کد خبر: ۴۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 21
بانک مرکزی:
شفاآنلاین-مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اعلام اینکه کارت های اعتباری ایران شبهه شرعی دارد، برنامه جدید بانک مرکزی برای کارمزد فروشگاه ها را تشریح کرد.
به گزارش شفاآنلاین، ناصر حکیمی در نشست خبری چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که در بانک مرکزی برگزار شده بود، اظهار داشت: نقشه راه بانک مرکزی الگویی است که سایر بانک ها و موسسات اعتباری در چارچوب تحول در نظام بانکی برای خودشان تهییه کنند. این در چارچوب برنامه محور کردن سیستم بانکی است.

* بانک ها نیاز مردم را تامین نمی کنند/ مردم از بانک راضی نیستند

وی در خصوص کارت های اعتباری نیز گفت: یکی از نگاه های مردم به سیستم بانکی این است که ما خدمت خاصی به آنها ارائه نمی دهیم و پولشان را می گیریم و همان پول را به تسهیلات و ...  میدهیم. این دیدگاه منفی در جامعه ایجاد شده هرچند در دنیا هم بوده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه نیاز برای دریافت وام و ... در تمام مردم وجود دارد و سیستم بانکی به راحتی به این نیاز جواب نمی دهد،گفت: این باید آسیب شناسی می شد از همین رو بررسی کردیم که چرا بانک ها سپرده های کلان می گیرند ولی تسهیلات خرد نمی دهند درحالی که در دنیا اینطور بانک ها به مردم خدمت می دهند. ماحصل این بررسی ها و این موضوع در دنیا کارت های اعتباری است.

وی ادامه داد: کارت اعتباری یکی از در دسترس ترین خدماتی است که براحتی و سریع می توان در سیستم بانکی آنرا پیاده سازی کرد. البته برای این موضوع بررسی های کارشناسی در تمام ابعاد انجام شده است و در همین خصوص گزارش هایی در همایش ارائه خواهد شد.

* در کارت های اعتباری گیر اساسی نداریم

حکیمی گفت: به این سمت حرکت می کنیم که مردم با توجه اموالی که دارند چطور می توانند از تسهیلات خرد بهره مند شوند؛ در کارت های اعتباری گیر اساسی نداریم بحث سر سازو کار و اطلاع رسانی است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی همچنین اظهار کرد: سال ۸۶ هیات دولت مصوبه ای را داد که کارت های اعتباری باید به اندازه خاصی برسد ولی اجرایی نشد؛ بدون آنکه دانش این کسب و کار را ارتقاء دهیم تمام فعالیت ها در سطح صوری متوقف می شود.

وی ادامه داد: قرار بود ۸۰ میلیون کارت اعتباری دست مردم باشد اما الان ۲ میلیون کارت اعتباری داریم و باید دید که چرا این طرح اجرا نشد؟

* کارمزد از دستور شورای پول و اعتبار خارج نشد

حکیمی  براینکه سرانجام طرح دریافت کارمزد از کارتخوان ها در شورای پول و اعتبار چه شد؟ گفت: کارمزدها در دستور کار شورای پول و اعتبار است؛ منتهی شورای پول و اعتبار دستورات دیگری هم دارد که با توجه به اولویت ها مطرح و رسیدگی می شود.

وی در ارتباط با اینکه آیا امسال این طرح به سرانجام میرسد یا خیر گفت: ان شاءالله امسال در شورا مطرح می شود هرچند من نمیتوانم زمان را بگویم، این را دبیرخانه شورای پول و اعتبار تعیین خواهد کرد. اما اینکه بگوییم از دستور شورا خارج شده است، درست نیست.

* برنامه جدید بانک مرکزی برای کارمزدها/ نرخ کارمزد متغییر می شود

حکیمی در ارتباط با پیشنهاد بانک مرکزی برای رقم نهایی کارمزد کارتخوان ها تصریح کرد: رقم دقیقی نمی توانم اعلام کنم چون رقم دقیقی وجود ندارد. کارمزد فیکس نیست و براساس مبلغ و تعداد تراکنش ها تعیین خواهد شد. کارمزد در مقابل مبلغ رقم بسیار ناچیزی است.

وی تاکید کرد: بنابراین کارمزد دیگر برای تمام تراکنش ها ثابت نخواهد بود و براساس نوع کسب و کار، نوع تراکنش، مبلغ تراکنش، تعداد تراکنش تعیین می شود. ۱۰ تا ۱۲ فاکتور مختلف برای تعیین مبلغ تراکنش مد نظر قرار می گیرد.اما در نهایت مبلغ کارمزد تراکنش ها به میزانی ناچیز است که خریدار و فروشنده را با مشکلی مواجه نمی کند اما مجموعه این کارمزدها امکان ایجاد ساختارهای مناسب را در سیستم بانکی فراهم می کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا شورا و بانک می خواهند در روزهای پایانی سال این طرح را اجرا کنند؟ گفت: زمان بندی اجرایی شدن آن با توجه ملاحظات و تصمیم شورا خواهد بود.

* کارت های اعتباری قرص و شربت نیست/ کارت های ما شرعی نیست

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در ارتباط با کارت های اعتباری نیز گفت: کارت های اعتباری قرص و شربت نیست که به بانک ها تجویز کنیم بلکه این را باید در دیدگاه بانک و مردم فرهنگ سازی کنیم. بنابراین بحث تغییر ذهنیت ادم هاست که این موضوع در زمان کوتاه میسر نیست ولی تمام تلاش و برنامه بانک مرکزی این است که تسهیلات خرد در قالب کارت های اعتباری بعنوان نقشه راه بانک مرکزی و اهداف این بانک باشد. از امسال برنامه را برای توسعه این کارت ها شروع خواهیم کرد.

حکیمی البته این را هم گفت که کارت های اعتباری با شرعیات مختلف در کشورهای دیگر استفاده می شود بخاطر اینکه استاندارد است؛ اما مدلی که ما در ایران طراحی و استفاده کردیم شبهه داشت چراکه کارت اعتباری استاندارد نیست. از همین رو قرار است که در همایش مذکور مشکل شرعی این کارت ها بررسی شود.

وی همچنین در خصوص چکاوک و مشکلات این طرح تصریح کرد: مقدار زیادی از مشکلاتی که در چکاوک بوجود آمد بخاطر فرایندهای داخلی بود؛ خیلی از مشکلات فرایندها در ۱۳ استان حل شد اما در تهران چون قطب اقتصادی کشور است مشکلات بیشتر شد و حالت های استثنایی در تهران رخ داد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: اصلاح فرایندها را در تهران انجام دادیم و روز جمعه به صورت اضطراری سامانه قبلی را بالا آوردیم تا چک های که در راه مانده بود را درست کنیم. تا الان مشکل خاصی نداشتیم و واگذاری ها و تعیین وضعیت ها به خوبی انجام می شود.

* هک در نظام بانکی رخ نداده است/ کلاهبرداری داشتیم

وی در بخش دیگری در ارتباط با نفوذ و هک در سیستم بانکی گفت: نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است ولی معضلات ما در کلاهبرداری هاست.

حکیمی گفت: در این کلاهبرداری های رفتاری به طرف زنگ می زنند و می گویند کربلا یا مکه برنده شده اند و در همین جا مردم خودشان با دست خودشان پولشان را خالی می کنند. هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمی دهند.

هک در نظام بانکی رخ نداده است/ کلاهبرداری داشتیم

وی در بخش دیگری در ارتباط با نفوذ و هک در سیستم بانکی گفت: نفوذ و هک در سیستم بانکی اتفاق نیفتاده است ولی معضلات ما در کلاهبرداری هاست.

حکیمی گفت: در این کلاهبرداری های رفتاری به طرف زنگ می زنند و می گویند کربلا یا مکه برنده شده اند و در همین جا مردم خودشان با دست خودشان پولشان را خالی می کنند. هیچ جای دنیا پول مفت را از طریق یک تماس تلفنی به هدیه نمی دهند.

تراز نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: