کد خبر: ۴۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شهرداری های کلان شهرها از جمله تهران برای همکاری با اورژانس پیش از بیمارستانی کمک ساخت.
به گزارش شفا آنلاین،'دکتر سید حسن هاشمی' در کنگره ملی تروما گفت: در زمان حاضر وزارت بهداشت حدود 7500 نیروی امداد گر در اورژانس کمبود دارد وحتی برخی همکاران ما در اورژانس پیش بیمارستانی در شهر بزرگی مثل تهران 500 ساعت در هفته کار می کنند.

وی گفت: از طرفی دیگر پایگاه های اورژانس وآمبولانس هم کم داریم. بنابراین می توان از طریق خرید خدمت ازدستگاه هایی همچون شهرداری ها، هلال احمر و یا ناجا از امکانات آنها استفاده کنیم و به کیفیت خدمات اورژانس کمک کنیم.

وزیر بهداشت افزود: به عنوان مثال نه تنها در تهران درهیچ جای کشور آمبولانس هوایی نداریم و به ویژه با توجه به مشکلات رفت وآمد در کلان شهرها می توان از امکانات ارتش، ناجا و هلال احمر کمک خواست. ضمن اینکه استفاده از آمبولانس هوایی درجاده ها نیز بسیار مهم است.

هاشمی به موارد شکایت فوت ناشی از مصدومیت یا بیماری اشاره کرد که اگر اورژانس هوایی به کمک این مصدومان می آمد شاید آنها هرگز فوت نمی کردند.

وی اظهارداشت: هر چند وضعیت اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی نسبت به 10سال پیش بهبود یافته است اما هنوز در همین شهرهای اطراف شهر تهران ازجمله قدس ، پیشوا، افجه و قرچک مشاهده شده است که به ازای یک و نیم میلیون جمعیت ، یک تخت هم وجودندارد.

وی گفت : به عنوان نمونه اگر نوزاد نارس یا مصدوم بدحالی از حاشیه شهر تهران را بخواهیم به نزدیک ترین بیمارستان برسانیم ، زمان زیادی طول می کشد و احتمال مرگ وی زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به پوشش 70 تا 75 درصدی اورژانس پیش بیمارستانی در جاده ها گفت : به رغم این پوشش ، هنوز از استانداردهای بین المللی عقب هستیم. ضمن اینکه طرح های کلان در شهر های بزرگ از جمله تهران هم پیوست سلامت ندارند.

وی گفت : بنابراین حاضریم با توجه به کمبودهایی که در اورژانس پیش بیمارستانی داریم از شهرداری ها ، پلیس و هلال احمر خرید خدمت کنیم .

هاشمی به نبود مجوز استخدام نیروی انسانی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: الان برای 95 هزار نیروی قراردادی که در زمان حاضر در حوزه سلامت کار می کنند نیز ردیف استخدام نداریم چه برسد به زمانی که برای استخدام نیروهای جدید مجوز بگیریم؛ بنابراین اضافه کردن نیروی جدید ، منطقی نیست.



**تاکید بر تجمیع فعالیت ها

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت : ایجاد سازمان مقتدر برای خدمات رسانی در اورژانس پیش بیمارستانی نیاز است و بهتر است خدمات اورژانس تجمیع شود.

هاشمی به عنوان نمونه به کمک های امدادی هلال احمر و اورژانس وزارت بهداشت در جاده ها اشاره کرد و اظهارداشت : در زمان حاضر پایگاه هلال احمر را در یک طرف جاده و پایگاه اورژانس را در سمت دیگر جاده مشاهده می کنیم که بهتر است اینها با هم تجمیع شوند .



**مقام پنجم جهانی مرگ ومیر ناشی از سوانح ایران باعث سرشکستگی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : باعث سرشکستگی است که ایران مقام پنجم جهانی و مقام نخست منطقه از حیث مرگ و میر ناشی از سوانح را به خود اختصاص داده است .

هاشمی تاکید کرد : ای کاش می توانستیم جان ایرانی ها را بیشتر از این ، مراقبت کنیم . اگر بخواهیم عمر ایرانی ها را زیاد کنیم باید شاخص زنده ماندن را ارتقا دهیم که متاسفانه شاخص امید به زندگی ایرانی ها حتی در مقایسه با منطقه ، خوب نیست .

وی گفت : این در حالی است که امکانات و نعماتی که کشور ما دارد ، اکثر کشورهای منطقه ندارند اما شاخص های زنده ماندن هموطنان در حد خوب نیست .



** دعوا و کشمکش علت دوم تروما در کشور

هاشمی ادامه داد: هر چند بخش قابل توجهی از تروما در کشور ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی است اما علل دیگری از جمله برخی بی اخلاقی ها مثل غیبت و دروغ هم بر بروز تروما تاثیر گذار است . ضمن اینکه کشمکش ها و دعواها، علت دوم بروز تروما در کشور به شمار می آید.



**رودربایستی ها را کنار بگذاریم

هاشمی خطاب به دستگاه هایی ازجمله پلیس راهور تاکید کرد که رودر بایستی ها را کنار بگذارد و با قوانین ،بروز حوادث را پیشگیری کند .

وی با اشاره به بروز تصادف به عنوان یکی از علت های مهم تروما در کشور گفت : پلیس اگر برخورد بازدارنده بیشتری داشته باشد آن وقت سیمای مرگ ایرانی ها نیز کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد : اورژانس ، هلال احمر و پلیس ثابت کرده اند که کار آمد هستند اما باید قدم های جدی تری برداند و از مبانی علمی بیشتری استفاده کنند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بخشی از مشکلات با جراحی حل می شود ، افزود : در دستگاه پلیس و یا حتی مقننه ممکن است تصمیم هایی گرفته شود که از نظر برخی ناخوشایند هم باشد اما این ناراضیان بخش عمده مردم نیستند.



**وزارت بهداشت به پول کالاهای آسیب رسان چشم طمع ندارد

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر مالیات ناشی از استفاده از محصولات آسیب رسان به سلامت از جمله سیگار در عین حال اظهارداشت : وزارت بهداشت هیچ چشم طمعی به پول مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت ندارد و گفته ایم که پول را به خزانه دولت بدهند.

نخستین کنگره ملی تروما که امروز 24 دیماه در سالن همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد تا 26 ماه جاری ادامه خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: