کد خبر: ۴۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۳ - 2015January 11
شفاآنلاین-رئیس انجمن عفونی اطفال با اشاره به تفاوت گلودردهای ویروسی و میکروبی گفت: 25 درصد گلودردها چرکی است. این عارضه خطر روماتیسم مفصلی و قلبی را افزایش می دهد و مبتلایان حتماً باید بین 24 تا 48 ساعت در منزل استراحت کنند.
به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا بلورساز  با بیان اینکه یکی از عفونت‌های سر و گردن، گلودرد است، اظهار داشت: منشأ گلو درد ممکن است ویروسی، میکروبی، قارچی ، ناشی از آلرژی یا جنبه عصبی و روانی باشد هر چند شایع‌ترین علل گلودرد میکروبی و ویروسی است.

* علائم گلو درد ویروسی کدام است

این فوق تخصص عفونی اطفال گفت: علائم گلودرد ویروسی سرفه، آبریزش بینی، عطسه، طب مختصر، گرفتگی بینی و کوفتگی ضعیف بدن است و گلوی متورم و قرمز در معاینه دیده می‌شود.

*شایع‌ترین گلودرد میکروبی استروپتوکوکی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: میکروب‌های زیادی موجب گلودرد می‌شوند که یکی از شایع‌ترین آنها گلودرد میکروبی استروپتوکوکی است که بیشتر مبتلایان بین سنین 5 تا 15 سال هستند.

*علائم گلودرد میکروبی

وی ادامه داد: مبتلایان علائمی مانند تب حدود 40 درجه، لرزش شدید، مشکل بلع، برافروختگی صورت، وجود غدد لنفاوی در گردن و دل درد شدید را نشان می‌دهند و در معاینه مقدار قابل ملاحظه‌ای چرک در لوزه‌ها دیده می‌شود که به آن اگزودا می‌گویند.

*خطر ابتلا به روماتیسم قلبی و مفاصل

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  اظهار داشت: گلودرد میکروبی بسیار خطرناک دار.توکسین یا سم آن در خون ریخته و روی مفاصل می‌نشیند و به به روماتیسم مفصل منجر می‌شود. همچنین چنانچه این سم روی دریچه‌های قلب بنشیند روماتیسم قلبی را در پی دارد بنابراین گلودردهای ویروسی زیاد خطرناک نبوده اما گلودردهای میکروبی خطرناک هستند.

وی افزود: به محض اینکه فردی گلودرد می‌گیرد باید به پزشک مراجعه کند تا بر اساس تشخیص، درمان آغاز شود چرا که با مصرف دارو تمام سم میکروب از بین می‌رود، تب بیمار قطع می‌شود و عوارضی برای او نخواهد داشت.

*تفاوت گلودرد ویروسی و میکروبی

این فوق تخصص عفونی اطفال ادامه داد: تشخیص افتراقی گلودرد ویروسی و میکروبی با علائم سرماخوردگی مشخص می‌شود و بر اساس آن گلودرد ویروسی با علائم سرماخوردگی توأم خواهد بود.

وی افزود: برخی دیگر از میکروب‌ها و ویروس‌ها نیز موجب گلودرد می‌شوند اما شدت علائم مانند عفونت استروپتوکوکی نیست مثلاً گاهی آلرژی و ترشحات پشت حلق که بر اثر سینوزیت است موجب گلودرد شده و بلع بیمار را با مشکل مواجه می‌کند.

*مبتلایان 48 ساعت در منزل بمانند

رئیس انجمن عفونی اطفال گفت: به محض بروز علائم مراجعه به پزشک، 24 تا 48 ساعت استراحت در منزل و جدی گرفتن مصرف به موقع داروها اهمیت بسزایی دارد زیرا عدم رعایت این نکات منجر به روماتیسم مفصلی و قلبی می‌شود. همچنین تماس مستقیم با فرد مبتلا می‌تواند خطر ابتلا را همراه داشته باشد.

بلورساز افزود: اگر فرزندان دیگری در خانواده وجود دارند بهتر است آنها نیز تحت معاینه قرار گیرند چرا که احتمال ابتلای آنها نیز وجود دارد.

*25 درصد گلودردها چرکی است

وی خاطر نشان کرد: 25 درصد گلودردها چرکی است و حتی با وجود نبودن چرک بر سطح لوزه‌ها ممکن است فرد به گلودرد چرکی مبتلا شده باشد بنابراین به صرف نبودن چرک در لوزه‌ها نمی‌توان گفت که بیمار دچار عفونت ویروسی شده است چرا که احتمال عفونت میکروبی وجود دارد.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: