کد خبر: ۴۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۳ - 2015January 01
شفا آنلاین:۱۰ تا ۵۵ درصد افراد مبتلا به کبد چرب به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند ولی اینکه آیا شیوع دیابت به خاطر وجود چاقی و کبد چرب است یا بلعکس، هنوز خیلی مشخص نیست.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر سید مؤید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری دیابت کنترل نشده با طیف وسیعی از عوارض که منجر به درگیر شدن اندامهایی چون قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و مغز می‌شود همراه است. یکی از عوارض دیابت، کبد چرب است البته بروز کبد چرب در دیابت نوع ۱ شایع نیست ولی در ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲، دیده می‌شود. 

وی افزود: علت اصلی تجمع چربی در کبد مبتلایان به دیابت نوع ۲ افزایش اسیدهای چرب با منشا‌ء غذایی و متابولیسم مواد نشاسته‌ایی و تبدیل آن‌ها به اسیدهای چرب است. از طرف دیگه در ۱۰ تا ۵۵ درصد مبتلایان به کبد چرب غیر الکی، دیابت نوع ۲ دیده می‌شود ولی اینکه آیا شیوع دیابت به خاطر چاقی است یا اینکه چاقی، کم تحرکی و عوارض ناشی از دیابت نوع ۲، منجر به پیدایش کبد چرب می‌شود، هنوز مسئله‌ایی لاینحل است. 

دکتر علویان، ادامه داد: مبتلایان به بیماری قند، اغلب چاق هستند و با رعایت رژیم غذایی، کنترل تغذیه و مصرف داروهای ضد دیابت می‌توانند از پیشرفت دیابت و در ‌‌نهایت ابتلا به کبد چرب جلوگیری کنند. 

همچنین رعایت نکات تغذیه‌ای چون مصرف حبوبات و میوه‌ها و سبزیجات تازه، مصرف گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب، مصرف حداقل قند، شکر وغذاهای سرشار از مواد قندی کمک زیادی به افراد دیابتی درجلوگیری از ابتلا به کبد چرب انجام می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: