کد خبر: ۴۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 12
آنچه مادران درباره سلامت نوزادشان از پزشکان مي‌پرسند؛
شفا آنلاين-برخلاف آنچه در فيلم‌ها مي‌بينيم، نوزاد تازه متولد شده سفيد و زيبا نيست و پوستش قرمز و کبود و پرچروک است اما تمام اين مشکلات که شايد چند روز اول مايه نگراني والدين باشد به سرعت برطرف مي‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،يادم مي‌آيد اولين باري که همسرم فرزندمان را ديد، عقب ايستاده بود و جلو نمي‌آمد. نوزاد به نظرش بسيار کوچک و زشت مي‌آمد و با آنچه تصور مي‌کرد زمين تا آسمان تفاوت داشت. مدام مي‌پرسيد اين خط اخم بين 2 ابرويش چيست؟ چرا صورتش جوش دارد؟ پشت پلکش چرا لک دارد؟ برخلاف آنچه در فيلم‌ها مي‌بينيم، نوزاد تازه متولد شده سفيد و زيبا نيست و پوستش قرمز و کبود و پرچروک است اما تمام اين مشکلات که شايد چند روز اول مايه نگراني والدين باشد به سرعت برطرف مي‌شود. در این مطلب به مجموعه‌اي از نگراني‌هاي شايع والدين در بدو تولد کودک پرداخته‌ايم.



چرا اين بچه کبود است؟

چون هنگام تولد، سرش تحت فشار قرار گرفته است. در روز اول بعد از تولد دليل قرمزي و کبودي پوست به‌ويژه در نوزاداني که به روش زايمان طبيعي متولد شده‌اند، فشاري است که هنگام رد شدن از کانال زايمان به آنها وارد شده است. دليل کبودي گاهي پيچيدن بند ناف دور گردن جنين است. گاهي نيز علت سرخي پوست نوزاد سرماست و با گرم کردن نوزاد برطرف مي‌شود. بهترين دما براي نگهداري نوزاد بين 20 تا 21 درجه سانتي‌گراد است. اگر هوا سرد است، بدن نوزاد را با پتوي سبکي بپوشانيد اما بيش از حد گرم نکنيد زيرا اين کار مانع تعريق مي‌شود و پوست حساس کودک آسيب مي‌بيند.


چرا پلکش قرمز است؟

چون بين چشم‌ها و روي پلک نوزاد گاهي لک‌هاي قرمز رنگي وجود دارد که کاملا طبيعي است. اين لک ممکن است در پس سر نوزاد هم ديده شود و با گريه نوزاد پررنگ‌تر و با فشار دادن انگشت روي آن محو ‌شود. معمولا اين لک‌ها در اولين سال بعد از تولد ناپديد مي‌شوند و جاي نگراني نيست. اگر لک آبي رنگي روي باسن يا کمر باشد نيز معمولا تا 3 سالگي محو مي‌شود اما برخي لک‌ها مادرزادي و دائمي‌اند. گاهي نيز به‌طور طبيعي دانه‌هاي سفيدرنگي روي بيني نوزاد وجود د ارد. به اين جوش‌ها ميليا مي‌گويند که طي چند هفته بعد از تولد برطرف مي‌شود.


چرا رنگش زرد است؟

چون يرقان دارد. اگر در روز دوم تا چهارم نوزاد زرد شده يعني مبتلا به زردي است و بايد به سرعت به پزشک مراجعه کرد. در غير اين صورت احتمال بروز آسيب‌هاي مغزي وجود دارد.

چرا بند نافش سياه شده؟

چون به‌صورت طبيعي بعد از تولد بند ناف سفيد است اما به‌تدريج قهوه‌اي و سياه مي‌شود و در فاصله 2 تا 4 هفته مي‌افتد.


چرا جمجمه‌اش اين شکلي است؟

چون شکل جمجمه نوزادان تحت تاثير شيوه زايمان مادر است. نوزاداني که به روش سزارين متولد مي‌شوند، جمجمه گردي دارند اما جمجمه نوزاداني که به روش طبيعي متولد مي‌شوند، به دليل فشاري که در طول زايمان و حين رد شدن از کانال زايمان به آن وارد مي‌شود، شکل گردي ندارد اما جاي نگراني نيست چون بعد از چند هفته شکل جمجمه به حالت طبيعي برمي‌گردد.


چرا نوزادم ترشح دارد؟

چون در نوزادان دختر 3-2 روز اول بعد از تولد ممکن است اندام تناسلي متورم باشد و ترشحات سفيدرنگي ببينيد. اين ترشحات را پاک نکنيد زيرا از فرزند شما در برابر باکتري‌ها محافظت مي‌کند. اين ترشحات شبيه عادت ماهانه است و دليل آن هورمون‌هايي است که از مادر به جنين در طول بارداري رسيده است. حتي پستان‌ها نيز در نوزاد دختر ممکن است متورم باشد. نبايد سينه‌ها را فشار داد و مايع آن را تخليه کرد. اين تورم بعد از چند روز از بين مي‌رود.


چرا عطسه مي‌کند؟

چون عطسه لزوما نشانه سرماخوردگي نيست. نوزادان در روز ممکن است تا 12 بار هم عطسه کنند دليل آن هم خلاصي از ترشحاتي است که مانع تنفس مي‌شوند. از سوي ديگر، موهاي بيني نوزاد هنوز کاملا رشد نکرده و مثل يک فيلتر درست عمل نمي‌کند و
گرد و غبار موجود در هوا ممکن است باعث تحريک مخاط بيني و عطسه نوزاد شود.

چرا سکسکه مي‌کند؟

چون ديافراگمش منقبض شده است. اگر بعد از نوشيدن شير، نوزاد به سکسکه مي‌افتد، نگران نباشيد. دليل اين موضوع اسپاسم ديافراگم است و در عرض چند ثانيه رفع مي‌شود. مي‌توانيد به نوزادي که سکسکه مي‌کند شير بدهيد تا سکسکه‌اش سريع‌تر بند بيايد.


چرا ادرار نمي‌کند؟

چون ميزان ادرار نوزادان در نخستين روزهاي پس از تولدش چندان زياد نيست ولي بعد از تولد به مرور بيشتر مي‌شود. روز اول معمولا نوزاد يک مرتبه ادرار مي‌کند اما از روز پنجم به بعد حداقل 6 مرتبه ادرار دارد. وقتي نوزاد به اندازه کافي شير مي‌نوشد، ادرارش زرد کمرنگ است. گاهي نيز لک‌هاي نارنجي در پوشک ديده مي‌شود. در طول 2 ماه بعد از تولد نوزاد بايد 8 تا 12 بار در طول روز شير بنوشد. اين ميزان بين ماه دوم تا ششم کمتر شده و به 6 تا 8 بار مکيدن کاهش مي‌يابد. طي 2 روز اول بعد از تولد، نوزاد روزانه بين 15 تا 100 ميلي‌ليتر شير مي‌نوشد. بين روز 3 تا 5 اين ميزان به 200 ميلي‌ليتر مي‌رسد و بعد از اين زمان نوزاد به‌طور متوسط روزانه 700 تا 800 ميلي‌ليتر يعني 5/2 تا 5/3 فنجان شير مي‌خورد. به نسبتي که به مرور شير خوردن نوزاد بيشتر مي‌شود، ميزان و دفعات ادرار او هم افزايش مي‌يابد. اگر اين ميزان از حالت طبيعي کمتر يا ادرار نوزاد زرد و بدبو بود، يعني يا نوزاد در درجه هواي گرمي نگهداري مي‌شود يا تب دارد.


چرا مدفوعش سياه است؟

چون به‌طور طبيعي، مدفوع نوزاد در نخستين روزهاي پس از تولدش سبز يا سياه است و حالت چسبندگي دارد. دليل آن هم دفع مکونيوم است که در دستگاه گوارش در طول بارداري تجمع يافته است. نوشيدن شير مادر در روزهاي نخست به دليل داشتن آغوز به پاکسازي دستگاه گوارش کمک مي‌کند. بعد از اين مدت ميزان مدفوع نوزاد به ميزان تغذيه‌اي که دارد بستگي دارد. در هفته اول بعد از تولد مدفوع کم‌کم قهوه‌اي و بعد زرد مي‌شود. از هفته دوم نوزاد روزانه 1 تا 3 بار مدفوع مي‌کند و گاهي به بيش از 10 مرتبه هم مي‌رسد اما از هفته ششم اين ميزان به‌تدريج کم مي‌شود و به يک بار در روز کاهش مي‌يابد. زور زدن و سرخ شدن نوزاد هنگام دفع حالتي طبيعي است و نبايد نگران شويد. بعد از اين مدت اگر رنگ مدفوع قرمز يا سياه يا خشک و سفت شد، بايد با متخصص مشورت کرد. حالت و رنگ مدفوع ارتباط مستقيمي با رژيم غذايي نوزاد دارد. نوزاداني که شير مادر مي‌خورند مدفوع زرد و شل‌تري دارند. کودکاني که غذاي جامد مي‌خورند هم به مرور مدفوع تيره‌تر و سفت‌تري خواهند داشت.





سلامت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: