر تغذیه میکنند ، خطرناک است. چون جنین و نوزاد به جیوه بسیار حساس میباشند.

به گزارش شفا آنلاين،شما باید آگاهی کامل در مورد اینکه چه نوع ماهی را بخورید و به چه میزان از آن بخورید را داشته باشید.


چرا ماهی میخوریم؟
ماهی یک منبع پروتئین است. ماهی حاوی چربیهای مفیدی است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتی شما کمک میکند. ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا3 می باشد که ضمن اینکه میتواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان میتواند موجب تغییرات خلق و خوی شما نیز بشود.
ثابت شده است که ماهی یک رژیم غذائی بسیار مهم افرادی است که زندگی طولانی داشته اند.

مشکلات مصرف ماهی
همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه میباشند . وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی ضرر میباشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و میتوانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر میدهند باید در مقدار و نوع ماهی که میخورند دقت کنند.
طبق نظر FDA ، زنان باردار و کودکان خردسال زیر 6 سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی میباشند.

کدام ماهیها بیشترین جیوه را دارند؟
ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری میباشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آنها میشود. آنها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.


در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده میشود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از:
آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ - شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – تیلاپیا – قزل آلا – ماهی سفید


خوردن 2تا 3 وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه میشود ( زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از 12 انس (350 گرم) در 2 وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی میباشند عبارتند از:
ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون
خوردن 6 وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه میشود. ( زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آنها اجتناب کنند. )

ماهیانی که دارای جیوه زیادی می باشند عبارتند از:
بلو فیش – سی باس – ماهی تون (canned albacore&yellowfin)
نباید بیش از سه وعده در ماه از آنها استفاده نمود (زنان باردار و کودکان خردسال از خوردن آنها باید اجتناب کنند)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از:
مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – ماهی تون (Ahi)
همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آنها اجتناب کنند.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: