کد خبر: ۴۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
شفاآنلاین - 5کمیته در 7ماه برای تعیین مصادیق بورسیه ها تشکیل شده است که هر کدام نتایجی را در بر داشت.
 به گزارش شفا آنلاین،از زمانی که رییس سازمان امور دانشجویان فرجی دانا در جمع خبرنگاران از بحران بورسیه‌های خارج از روال در دولت‌های نهم و دهم رونمایی کرد راه پر پیچ و خم بررسی این بورسیه ها مشخص بود. راهی که وزیر را به استیضاح کشاند و  5کمیته  را در طول 7ماه  مامور بررسی بورسیه های غیر قانونی کرد تا آن را به نتیجه برسانند. وقتی کمیته چهارم بعد از چندین ماه از پس ماموریت خود بر آمد پنجمین کمیته در زمان  پنجمین وزیر پیشنهادی روحانی مامور تجدید نظر در مورد نتایج آن شد.

تشکیل اولین کمیته در این رابطه برابر شد با زمانی که بحران بورسیه های خارج از روال رونمایی شد یعنی در زمان وزارت رضا فرجی دانا. اما عمر وزارت فرجی دانا کوتاه بود تا کمیسیون آموزش مجلس وارد کار شده و موافقان استیضاح رضا فرجی دانا را جایگزین اعضای قبلی کند. از طرفی دیگر نیز کمیته سومی توسط سازمان بازرسی کشور تشکیل شد تا نتیجه بررسی ها را محرمانه در اختیار قوه قضاییه بگذارد.

چهارمین کمیته که می توان به عنوان مهم ترین و تاثیرگذارترین کمیته از آن نام برد در زمان سرپرستی محمد علی نجفی بر وزارت علوم شکل گرفت و نتایجی داشت که بعضی ها را خوش نیامد تا فرصت مناسبی برای فریاد اعتراض های خود پیدا کنند.

حالا اما سیاست های وزیر علوم به سمت دیگری می چرخد. به طوری که در پاسخ به درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای بررسی مجدد بورسیه های غیرقانونی کمیته ای برای اعتراض به نتایج کمیته قبلی تشکیل می دهد و خبر از برگزاری کمیته تجدید نظر در تعیین مصادیق به عنوان پنجمین کمیته به گوش می رسد.

معاون پارلمانی وزارت علوم  از برگزاری نخستین جلسه کمیته تجدیدنظر در بورسیه‌ها خبر می دهد و می گوید: احتمال تجدیدنظر درباره مربیان شاغل‌به‌تحصیل که بورسیه آنها لغو شده بود، زیاد است.

نصیری قیداری در حالی صحبت از ارائه گزارش به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس می کند که اعضای این کمیسیون اصرار زیاد به حضور یکی از اعضای خود در این کمیته داشتند تا سرانجام محمد فرهادی یکی نفر از کمیسیون آموزش را به همراه 3نفر دیگر به کمیته تجدید نظر ملحق کرد. هرچند اسامی هنوز هم اعلام نشده است.

 نصیری‌قیداری دراین باره گفته است: در کمیته بررسی وضعیت بورسیه‌ها، تجدیدنظر در وضعیت افراد بورسیه‌‌شده طبق قانون صورت خواهد گرفت، تجدیدنظر در بورسیه مربیان شاغل به تحصیل که بورسیه آنها لغو شده یکی از انواع بورسیه‌هایی است که امکان تجدیدنظر در آن برای بازگشت به تحصیل زیاد است. با روشن شدن وضعیت بورسیه‌ها، امکان تحصیل برای افرادی که تخلفی نداشته‌اند ایجاد خواهد شد.

ردیف

کمیته

اعضای کمیته

نتیجه کمیته

1

رضا فرجی دانا

جواد هروی، رضا صابری، علی اصغر زارعی، عباس مقتدایی

از سال 1385 تا سال 1392، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، 73 دانشجو با معدل کارشناسی زیر 14 و 70‌ نفر دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر 16 به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند. 228‌نفر دانشجوی بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر 14 و 305 دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی‌ارشد زیر 16 جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند. همچنین 235‌نفر دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده‌اند و 325‌نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بودند و به عبارت دیگر، سن آنها بالای 33 سال بوده است. علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رییس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد سه‌هزارودو دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند. . علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رییس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد 3002دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند. بحرانی که وسعت دامنه آن نشان می‌دهد، در مجموع چهارهزار و238 بورس خارج از روال در دانشگاه‌های داخل و اعزام دانشجو به خارج از کشوردر هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است

2

کمیسیون آموزش

محمود نبویان، قاسم جعفری، علی اصغر زارعی، عطاءالله سلطانی صبور، علیرضا سلیمی

بر اساس گفته های قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش مجلس و یکی از اعضای این کمیته به خبرآنلاین این کمیته به دلیل عدم همراهی سرپرست وقت وزارت علوم به نتیجه ای نرسیده است. قاسم جعفری معتقد است: کمیته ای هم که توسط محمد فرهادی تشکیل شده است جهت بررسی اعتراضات است در صورتی که خواسته ما از ایشان بررسی کامل بورسیه ها از سال 1368بوده است.

او می گوید: ما در جلسات خصوصی هم که با وزیر علوم داشتیم تاکید کردیم که به بررسی کامل بورسیه ها بپردازد و حتما از اعضای کمیسیون آموزش نیز حضور داشته باشند. که تا الان شخصی معرفی نشده است.

3

سازمان بازرسی

 

«سازمان بازرسي کل کشور» به درخواست دولت، کميته ويژه اي را براي بررسي اين تخلفات در محل وزارت علوم تشکيل داد و بازرسان اين سازمان به گفته مسوولان وزارت علوم با آزادي عمل کامل، تمامي پرونده هاي بورسيه هاي مساله دار را طي دو ماه بررسي کردند. اما محرمانه بودن بررسي هاي اين سازمان طبق گفته هاي ناصر سراج، رييس «سازمان بازرسي کل کشور» در 23 تيرماه 1393 مانع از ارايه جزييات بيشتر در رسانه ها شد.

4

محمدعلی نجفی

علی پورمختار، مهدی دواتگری، محمد مهدی سالاری راد، مسعود کنزی، احمد غلامی

چنان که پيش از اين نيز اعلام شده است، پذيرفته شدگان بدون آزمون طي سالهاي 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکيک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند : پذيرفته شده ها تحت عنوان "تبديل به داخل" 1867نفر، پذيرفته شده هاي مربيان دانشگاه ها 1011 نفر، پذيرفته شده ها طبق بخشنامه ايثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر، اعزام به خارج 729 نفر.

تبدیل به داخل:

تعداد 508 نفر از اين گروه فاقد يک يا چند شرط از معدل کارشناسي، کارشناسي ارشد يا سن بوده اند، لذا رأي صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصيل با هزينه شخصي و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت است.

1-2- تعداد 36 نفر ديگر از اين گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذيرش (از قبيل اعلام معدل بيش از معدل واقعي) مشمول لغو بورس، قطع تحصيل و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت مي گردند.

1-3- 500 نفر از اين گروه تاکنون شاغل همراه با تحصيل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای ا-ا و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.

رأي صادره در مورد کل اين گروه لغو بورس، ادامه تحصيل با هزينه شخصي و بازگرداندن هزينه هاي پرداختي وزارت مي باشد.

1-4- پرونده 26 نفر نيز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصيل ،انصراف و ... مختومه گرديد.

بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

تبصره: در اين ميان 1241 نفر نيز تاکنون نتوانسته اند اعلام نياز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفيق تا 15 بهمن ماه 93، وضعيت ادامه تحصيل آنان تبديل به هزينه شخصي خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

مربیان دانشگاه ها

448 تن از مربيان شاغل به تحصيل، در وضعیت استخدامی "پيماني" هستند که بدون تصويب هيئت امناي دانشگاه ها پذيرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانوني امکان استفاده از بورس بـراي ادامه تحصيل را نداشته اند، لذا اسامي اين افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولين جلسه هيئت امنا براي آنان تصميم گيري شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

بخشنامه ایثارگران

448 تن از مربيان شاغل به تحصيل، در وضعیت استخدامی "پيماني" هستند که بدون تصويب هيئت امناي دانشگاه ها پذيرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانوني امکان استفاده از بورس بـراي ادامه تحصيل را نداشته اند، لذا اسامي اين افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولين جلسه هيئت امنا براي آنان تصميم گيري شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

اعزام به خارج

گرچه تعدادی از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد. بديهي است در موارد معدودي که مشخص شود فرد بورسيه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهي تصميم گيران شده و يا مقيم يک کشور خارجي است برخورد قانوني لازم براي قطع بورس و انجام اقدامات بعدي صورت خواهد گرفت.

 

5

محمد فرهادی

اعلام نشده است

 در حال برگزاری است

خبرآنلاین

برچسب ها: بورسیه ، دانشجو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: