کد خبر: ۴۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 21
شفاآنلاين :بسیاری از عوامل محیطی موثر بر روند پیر شدن ، براساس تصمیمات روزانه افراد در حوزه سلامت و بهداشت فردی قابل کنترل می باشند.انتخابهای غیر سالم می توانند سبب ایجاد اختلالات و بیماریهای گوناگون و از جمله صدمات پوستی را افزایش داده موجب پیری زودرس شوند.

به همین علت بخش مهمی از برنامه مراقبتهای پوستی افراد شامل آگاهی ایشان از چگونگی و میزان صدماتی است که عادتهای مضر روزمره برای پوست دارند. با آگاهی و کنار گذاشتن این عادات می توان گام مهمی در برطرف نمودن این صدمات برداشت .

خبر خوب اینکه علیرغم روند اجتناب ناپذیر افزایش سن و تاثیر آن بر چهره ،امروزه راهکارهای علمی متعدد و فراوانی جهت پیشگیری و به تعویق انداختن آن و همچنین در بسیاری موارد بهتر نمودن علائم پیری برای هر سنی وجود دارند. بخاطر داشته باشید اولین و مهمترین گام ، مراقبت صحیح از پوست شما تحت نظر پزشک مورد اعتماد شماست.

8 عادت زیر می توانند روند پیری را در پوست تسریع نموده موجب شوند شما از سن حقیقیتان مسنتر به نظر آیید:

1- مصرف سیگار : چه شما سیگاری باشید و چه با یک سیگاری زندگی کنید از مضرات سیگار برخوردار خواهید بود. بررسیها نشان داده اند که سیگار کشیدن منجر به خشکی و چروک پوست می شود. سیگار موجب کاهش میزان ویتامین C بدن شده و از آنجایی که این ویتامین نقش مهمی در تازگی و طراوت پوست و همچنین مبارزه با استرسهای محیطی دارد، کمبودش منجر به از دست رفتن شادابی و سلامت پوست می شود. از طرفی حرکات صورت بهنگام مصرف سیگار تاثیر فزاینده در ایجاد چروکهای دینامیک دارد.


برخی از بررسیها نشان داده اند مصرف سیگار به اندازه قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب برای پوست مضر است.

2- قرار گرفتن در نور مستقیم آفتاب : نور مستقیم آفتاب برای پوست بسیار مضر است و در صورتی که بدون محافظت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید امکان بوجود آمدن لک روی پوست شما زیادتر می شود ، رنگ کک و مک ها تیره تر شده ، پوست به تدریج ظاهری خشک پیدا کرده ، وچروک و افتادگی در پوست زیادتر و سریعتر پیش می آید. مهم اینکه احتمال بروزسرطان پوست با قرار گرفتن طولانی مدت و مکرر و بدون محافظ در معرض آفتاب افزایش می یابد.تذکر این نکته مهم است که در هوای ابری نیز احتمال ایجاد صدمه به پوست وجود دارد و ابرها از صدمات ناشی از اشعه های مضر آفتاب نمی کاهند.

خبر خوب اینکه صدمات ناشی از آفتاب قابل پیشگیری است وهمچنین با درمان مناسب و به موقع برخی از این صدمات را می توان بهبود داد. لذا با توجه به نوع پوست ، سن ،جنس ، ژنتیک ، سبک زندگی و شرایط مناسب شما ، پزشکتان راهنماییهای مناسب شما را جهت و پیشگیری درمان ارائه می دهند.

3- کمبود فعالیت جسمانی: کمبود فعالیت فیزیکی نیز می تواند شما را مسنتر جلوه دهد. ورزش منجر به افزایش جریان خون و قوام عضلات می شود و برای هر سنی مفید است و از این رو شما در هر سنی که باشید باید فعالیت فیزیکی متناسب با شرایط جسمانی خود را انتخاب نمائید ، زیرا ورزش مناسب علاوه بر تاثیر مثبت ظاهری و فیزیکی موجب افزایش اندورفینها و سروتونین شده و به شما نشاط و شادابی طبیعی می بخشد. به یاد داشته باشید داشتن لبخندی ملایم وچهره ای آرام همیشه دیگران را تحت تاثیر قرار داده و شما را جوانتر جلوه می دهد.

البته عده ای از مراجعین از خشکی پوست یا سایر تاثیرات ناخوشایند پس از ورزش گله مند هستند. گاهی فعالیتهایی مانند شنا یا دویدن در هوای سرد می توانند منجر به خشک شدن پوست شوند که با استفاده از مراقبتها و درمانهایی مناسب قابل بهبود است.

4- استرس : استرس علاوه بر ایجاد بیماریها و ناراحتیهای گوناگون می تواند چهره شما را خسته و مسن نشان دهد.جهت کاهش این اثر باید از شدت و عملکرد این استرس بر چهره آگاه شوید و مراقب باشید تا بعلت نگرانی تغییراتی مانند اخم یا گرفتگی به صورت خود ندهید.با فعالیتها و روشهای آرامش بخش مانند ورزش ، یوگا وتفکر مثبت ذهن خود آرام کنید و سعی کنید از تغییر دادن و حرکات زیاد عضلات صورت خودداری نمایید. با کنترل نمودن اضطراب و کاهش دادن تاثیرات آن بر صورت شما چهرهای سالمتر و شادابتر خواهید داشت.

5- مصرف نوشیدنیهای الکلی : الکل عروق کوچک صورت را منبسط می کند و جریان خون عروق سطحی پوست را زیاد کرده منجر به سرخی چهره می گردد. همچنین باعث شکنندگی دیواره عروق سطحی پوست شده به مرور زمان این صدمات بصورت دائمی و ماندگار پا برجا مانده و ظاهر شخص را برافروخته نمایش می دهد. البته باید توجه داشت هر شخصی که عروق صورتش پرخون و چهره ای گلگون داشته باشد الزاما مصرف کننده الکل نمی باشد و نباید به این دلیل به قضاوت افراد نشست.

6- مصرف مواد مخدر و محرک : برای همه جایی از شک نیست که مصرف مواد مخدر و محرک می تواند برای سلامتی افراد مضر باشد. اینگونه مواد به سلامت و شادابی پوست صورت آسیب رسانده موجب افتادگی پوست می شود. از طرفی موجب از بین رفتن مینای دندانها شده و در تحلیل رفتن لثه ها و فک وآسیب رساندن به زبان نیز موثرند . همچنین با اختلال در سیستم دفاعی ، بدن را مستعد بیماریهای مختلف می کند. از طرفی ایجاد اختلال در خواب نموده و همچنین باعث اضطراب و افسردگی فرد مصرف کننده می گردند.همه این تغییرات موجب می شوند روند پیر شدن را تسریع نمایند.

7- کمبود خواب : کمبود خواب و بیخوابی موجب می شود چهره شما خسته و تکیده شده و پف وحلقه های تیره در اطراف و زیر چشم شما ایجاد نموده یا در صورتی که از قبل وجود داشته باشند آنها را شدت می دهد و به تدریج سبب افتادگی پوست می گردد.بیخوابی و کمخوابیهای متوالی همچنین کارکرد ذهن را ضعیف نموده و می تواند ایجاد افسردگی کند که اینها نیز به نوبه خود بر سلامت و شادابی ظاهر فرد تاثیرنامطلوبی بجا می گذارد.

برای هر فرد بهتر است در شبانه روز بطور متوسط بین 6 الی 8 ساعت خواب و استراحت داشته باشد لذا بهتر است مصرف قهوه و کافئین را کاهش دهید و از غروب به بعد قهوه ننوشید ، 2 ساعت پیش از خواب چیزی نخورید و تلاش کنید هر شب راس ساعت معینی به رختخواب بروید.در صورتی که بهر علتی دچار اختلال خواب هستید حتما اقدام به درمان نمائید.

8- قرار گرفتن در معرض هوای سرد: چنانچه شما در معرض هوای سرد و بخصوص وزش باد قرار دارید ، احتمالا دردسر خشکی پوست را تجربه کرده اید که خود عامل مستعد کننده ای برای ایجاد چروک است. در صورت قرارگرفتن در چنین شرایطی حتما باید از مرطوب کننده مناسب پوست خود و روشهای صحیح مراقبت از پوست استفاده کنید.

از طرفی در فصول سرد سیستمهای گرمایشی داخل منازل و محلهای کار پوست و مخاط را خشک می کنند ومنجر به ایجاد و تشدید مشکلات تنفسی و پوستی می گردد. در صورت استفاده از مرطوب کننده هوا احتمال بروز خشکی پوست و خارش و چروک شدن متعاقب آن و همچنین بیماریهای تنفسی کاهش می یابد .

امید است با آگاهی از عادات مضر روزمره و ترک آنها به سلامت خود توجه بیشتری داشته باشیم . نکته مهم اینکه در هر زمان با متوقف نمودن عادات نامناسب و مضر ، امکان بهبود آسیبهای وارده وجود دارد. همچنین با مراقبتهای پوستی مناسب تحت نظر پزشک ، برای هر فرد و استفاده از دستگاهها و راهکارهای علمی و پزشکی می توان تا حدود زیادی ، سلامت و جوانی متناسب را برای افراد درسن و شرایط متفاوت فراهم نمود.



دکتر حمیرا بلاغی-پوست و مو

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: