کد خبر: ۴۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۳ - 2015January 17
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاين:
شفاآنلاین- دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت گفت: بد اخلاقی برخي پزشكان بیشتر به خلق وخوي آنها برمیگردد وگاهی اوقات ممکن است برخورد با بیمار با خلق وادبيات درستی صورت نگیرد.

دکتر احسان شمس کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاين با بیان اینکه گاهی اوقات نوع برخورد پزشکان خیلی با طبع بیمارانشان سازگار نیست اظهار کرد: گاهی اوقات طبیب کارش را به درستی انجام میدهد و تمام ضوابط علمی و فنی را نیز رعایت می کند و اطلاعات مربوط به بیمار رامحرمانه حفظ می کند اما در برخورد با مریض چندان موفق نیست و نمی تواند خوب برخورد کند.


متخصص اخلاق پزشکی ادامه داد: اخلاق پزشکی درواقع بیشترآداب و نحوه صحیح برخورد با بیمار است که در کنار مسايل علمی و فنی این نکته نیز بسیار حائزاهمیت است .البته بسیاری از پزشکان نیز به این نکات اهمیت میدهند و آنها را رعایت می کنند. اما واقعیت این است که گاهی اوقات برخي همکاران از این رکن مهم برخورد با بیمار غافل می شوند.

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی كشوراضافه کرد: برخی از پزشکان تصور میکنند همینکه کار خوبی را برای بیمار انجام میدهند کافی است. اما در واقع این بیمار است که باید احساس کند بهترین کار برایش انجام می شود و اگر برخورد درست با بیمار وجود نداشته باشد بهترین کار که باید انجام نشده است و فرد احساس می کند آن اتفاقی که باید نیافتاده است .پس از این حیث اهمیت موضوع مذكورخیلی زیاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در جوامع سنتی ،طبیب و یا پزشک می دانسته انجام چه کاری برای بیمارش مفید است پس به همان صورت عمل میکرده است. اما درحال حاضر گاهی اوقات برخي پزشكان خلاف نظر بیمار، موضع بالا به پایین داردند.در حالی که برخورد استاندارد ميان پزشك وبيمار برخورد بالا به پایین نیست.

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق وتاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در زمان گذشته شاهد پزشک سالاري بوده ايم تصریح کرد: پزشکی بیمارسالار رانيز رد می کنیم ودرعين حال به پزشکی بیمار محور معتقد هستیم که محور رابطه پزشک و بیماراست و سلامتی بیمار در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد : در برخی از مواقع درمطب ها زمان کوتاهي برای ویزیت بیماران وجوددارد.ضمن اينكه خستگی مفرط پزشک هم ممکن است بر این برخوردها تاثیر گذارد. اما با وجود این زمینه ها باز هم امروز برخورد غیر مناسب با بیماران به هيچ عنوان قابل توجیه نیست.

پزشک و متخصص اخلاق پزشکی به پزشکان پیشنهاد کرد: اگربرخي ازهمكاران جامعه پزشکی نگرش خود را نسبت به بیماران عوض کتند، دیگر به خودشان اجازه نمی دهند برخورد بدی داشته باشند.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
زهره خسروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
0
1
متأسفانه برخی پزشکان در بی اخلاقی در زمینه برخورد با بیماران به افراط رفته اند. نمونه آن، آقای دکتر .... (روماتولوژیست) است که به ازای 50 هزار تومان حق ویزیتی که دریافت می کنند، برای یک بیمار دیابتی سالمند که با انواع مشکلات مواجه است، فقط یک دقیقه وقت صرف می کنند و به بیمار اجازه نمی دهند صحبت خود را تکمیل کنند. در حالیکه همین بیمار وقتی به آقای دکتر کی نما (متخصص غدد) مراجعه می کند، آقای دکتر نه تنها جلوی پای این بیمار به احترام می ایستند بلکه حداقل 15 دقیقه وقت صرف می کنند و معاینات دقیقی انجام می دهند. شاید لازم باشد پزشکان محترم حداقل سالی دو بار در دوره های چگونگی برخورد با بیماران حضور یابند و هر از چندگاهی برای رسیدگی به مشکلات شخصی و روحی خود به مشاور مراجعه نمایند.
شاپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
0
0
میزان خوش اخلاقی آقای دکتر شمس کوشکی را در جلسة انجمن جامعه‌شناسی و در پاسخ به منتقدان دیدیم! که ..... و اجزاه ندادند منتقد آزادانه حرف بزند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
0
0
بعضی پزشک ها هستن که پایه علمی خوبی دارن اما حرمت و کرامت بیمار براشون اهمیت نداره
تا حالا ندیده بودم منشی به بیمار اهانت کنه و دکتر طرف منشی رو بگیره
من وقتی رفتار بی ادبانه منشی دکتر الف _ متخصص طب فیزیکی از کرمان_ رو برای دکتر توضیح دادم اظهار بیتفاوتی کرد و گفت به من مربوط نیست
شما بگید پس به کی مربوط میشه
ومتاسفانه به پشتوانه آقای دکتر هر دفعه که مراجعه میکنم نسبت به قبل بی ادبانه تر میشه
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
0
بد اخلاق ترین و مغرور ترین پزشکان ، پزشکان ....هستن که به دلیل مسئولیتِ کم و درآمد هنگفت احساس می کنن دیگه خدا هستن.
شکوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
0
امروز ازفرط عصبانیت به مرزانفجاررسیدم دکتربرگشته میگه من اخلاق ندارم بفرمایید جای دیگه...اونوقت مطب شخصی نیست وبیمارستانه...انگارارث باباشه....واقعا بهم ثابت شد که سطح سوادربطی به شعورنداره...گرچه پزشکانی هستند که انقدر باکمالات وشعورن که ادم هرچقدرم تحسینشون کنه کمه...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
0
0
بی طرفی" دکتر احسان شمس کوشکی"رو هم دیدیم!!!!برخی پزشکا دیگه ...به مردم به چشم پول نگا میکنن و خودشونو در حد خدا میدونن.تشخیصشونم که اکثزا اشتباهه.کسی هم نیست باشون برخورد کنه.وزیر بهداشت هم خودش پزشکه طرفشونو میگیره.خدایا به داد این مردم بی پناه برس...
حاجی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
0
0
دکتر احسان شمس فوق العاده س هم اخلاقشون هم تشخیصشون
سمیرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
یعنی خدا نابودشون کنه ، ویزیت‌های دو ثانیه ای ، برخوردهای بد ، منشی های بعضا وحشی ... این پولا رو چطوری میخورن ، خدا به داد ما ملت ایران برسه ، که همه عین لاشخور باهامون برخورد میکنن.
با سلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
0
من یه دکتر مو دارم واقعا انسانه ولی در عوض سه تا دندان پزشک را عوض کردم تا اونی که اخلاقش را دوست داشتم را پیدا کردم
دارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
0
0
دکتر علیرضا ی بسیار خوب هست بسیار بسیار بسیار عالی هستند اما از نظر اخلاق زیرصفر هستند به هیچ عنوان انتقاد پذیر نیست از ادب و معرفت حتی کلاس اول هم نیست چه برسد به دکتر کم مانده بود درگیری فیزیکی ایجاد شود بسیار بی تربیت هستند شاخ و شانه می‌کشد اجازه نمی‌دهند سوال کنی در یک کلام فقط پول را می‌شناسد اشتباه خود را در ننوشتن بعضی نکات نمی‌پذیرد بسیار بسیار بسیار بی اخلاق هستند باعث شدند اینقدر اعصابم خرد شد که همان شب اول تشنج کردم ولی تا یکماه بعد تشنج نکردم فقط منتظرم تا یک دکتر خوب پیدا کنم تا دیگر محتاج طبابت ایشان نشوم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
به خدا بیشتر دکترهای ما و پرسنل ها بد اخلاق هستن که انگاری نان مملکت را دارن میدن اونها دارن از ما پول میگیرن ولی جواب خوب نمیدن خدا بگم چه کارشون کنه
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
من رفتم امروز بیمارستان ... دکتر فک و صورت دکتر خوبی بود ولی منشی دکتر با اخلاق بدش واقعا اعصاب من رو خورد کرد جالب اینجاست همون روز برای رادیولوژی رفتم ازمایشگاه خصوصی انقدر قشنگ جواب سوال هامون رو می دادن البته اسمش روشه خصوصی ولی به محض اینکه رفتم آزمایشگاه دولتی یه سوال از خانومه پرسیدم میخواست من رو بخوره تا دوستاش رفتن تو اتاق چه خوش و بشی با هم می کردن خوب بی انصاف همین وقت رو برای بیمار بزار تا با دوستات خوش و بش کنی باور کنید همه چیز برای ساختن یه کشور خوب از خودمون شروع میشه اگر همین خانوم فکر می کرد من خواهرش هستم بازم اینجوری رفتار می کرد انشاالله خدا ازشون نگذره مردم خودشون کلی مشکل دارن هیچ سامانه ی شکایتی هم وجود نداره متاسفانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
0
0
دقیقا
بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد برخی پرسنل و دکتر ها بسیار بی ادب هستند
دکتری با یک ساعت تاخیر میاد و اصلا اخلاق نداره،اجازه صحبت نمیده،داد میزنه و مریض و از مطب بیرون میکنه
میگه دیگه پیش من نیا انگار مطب خصوصیشه
امروز رفتم دکتر نمیذاره حرف بزنم،آخرشم برای یک دارو چهار بار رفتم مطب و داروخانه
چون خانم دکتر باسواد نمیتونن یک نسخه ثبت کنند
داروخانه میگه ثبت نشده،رفتم دکتر جلوی همه داد میزنه ای بابا باز این اومد،میگه سواد داری بیا ببین نوشتم!!
انگار مریض مقصره که خانم دکتر نمیتونه یک نسخه رو ثبت کنه
داروخانه از دکتر بداخلاق تر
دو ساعت معطل شدم،از داروخانه به مطب،مطب به داروخانه
آنوقت دکتر و داروخانه از من طلبکار بودن
انگار من مقصرم و مزاحم وقتشون شدم
کاش کمی دلسوز بودن و مریض و درک میکردن
ریاست بیمارستان هم که فقط از دکتر دفاع میکنه
واگذار کردم به خدا
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
0
0
دکتر ... متخصص عروق در کرج

همه ی مریض ها یک ربع تمام زمان معاینه‌شون طول کشید.
منشی، من رو به مدت ۳.۵ ساعت نگه داشت و بعد فرستاد پیش دکتر! (آخر وقت)

نبض بالای پاشنه پام رو با دست گرفت.
بعد گفتم میتونم توضیح بدم؟ با عصبانیت و آشفتگی تمام دستاشو کوبید رو میز و گفت: اگه ۷۰ مثنوی نیست بگو! من پشیمون شدم!

دکتر عبوس با بی حوصلگی و بد اخلاقی تمام، کُل سال‌های تحصیلات و سوابق کاریش رو با سن من مقایسه کرد و به من گفت: من به اندازه سن تو درس خوندم. (۳ دهه)

(من کلی آزمایش مختلف: ام. آر آی، داپلر رنگی سونوگرافی، اِکس رِی، نوار عصب و عضله، آزمایش کامل خون و ادرار داده بودم و از سمت دکتر دیگه ای به این دکتر معرفی شدم.)

گفتم، زیر پام تاندونیت شده و ۲ ماهه که نتونستم راه برم. گفت: تو که چیزیت نیست!
گفتم: آقای دکتر، اینا آزمایشامه.
همه رو در آوردم گذاشتم رو میزش، نگاه کرد و گفت: این چرت و پرتا چیه؟!!!

معاینه اصولی انجام نداد. در صورتی که کف پای من نشت خون داشت و رگ های پام هم ورم کرده بود، حجم عضله پشت ساق و پشت ران نرم و کم شده بود (آتروفی) از منابع علمی هم دلیل بر بیماریم آوردم، که بسیار عصبانی شد و ...!

کل زمان معاینه من: ۸ دقیقه
مدیر پایگاه باسلام
در صورت تمایل می توانید موضوع را به نظام پزشکی شهرستان کرج اطلاع دهید
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
0
0
اغلب دکترافقط وفقط پول ومی بینن..
مریض وخوب کنن یابزنن بکشن بازفقط و فقط پول براشون مهمه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: