کد خبر: ۴۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفا آنلاين-کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: به‌طور ميانگين نان سبوس‌دار نسبت به نان سفيد دو برابر ويتامين، مواد معدني و مواد فيبري دارد.

به گزارش شفا آنلاين،لیلا شورورزی افزود: نان کامل يعني ناني که از آرد گندم(بدون سبوس‌گيري) تهيه شده باشد.



وی با بیان اینکه آرد مصرفي در تهيه نان سنگک و بربري نسبت به نان‌هاي فانتزي سبوس بيشتري دارد، عنوان کرد: نان در الگوي غذايي روزانه به‌عنوان غذاي اصلي و پايه شناخته شده است.


کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه فيبر موجود در نان سبوس‌دار براي رفع گرفتگي روده و يبوست مفيد است، خاطرنشان کرد: اين مواد جزء مواد غذايي مطلوب باکتري‌هاي روده هستند که عليه امراض ميکروبي روده عمل و سيستم ايمني بدن را فعال مي‌کنند.

شورورزی از دیگر خواص نان سبوس‌دار را دفع کلسترول و مواد سمي حاصل از تجزيه مواد غذايي، تقويت ماهيچه‌هاي روده، سرشار از ويتامين B2 و نياسين(تقویت‌کننده تمرکز و ذهن) نام برد.


وی گفت: آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشي و رفتار خوب در کودکان مي‌شود و سیلیس موجود در سبوس آرد برای استحکام دندان­ها و استخوان­ها بسیار مهم است.


کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: فسفر نیز که برای تقویت استخوان­ها، مغز، سلسله اعصاب و جذب کلسیم نقش حیاتی دارد، در سبوس آرد یافت می­شود.


شورورزی با توصیه به بیمارستان‌ها، سلف سرویس مراکز دولتی، پادگان‌ها و ... به مصرف نان سبوس‌دار در برنامه غذایی، عنوان کرد: با توجه به وجود فیتات در نان‌های سبوس‌دار باید خمير نان توسط خمير مایه ور بيايد تا ماده فتيات توسط آنزيم‌هاي موجود در غلات تجزيه شده و بدن انسان بهتر بتواند از مواد معدني نان استفاده کند.


وی در مقایسه برخی خواص تغذیه‌ای 100 گرم آرد سفید و آرد کامل در تهیه نان گفت: مقادیر پروتئین، کلسیم، آهن، روی، ویتامین، منیزیم و پتاسیم موجود در آرد کامل بیشتر از آرد سفید است البته انرژی( تا حدودی) در آرد سفید بیشتر است.





سلامت نیوز




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: