کد خبر: ۴۶۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۳ - 2015January 01
درنامه عضو شورای عالی نظام پزشکی به وزیر بهداشت مطرح شد :
شفاآنلاین:دكتر نويد ناصرى دندانپزشك- متخصص ارتودنسى وعضو شورايعالى نظام پزشكى كشور درنامه ای به وزیربهداشت نوشت:"طرح تحول نظام سلامت، نيازمند تحول در نگرش كلان به جامعه پزشكى"است.
دراین نامه که به طوراختصاصی ازسوی دکترناصری  برای شفاآنلاین ارسال شده آمده است:



حضور مقام محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى - جناب آقاى دكتر هاشمى
با سلام و احترام

"نبايد به زير ميزي و رو ميزي و اين قبيل بحث ها دامن زد." (مقام معظم رهبري 6/8/1392)

در زمانى نه چندان دور، ارزش و اعتبار و احترام اجتماعى حكيمان و پزشكان و حتى تمامى مشاغل پيراپزشكى آن زمان و حتى آمپول زن ها ى قديمى و ... جايگاه بسيار ويژه اى داشت كه با اظهار تأسف بايد اذعان كرد در حال حاضر فقط در حسرت آن احترام ها وتكريم ها بايد باشيم. افسوس...
جای بسی تأمل است که چرا بازار خوار و خفيف كردن جامعه پزشکی کشور که یکی از کوتاهترین دیوارها را در بین تمامی جمعیت ها و اقشار و اصناف در کشور داراست، داغ شده است؟ جامعه اي كه در طي چند ساله اخير و در انواع و اقسام بحرانهاي اقتصادي كشور كه به كام اكثر مشاغل آزاد مختلف مي شد و سودهاي هنگفتي ناشي از تورم بى رويه و بازار بي ثبات ارز، طلا، مسكن و ... نصيبشان مي شد، بي بهره ماندند و فقط با مشكلات روزافزون ناشى از تورم لجام گسيخته دست و پنجه نرم مي كردند و دم نمي زدند و نمي زنند. جامعه اي كه آنان نيزهمانند اقشار فقير شده بدنبال تحريمها و اختلاس هاى نجومى، روز به روز درمسير فقر بيشتر و كاهش شديد سطح تمكن مالي ( به نسبت سالهاي گذشته) سوق داده شدند و از سوي ديگرانتظارات مردم نيازمند از آنان نيز هر روز بيشتر و بيشتر ميشد و مى شود و به عبارتى جوركش دولتهاى اخير و در واقع كليت نظام در تخصيص يارانه سلامت به مردم بودند و هستند آنهم از جيب خودشان.

بايد اذعان داشت كه جامعه پزشكي كشور به هیچ عنوان مسئول، پاسخگو یا جورکش نتايج اقتصادي حاصله از موضع گيرى ها و تحريمهاى دهه اخیر نیست و نباید باشد كه خود رنج ديده اين شرايط است. در شرایطی که طى دهه گذشته بي ثباتي چشمگيري در اقتصاد کشور رخ داده است، در توان و وظيفه جامعه پزشکی کشور نیست که جور تمام نابسامانى هاى اخير را کشیده، تاوان اقتصادى، اجتماعى و رفاهى آن را پرداخت نمایند.


متأسفانه ديد حاكم بر جامعه در مورد پزشكان و جامعه پزشكى، برخوردارى از رفاه كامل اقتصادى و اجتماعى است. البته ايكاش اينگونه بود ولى نه تنها براى جامعه پزشكى بلكه براى تمام اقشار صبور و لايق اين مرز و بوم.

بحث درآمدهاى ميلياردى اين جامعه، چماقى شده است كه بر سر تك تك افراد اين جامعه نه چندان مرفه و حتى فقير( بدليل طولانى بودن دوره هاى دانشجويى و تخصصى و فوق تخصصى و سالهاى طولانى در گذراندن طرح و تعهدات اجبارى دولتى و بالا بودن سن اين قشر در زمان خروج از دوره هاى علم اندوزى و ورود به عرصه خدمت رسانى به جامعه) وارد مى آيد. چرا چشمها را نمى شوييم و آن جور كه بايد نگاه كنيم، نمى كنيم؟
نبايد از زمره مشكلات بنيادين اين جامعه زجر ديده جهادگر در عرصه سلامت بخشى، اين موضوع نيز ناديده گرفته شود كه به نسبت ساير رشته هاى تحصيلى دانشگاهى و ساير مشاغل، شاهد به تعويق افتادن تمامى مراحل طبيعى زندگى و حقوق اوليه زندگى اجتماعى از جمله ثبات اقتصادى حداقلى، ازدواج و صاحب فرزند شدن و ... به علت شرايط حاكم بر رشته هاى پزشكى مى باشيم.

از بين بردن و خدشه دار كردن شأن، جايگاه اجتماعى و موقعيت ممتاز پزشكان و جامعه پزشكى همان بس كه انواع بى حرمتى ها با ذكر القابى ناپسند توسط قلم به دستان نو ظهور با انواع ژستهاى فرهيختگى و مبادرت به نشر اين موارد در جرايد و پرداختن به مباحث سخيف بررسى ميزان درآمدهاى نجومى پزشكان و تأثير درآمد پزشكان در نقض عدالت اجتماعى!!؟؟ در رسانه ملى و مطرح نمودن موضوع كذب درآمدهاى ماهانه ميلياردى پزشكان ( البته ريال نه، تومان )!!!؟؟؟ در رسانه ها، نه تنها تغييرى در ميزان رفاه اجتماعى مردم بوجود نمى آورد بلكه از مسؤوليت دولت و سازمانهاى بيمه گر در خدمت رسانى صحيح به مردم نيز چيزى نمى كاهد و صرفاً با تغيير آدرس صحيح به مردم جهت پيگيرى مطالبات عدالت جويانه خود، فقط ايشان را در مقابل و مواجهه با جامعه پزشكى قرار مى دهد و نتيجه نهايى اين سياستها، وارد ساختن خدشه اى عظيم به تمامى تلاشهاى هزاران ساله پزشكانى چون بو على سينا و ساير بزرگان اين مرز و بوم در تكريم و تقديس پزشك و جامعه پزشكى است.

در سناريوى مواجه ساختن مردم با پزشكان و جامعه پزشكى و توجيه اين امر كه ميزان پرداخت از جيب مردم به دليل زياده خواهى پزشكان و جامعه پزشكى است، نه تنها اعتماد ذاتى مردم - كه پيش نياز و ضرورت رابطه بين بيمار و جامعه پزشكى و لازمه خودواسپارى بيمار و همراهانش به دست پزشك است- از اين قشر زايل نموده است بلكه خود نتايج هولناكى بدنبال داشته و تبعات درازمدت به مراتب نا ميمونى را در كل جامعه به جاى مى گذارد.

نبايد فراموش كرد که احساس عدم اعتماد و اطمینان مردم یک سرزمین از جامعه پزشکی، نتایجي به مراتب دهشت بارتر از حس عدم اطمینان و اعتماد همان مردم از تمامی اصناف، گروه ها، مشاغل و حتی مبلغان دینی و مذهبی و روحانيون آن سرزمین به دنبال دارد.

بى شك اگر فرزندان برومند و بدون اغراق باهوش اين مرز و بوم از ابتدا مى دانستند كه در آينده و پس از سپرى نمودن سختيهاى دوران جنگ تحميلى و مشكلات دوران سازندگى و تحمل صبورانه دشواريهاى فراوان دوران تحصيل در رشته هاى مختلف پزشكى در آينده اى نه چندان دور با عناوين سخيف چاقو بدستان زير ميز بگير، سپيدپوشان يقه سفيد و ... خوانده مى شوند و كم كم به عنوان قطاع الطريق مسير سلامت مردم لقب مى يابند، چنين راهى را در پيش نگرفته و قطعاً بدنبال مشاغلى آبرومند-البته از نگاه جامعه امروزى- مى رفتند و در تيررس تهاجمات ناشى از بد اخلاقى هاى رايج در جامعه قرار نمى گرفتند.


چرا باید تقدس پزشک را زیر سوال برد؟ چرا باید با مطرح کردن مسائل سخیف و دروغين - و احياناً انگشت شمار- مال اندوزي پزشكان، شأن و منزلت و کرامت جامعه پزشکی را تخریب کرد؟ مگر جز اينست كه همین جامعه پزشکی كشور در هنگام تولد تک تک موالید این سرزمین، نجات بخش جان مادران و فرزاندان این آب و خاک هستند؟
مگر معتقد نیستیم جان بخشیدن از ویژگی های باریتعالی است و جان دوباره بخشیدن نیز در همان راستای کبریایی قرار دارد؟

توجه حضرتعالى را به فرازهايى از بیانات و منويات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاء شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور در تاریخ 6/8/92 جلب مى نمايم:

"در تنظيم سلامت جامعه دو طرف داريم: يكي مردم و يكي پزشكان. هريك حقوقي دارند ولي بايد حقوق صنفي پزشك در درجه اول ديده شود.
نظام پزشكي حلقه واسط بين مردم و پزشكان است كه بايد به اين دو نكته توجه كند:
- رعايت حال مردم و تنظيم وضعيت پزشكي كشور براي رسيدن مردم به آرزوهاي سلامت خودشان
- تقدس پزشك. قداست و طهارت بايد در آن احساس شود تا اطمينان مردم حاصل شود.
نبايد به زير ميزي و رو ميزي و از اين قبيل بحث ها دامن زد. در همه صنفها و لباسها افراد متخلفي هستند اما نبايد با درشت نمايي اين تخلفات، اطمينان مردم را از بين ببريم."


همانطور كه ملاحظه مى فرماييد در بیانات گهربار فوق موضوع قداست، کرامت و طهارت پزشک و جامعه پزشکی و لزوم تقدیس و تکریم آنان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است که متاسفانه در برخوردهای مشاهده شده در چند ماهه اخیر در دستگاه های مختلف، تمامی تلاش ها در جهت تخریب و بی اعتماد سازی مردم از پزشک و جامعه پزشکی است که جای بسی تأمل ویژه دارد.

باید تأكيد نمايم که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، در هر لباس و صنفی افراد متخلفی وجود دارد که تخلف آنها نباید به حساب کل صنف و همگان گذاشته شده و تعمیم شود. اگر در جامعه پزشکی هم متخلفی وجود داشته باشد که دارد، نباید بجاى برخورد قاطع با فرد متخلف، آبروی تمامى پزشکان و اقشار مختلف پزشکی دستخوش بازی های سیاسی و ندانم کاری های کورکورانه اصحاب رسانه و سیاسی كاران و فرهیختگان قلم به دست قرار گیرد تا اعتماد عمومي از اين قشر سلب شود.


در انتها لازم مى دانم ضمن آرزوى سلامت براى تمامى اقشار جامعه بويژه جامعه پزشكى صبور كشور و اميد به اخلاقمدارى در سطح كلان جامعه چه در عرصه پزشكى، چه در عرصه مديريت و قانونگذارى، چه در عرصه رسانه اى و ... انتظار آن مى رود شرايطى فراهم شود كه همراه با تثبيت نظامى سلامت محور و كاهش پرداخت از جيب مردم، هم سلامت جامعه به نحو احسن ارتقاء يابد و هم سلامت بخشان به جامعه در شرايط تهاجم كمترى قرار گيرند تا با آرامشى بيش از پيش و طيب خاطرى كه پيش نياز امر درمانگرى است به وظايف خود بپردازند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: