کد خبر: ۴۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین-يكي از نكات مورد توجه در افرادي كه به مصرف شيشه اعتياد دارند آن است كه رفتارها و حركات اطرافيان برايشان معنادار مي شود، فرد شيشه اي از رفتار اطرافيان برداشت هاي نادرستي دارد و هر حركتي براي او معنادار مي شود. او از نگاه‌ها و يا گفته هاي عادي دو نفر برداشت نادرست دارد و همواره احساس مي كند ديگران با حرف ها و يا نگاه‌هايشان او را متهم مي كنند. بنابراين ممكن است در پي از توهمات دست به جناياتي بزند و خانواده و نزديكان آنان اولين افراد در معرض خطر هستند.

به گزارش شفا آنلاین،دكتر مهدي صابري در اين خصوص اظهار مي كند: روان‌‌پريشان شيشه در ابتداي امر به خانواده خود بسيار بدبين مي شوند. در مورد افراد متأهل اولين شخصي كه مورد اتهام و بدبيني قرار مي گيرد همسر فرد شيشه‌اي است. شايع‌ترين تصور فرد در مورد همسرش نيز افكار هذياني خيانت است. فرد شيشه‌اي همواره تصور مي كند شخصي در خانه آن‌ها حضور دارد و همسرش موضوعي را از او مخفي كرده است به همين دليل مرتكب قتل و يا جناياتي مي شود كه هيچ دليل محكمي ندارد.

رييس بخش روان‌پزشكي استان تهران مي افزايد: در مورد مجردها نيز پدر، مادر، خواهر و برادر اولين كساني هستند كه ممكن است تحت تأثير تصورات موهوم فرد شيشه‌اي به قتل رسيده و يا آسيب ببينند، همچنين اگر فرد شيشه‌اي در بيرون خانه دوست نزديكي داشته باشد كه ساعات طولاني با او معاشرت كند او نيز در معرض خطر است.

به گفته دكتر صابري جنايات نادر مانند مادر و يا فرزندكشي كه به  طور معمول و در شرايط عادي اتفاق نمي افتد در افراد شيشه‌اي بيشتر ديده مي شود علت وقوع اين جنايات فجيع نيز آن است كه روان‌پريشان شيشه دچار حس تغيير محيط مي شوند و توهماتي پيدا مي كنند كه تحت تأثير آن قادر نيستند تشخيص دهند كه فرد مورد حمله فرزند يا مادرشان است.

برخي مصاديق قتل توسط روان‌پريشان شيشه
رييس بخش روان‌پزشكي استان تهران در ادامه به برخي مصاديق قتل‌هاي اتفاق افتاده به دست افراد شيشه‌اي اشاره مي كند و مي گويد: در يك نمونه از معاينات روان‌پزشكي فردي شيشه‌اي به پزشكي قانوني ارجاع شده بود كه فرزند چهار ساله‌اش را به شكل فجيعي به قتل رسانده بود. در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شكل يك عروسك مي ديده كه بايد با پيچ گوشتي حركات او را تنظيم كند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، اين كودك خردسال به بدترين شكل ممكن جانش را از دست داده بود.

يا در نمونه اي ديگر پدر شيشه‌اي كودك خود را به شكل عروسك چوبي در حال حركتي مي ديدكه از بيرون براي كنترل رفتار او در خانه‌اشان قرار داده شده است. بنابراين تصميم مي گيرد آن را منهدم كند و متأسفانه تحت تأثير اين تصورات فرزندش را تكه تكه مي كند.

دكتر صابري به مورد ديگري اشاره مي كند و مي افزايد: در نمونه اي ديگر مادري شيشه‌اي تصور مي كرد در آينده دختري با سنگ آسياب افراد مهمي را خواهد كشت و چون فكر آن دختر فرزند خودش است در اقدامي ناباورانه دخترش را به بدترين شكل ممكن به قتل رساند.

عضو هيأت علمي سازمان پزشكي قانوني كشور ادامه مي دهد: اين نمونه هايي از افراد معاينه شده  در بخش روان‌پزشكي قانوني است كه تحت تأثير توهمات شيشه مرتكب قتل نزديكانشان شده‌اند. علاوه بر اين، افراد زيادي نيز به اين بخش ارجاع مي شوند كه تحت تأثير توهمات شيشه با اطرافيان خود درگير شده و زد و خورد داشته‌اند.

افسردگي و نااميدي پس از ارتكاب به قتل
اين متخصص روان‌پزشكي خاطرنشان مي كنند: روان‌پريشان شيشه معمولاً سه روز تا يك هفته پس از ارتكاب به قتل متوجه جنايت صورت گرفته مي شوند و به دنبال آن به افسردگي و  نا اميدي شديد دچار خواهند شد. برخي از آنان نيز بعد از آگاهي از عملشان دست به خودكشي مي زنند.

وي يادآور مي شود: افراد تحت تأثير مصرف شيشه دچار واقعيت گسيختگي مي شوند و رفتارهايي خشن و بعضاً تكان دهنده از خود نشان مي دهند. اين ماده سه بخش از سيستم‌هاي شيميايي حساس در مغز را كه بايد به صورت متعادل با يكديگر عمل كنند تحت تأثير قرار مي دهد  و به تبع آن فرد ديگر درك درستي از محيط اطراف ندارد و بعضاً به اعمالي خشن و ناباورانه دست مي زند.

گرايش به مصرف شيشه در افراد بالاي 50 سال
دكتر صابري با بيان اينكه مصرف شيشه بيشتر در افراد جوان ديده مي شود، مي گويد: متأسفانه اخيراً مواردي از مصرف شيشه در افراد 50 تا 60 ساله نيز مشاهده شده كه مشكلات بسياري را براي خانواده و به ويژه همسران اين افراد به وجود آورده است.

وي مي افزايد: افراد ممكن است در سنين بالا براي رهايي از افسردگي و يا به دست آوردن توانايي براي انجام كارهاي بدني به مصرف شيشه روي آورند اما تبعاتي كه اين ماده براي آنان به دنبال خواهد داشت بسيار خطرناك و مشكل آفرين است. به نحوي كه در نمونه اي مردي 50 و چند ساله تحت تأثير مصرف شيشه به همسر خود بدبين شده و به دنبال آن مشكلاتي براي همسر و خانواده او ايجاد شده بود.

ترك شيشه عوارض جسمي ندارد
دكتر صابري در پايان با بيان اينكه ترك شيشه عوارض جسمي ندارد تصريح مي كند: متاسفانه استفاده از اين ماده وابستگي شديدي در فرد ايجاد مي كند به نحوي كه اگر تصميم به ترك داشته باشند هر چند عوارض جسمي براي آن وجود ندارد اما حس لذت و هيجان كاذبي كه به دنبال مصرف اين ماده به وجود مي آيد فرد را دوباره به سمت مصرف اين محرك روان مي كشاند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: