کد خبر: ۴۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
شفا آنلاين-عضو کمیته علمی موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران گفت: 80 درصد سرطان‌ها از 60 سال به بالا رخ می‌دهد. 8 درصد سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارد و 92 درصد با منشاء محیطی است که پس از ورود عامل خارجی به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،ناصر پارسا در نشست خبری به مناسبت دومین همایش سرطان و پیشگیری گفت: سرطان بیماری جدیدی نیست و زاییده محیط زیست است که به انسان منتقل می‌شود و چون پیچیدگی مولکولی دارد جزو بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص است.   وی با اشاره به اینکه هر چه جمعیت بیشتر و محیط آلوده‌تر شود ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد گفت: خبر خوبی نیست که کشور ما تا این میزان ابتلا به سرطان داشته باشد و هر سال هم افزایش یابد. چند سال پیش اعلام کردم اگر به فکر پاکیزگی محیط زیست و ایجاد کلنیک سرطان‌شناسی نباشیم در سال‌های بعد جوابگوی نیازها نخواهیم بود.

پارسا افزود: آموزش از اقدامات بسیار مهم است چرا که باید تغییر در سبک زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود.   این متخصص ژنتیک گفت: در حال حاضر مصرف دخانیات بیش از حد در کشور وجود دارد که مهمترین عامل سرطان است. در هر ماده دخانی 4 هزار نوع مواد سمی وجود دارد که 40 نوع از عوامل تولید‌کننده سرطان را داراست بنابراین اگر آموزش همگانی بدهیم و در پیشگیری کمک کنیم از نظر اقتصادی به نفع نظام سلامت و درمان بیماران خواهد بود.  

موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران عوامل موثر در ابتلا به سرطان را دخانیات، رژیم غذایی، مواد شیمیایی مانند بنزین و نیترات، اشعه‌های یونی و غیریونی، هورمون تراپی، ژنتیک، بالا رفتن سن، ویروس‌ها و باکتری‌ها و مصرف الکل دانست.

پارسا گفت:‌ 80 درصد سرطان‌ها از 60 سال به بالا رخ می‌دهد چرا که بدن در این سن در معرض مواد سرطان‌زا قرار می گیرد و قدرت بافت و سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد. عضو کمیته علمی مرکز تحقیقات سرطان گفت: سرطان معده در مردان ایرانی شایع‌ترین نوع است و در زنان ایرانی بعد از سرطان پستان قرار دارد و این نشان می‌دهد عامل باکتری‌ها در آب و غذا به نوعی وارد بدن می‌شود. همچنین 10 تا 12 نوع ویروس وجود دارد که ایجاد سرطان می‌کند.

 وی گفت: 8 درصد سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارد و 92 درصد با منشاء محیط است که پس از ورود به بدن باعث تخریب ژنی می‌شود. به عنوان مثال نیتروزامین ماده ژنی را تغییر می‌دهد و مانع رشد طبیعی سلول می‌شود. این ماده در نوشابه‌ها، دود سیگار، کنسرو‌ها و سوسیس و کالباس وجود دارد.   موسسه تحقیقات، آموزش و درمان سرطان ایران افزود: استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند بنابراین باید قدرت مدیریت استرس را بالا ببریم چرا که استرس طی سالها به صورت غیر‌مستقیم باعث ایجاد سرطان می‌شود. 





فارس





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: