کد خبر: ۴۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 24
متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص مغز و اعصاب، سر دردهای میگرنی را مزمن و اذیت کننده دانست و گفت: به طور معمول حدود 10 تا 20 درصد افراد جامعه به آن گرفتاراند و این بیماری در خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی شایع تر است.

دکتر مسعودمهرپور در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تصریح کرد: میگرن جزء سردردهای اولیه شناخته می شود و خصوصیت آن به صورت ضربان و دردهای یک طرفه در سر و گاهی هم با تهوع و استفراغ همراه است.

فوق تخصص اینترونشن عروق مغزی اظهار کرد: ارث و سابقه فامیلی در ابتلا به میگرن بی تأثیر نیستند.ضمن اینکه به طور کلی در خانم ها به دلیل تغیییرات هورمونی مانند قاعدگی شیوع بیشتری دارد، حال آن که به خانم ها مصرف قرص های ضد بارداری که تغییرات هورمونی را در پی دارد نیز توصیه نمی شود.

وی همچنین افزود: برای تشخیص این بیماری اذیت کننده اما نه خطرناک، باید بررسی های کاملی انجام شود حال آن که تشخیص میگرن بر اساس علائم بالینی امکان پذیر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص بیشترین طیف سنی ابتلا به میگرن خاطرنشان کرد: بیشترین مبتلایان میگرن گروه جوانان و افراد فعال جامعه هستند که عملکرد آنها را تحت الشعاع قرار می دهد، اما به طور کلی از دهه چهارم و پنجم کمتر می شود.

عوامل تشدید کننده میگرن کدامند؟

وی در خصوص عوامل تشدید کننده میگرن هشدار داد: گاهی اوقات محیط های پر سر و صدا، نورهای شدید، عطرهای تند، گرسنگی، استرس، بی خوابی، مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای تند و سایر عوامل به عنوان محرک هایی برای حملات سر درد برخی بیماران میگرنی البته بنا به شرایط آنها محسوب می شود.

وی همچنین تأکید کرد: عود سر دردهای میگرنی با افسردگی، استرس و نگرانی رابطه مستقیمی دارد.

خودسرانه مُسکن نخورید!

وی در خصوص مصرف بی رویه انواع مُسکن ها در برخی بیماران میگرنی هشدار داد: افرادی که در طول هفته 4 تا 5 مُسکن مصرف می کنند به آنها عادت می کنند. گاهی حتی به علت وابستگی به این قرص ها دچار سر درد می شوند نه به دلیل میگرن، بنابراین نباید در صورت سر درد و حتی عود آن خودسرانه دست به مصرف این قبیل قرص ها بزنند.

به گفته وی مصرف بی رویه مُسکن ها عوارض گوناگونی نظیر اختلال در کارکرد کلیه، فشارخون بالا و... را برجا می گذارد به همین دلیل باید تحت نظر و با صلاحدید پزشک  مصرف شوند.

درمان میگرن

وی در خصوص درمان میگرن به خبرنگار شفا آنلاین گفت: بر اساس نوع سر درد بیماران میگرنی درمان موثر نیز تجویز می شود. درمان سردردهای میگرنی هم دو نوع اند، یکی مصرف داروهای مُسکن برای درمان سردردهای حاد است.

وی همچنین افزود: گاهی هم حملات آن اندازه زیاد است که برای کاهش حملات، به صورت دوره ای باید داروهای پیشگیرانه مصرف شود. یعنی در چنین مواردی علاوه بر درمان سردرد، درمان های پیشگیری کننده هم باید تجویز کرد.

فوق تخصص اینترونشن، عروق مغزی میگرن را قابل کنترل دانست اما منوط به این که بیماران تحت درمان پزشک و در عین حال از خواب کافی و مناسبی هم برخوردار باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: