کد خبر: ۴۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
شفاآنلاین-بسیج ملی کاهش مصرف نمک از امروز‌ به مدت پنج هفته با هدف فرهنگ سازی اصول تغذیه صحیح آغاز شد.
به گزارش شفاآنلاین،مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: محورهای این دوره ذائقه‌سازی در کودکان، اصلاح بوفه مدارس، سالمندان، نانوایی‌ها و بیماری‌های غیرواگیر همچون فشارخون، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی است.
دکتر زهرا عبداللهی شعار «بسیج ملی کاهش مصرف نمک» را «نمک کمتر زندگی سالم‌تر» عنوان کرد و گفت: میزان مصرف نمک خانوارهای ایرانی 10 تا 12 گرم است که براساس استانداردهای جهانی باید به 5 گرم کاهش یابد.
وی افزود: بنابر توصیه های استاندارد، میزان سدیم دریافتی افراد زیر 50 سال تا پنج گرم (یک قاشق مرباخوری) و افراد بالای 50 سال، بیمارانی که فشارخون بالا یا ناراحتی قلبی عروقی دارند و کودکان تا سه گرم عنوان شده است.
دکتر عبداللهی خاطر نشان کرد: این میزان شامل نمک پنهان یعنی میزان سدیم موجود در نان، آب، سس ها، فست فودها و نمکی می شود که به صورت مستقیم به مواد خوراکی و مواد غذایی افزوده می شود.
وی با بیان این که بیماری های قلبی عروقی علت اصلی یک سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مزمن است گفت: کاهش حدود شش گرم نمک دریافتی روزانه باعت کاهش 24 درصدی سکته مغزی و کاهش 18درصدی بیماری عروق کرونر و کاهش سالانه مرگ 5ر2 میلیون نفر می شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تاکید کرد: مادران و مسئولان مهدکودک نباید به غذای کودکان زیر یک سال نمک اضافه کنند تا ذائقه آنها به سمت غذای شور نرود ضمن این که از تنقلات شور در برنامه غذایی کودکان استفاده نکنند.

واحد مرکزی خبر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نادری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
سلام این چه کاریه مردم از دست نمک بمیرند بهتره تا از دست گرونی بمیرند اینقدر مردم مردم نکنید چندشمان میشود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: