کد خبر: ۴۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
در جشنواره تحقیقاتی ابوریحان بیرونی عنوان شد:
شفاآنلاين:رییس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از سهم 1/7درصدي دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تولیدات علمی دنیاخبرداد.

به گزارش شفاآنلاين ،دكترعلي اصغر پيوندي در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی ضمن بيان اين مطلب اظهار امیدواری کرد: برگزاری چنین جشنواره ای در حوزه پژوهش بتواند منشا خیر و برکت در نظام سلامت کشور شده و منجر به انجام پژوهشهای کاربردی مورد نیاز جامعه و رفع مشکلات مردم و نظام سلامت شود.


وي گفت: پانزدهمین جشنواره پژوهشی که به نام ابوریحان بیرونی دانشمند، پزشک، داروساز و منجم بزرگ ایرانی مزین شده ، رنگ ملی به خود گرفته است. این یک افتخار برای ماست که در این جشنواره ضمن توجه به پژوهشگران داخل دانشگاه به پژوهشگران خارج از دانشگاه نیز توجه داشته و نقش محوری خود را در راستای گسترش فرهنگ پژوهشی ایفا کنیم و امیدواریم بعنوان یک دانشگاه پیشرو در کشور منشا تحول و خیر و برکت باشیم و به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابیم.

دکتر پیوندی ضمن تقدیر از دکتر زرقی و معاونان پژوهشی پیشین دانشگاه و تمامی محققان ، پژوهشگران، روسای مراکز تحقیقاتی و دانشکدهها و تمامی همکاران کوشا و توانمندی که در راستای تحقیق و فناوری و شکل گیری ایده های جدید در دانشگاه تلاش کردند خاطرنشان کرد: کارهای آموزشی و پژوهشی روند مستمری دارد که نتایج آنها پس از سالها بروز می کند و دستاوردهای فعلی در ادامه کار گذشتگان بوده و خوشبختانه در سالهای اخیر این روند تسریع شده که این خود قابل تقدیر است.

رییس دانشگاه با بیان این مطلب که اگر خواهان اقتدار کشور هستیم باید به مسایل علمی توجه بیشتری داشته باشیم گفت: دستیابی به اقتدار علمی جز با تحقیق امکان پذیر نیست و راهکار ما در این راستا گسترش فرهنگ پژوهش و انجام پژوهشهای کاربردی مورد نیاز جامعه است که منجر به رفع مشکلات نظام سلامت و ارتقای کیفیت زندگی و سلامت مردم شود و امیدواریم با این رویه در اقتدار کشور نقش محوری خود را ایفا کرده و در راستای ارتقای سلامت جامعه گامهای موثری برداریم.

رئیس دانشگاه با اشاره به این  که هر سال 1000 میلیارد دلار در جهان صرف پژوهش می شود افزود: براساس برنامه پنجم توسعه که سال 94 آخرین سال این برنامه است باید سه درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف پژوهش شود در حالی که امسال با وجود بهبود اوضاع تنها 48/0 درصد تولید ناخالص ملی کشور به پژوهش اختصاص یافته است .

دکتر پیوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال 93 بودجه پژوهشی کل کشور 2300 میلیارد تومان بود که حدود 40 درصد آن به وزارت تحقیقات و فناوری و تنها 13 درصد به وزارت بهداشت تعلق یافته است این درحالی است که 40 درصد تولیدات علمی کشور توسط علوم پزشکی انجام شده است . بنابراین بحث رعایت عدالت نسبی در تخصیص بودجه باید مورد توجه سیاستگزاران و صاحبنظران قرار گیرد.

وی با تاکید بر انجام پژوهشهای کاربردی در کشور گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ پژوهش محصول محور و اقتصاد دانش بنیان در کشور ما حاکم نشده و اقتصاد کشور همچنان سنتی است . این تفکر هنوز شکل نگرفته که از علم نیز می توان تولید ثروت کرد. برای داشتن یک اقتصاد دانش بنیان باید یک جامعه دانش بنیان داشته باشیم و این تفکر باید در تمام ارکان جامعه شکل گیرد که در این جهت حرکت کردیم اما هنوز به جایگاهی که می خواهیم نرسیدیم.

رییس دانشگاه با اشاره به رشد چشمگیر رتبه دانشگاه در تولیدات علمی و استنادات مقالات ، ثبت پتنت ، ارجاعات و ... در دنیا که در رتبه 15 قرار داریم خاطرنشان کرد : سهم ايران در تولید علم در دنیا 1.7 درصد در سال 2013 است که در سال 2014 با توجه به پتانسیل های بالای كشور انتظار رشد بیشتری را خواهیم داشت .

وی با اشاره به چاپ 7000 مقاله در سال 2013 در دنیا گفت: 25 درصد تولیدات علمی علوم پزشکی خاورمیانه در ایران به چاپ رسیده است که بالغ بر 2300 مقاله از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بوده است بدین معنا که نقش دانشگاه ما در تولیدات علمی کشور 34 درصد می باشد. این دستاورد مایه افتخار ماست که با همدلی، تلاش، مشارکت و ایثارگری اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه توانستیم به این جایگاه برسیم . امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد تا بتوانیم در آینده به جایگاههای بالاتری دست یابیم.

دکتر پیوندی در ادامه خاطرنشان کرد که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بعنوان یک دانشگاه تیپ یک در کشور باید به کارهای پژوهشی توجه ویژه داشته باشد و در انجام پژوهشهای کلان و کاربردی و پژوهشهای محصول محور پیشرو و پیشگام باشد که برای تحقق این هدف هماهنگی با واحدهای ذیربط و برقراری ارتباط با سایر ارگانها ضروری است.

رئیس دانشگاه در سخنان خود تاکید کرد: باید از تحقیقات موازی پرهیز کنیم . همچنین موضوعات را اولویت بندی و پژوهشگران را درگیر تولید علم کاربردی کنیم تا انشاءا... فرهنگ پژوهشهای کاربردی در دانشگاه گسترش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درپايان با اشاره به تحولاتی که در نظام سلامت با اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفته و افزایش رضایتمندی مردم و کاهش دغدغه های آنان و نظام سلامت را در پی داشته است گفت: طرح تحول سلامت باعث ایجاد انقلابی در حوزه بهداشت و درمان شد ،امیدوارم ما نیز بتوانیم طرح تحول پژوهشی را کلید بزنیم تا منشا خیر و برکت در دانشگاه شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: