کد خبر: ۴۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 12
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت :
شفا آنلاین- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، چاقی را معضلی بزرگ در ایران و جهان دانست و تأکید کرد: بیشتر اوقات افراد چاق گناهکار نیستند حال آنكه جراحی آخرین مرحله درمان آنها ست

دکتر رضا ملک زاده درگفتگوي اختصاصي باشفا آنلاين ضمن بيان اين مطلب گفت: بیشتر افراد چاق بدون اختیار می خورند و نه از روی عمد؛ از این رو نباید آنها را سرزنش کنیم، بلکه باید به آنها در راستای کاهش وزن کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد:بدون شك دراين ميان نقش رژیم از همه چیز مهم تر است.بنابراين امیدواریم در آینده بتوانیم افراد چاق را از لحاظ ژنتیکی بررسي کنیم و در صورت چاق بودن به آنها بگوییم که سبک تغذیه شان باید به چه شکلی باشد و...

وزیر اسبق بهداشت بیان کرد: زمانی که به مردم رژیم غذایی می دهیم آنها می گویند ما یک تفریح داریم به نام خوردن که آن را با گفتن این را بخور و آن را نخور از ما می گیرید.پس به طور کلی باید توصیه هایی دراين زمينه ارايه شود که عملی باشند.

وی تأکید کرد: بهترین درمان چاقی و زمانی که از کنترل رژیم خارج است جراحی می باشد به خصوص جراحی بای پس معده بسیار موثراست. همچنین استفاده از این روش شانس مطالعه روی عمل بای پس که چه تغییری در رژیم این افراد ایجاد می کند را نیز فراهم می کند.

ملک زاده بیان کرد: باید از نتایج این تحقیقات مطلع شویم ،البته شاید در آینده هم داروهایی بیایند که بی ضررتر و موثرتر از داروهای امروز باشند تا بشود به بیماران چاق کمک بیشتری کرد.

به گفته وی همه آدم ها ابتدا باید رژیم بگیرند، حتی مراکزی که جراحی می کنند موظف اند بیمارانی که به آنها ارجاع داده می شوند را ابتدا با رژیم و درمان های غیر جراحی درمان کنند و درنهايت به سراغ جراحی بروند.

معاون وزيربهداشت اظهار کرد: زیرا درمان جراحی به دلیل عوارض و هزینه هایش بعد از رژیم باید انجام شود كه در واقع خط اخر درمان است.بنابراين بايد افرادی را برای جراحی فرستاد که برای نمونه 10 بار رژیم گرفته اند اما موفق به کاهش وزن نشده اند و درکنار آن مبتلا به دیابت و فشار خون هستند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: