کد خبر: ۴۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۳ - 2014December 24
شفاآنلاین-رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: صنعت نانوایی ها به وزارت بهداشت قول داده اند که اگر آرد با کیفیت خوب و خمیرمایه به شکل پودرشده در اختیار آنان قرار گیرد ، آنها هم نان سالم به مردم تحویل می دهند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «مجید حاجی فرجی» روز چهارشنبه در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک افزود: همچنین نانوایی ها قول داده اند که در این صورت دیگر از جوش شیرین در تهیه نان استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه قرار بود که سیاست نامه ارتقای سلامت با بهبود الگوی مصرف و توزیع نان همراه باشد، خاطرنشان کرد: نانوایی ها با واقعی شدن قیمت نان باید نان را به صورت اصلاح شده در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: طبق آمارهای ارائه شده، میزان مصرف جوش شیرین -که دارای عوارض متعدد گوارشی است- در 70 درصد نانوایی های کل کشور کاهش پیدا کرده است.

حاجی فرجی تصریح کرد: اما متاسفانه 50 درصد نانوایی های سنتی تهران ، جوش شیرین استفاده می کنند و جوش شیرین علاوه بر داشتن عوارض متعدد گوارشی، مواد معدنی مورد نیاز بدن را دفع می کند.

وی تاکید کرد: باید استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها حذف شده و به جای آن از خمیر ترش استفاده شود.

وی افزود: اگر خمیرمایه نان به صورت فریزشده یا پودر آماده شود و گندم و آرد با کیفیت در اختیار نانوایی ها قرار گیرد، نان های سالم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که این امر نیاز به کارهای اجرایی دارد.



**خشکبارهای کشور با نمک زیاد تولید می شود

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: بسیاری از مشکلات ما مربوط به صنوفی مانند صنف رستوران ها یا تولیدکنندگان خشکبار است زیرا اکنون خشکبار در کشور با نمک زیادی تهیه می شود.

حاجی فرجی افزود: همچنین برخی محصولات غذایی مانند چیپس فقط از صنعت وارد بازار نمی شود بلکه بطور محلی و در کنار خیابان ها تهیه و به مردم عرضه می شود.

وی با بیان اینکه محصولات تولید شده در صنعت از نظارت های بیشتری نسبت به محصولات صنفی برخوردار هستند، گفت: سازمان غذا و دارو، اداره بهداشت محیط و سازمان ملی استاندارد بر محصولات صنعت نظارت دارند.



**جایگزین نمک نباید آسیب رسان باشد

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر لزوم کاهش میزان نمک در محصولات صنعتی گفت: کاهش میزان نمک در صنعت نیاز به فناوری و همچنین جایگزین مناسب دارد.

حاجی فرجی افزود: جایگزین نمک نباید آسیب رسان باشد و می توان به جای آن از مواد معطر گیاهی یا لیموی تازه استفاده کرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی کاهش میزان نمک محصولات صنعتی از سال گذشته ، گفت: این کمیته ، جلسات متعددی با صنعت و حتی صنوف مختلف غذایی داشته است.

وی ادامه داد: کشور توسعه یافته ای مانند دانمارک با صرف کردن 30 سال زمان و هزینه های هنگفت و استفاده از متخصصان ویژه توانست الگوی مصرف، تولید و توزیع نمک خود را اصلاح کند و ما در ایران برای این امر ابتدا به سراغ رسانه ها رفتیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: به محض اینکه مادری در یک خانواده در غذای خود از نمک استفاده می کند، ذائقه کودک نیز به سمت مصرف نمک تغییر می کند.

حاجی فرجی در ادامه به برچسب های درج شده روی محصولات غذایی اشاره کرد و افزود: سال ها ، نوشته های این برچسب ها ریز بوده و مردم به آن توجهی نداشتند اما اکنون این برچسب گذاری ها اصلاح شده تا مردم حتی با مشاهده رنگ برچسب بدانند کدامیک از مواد غذایی ، سالم تر هستند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش عملی به کودکان در زمینه کاهش مصرف نمک ، گفت: در این زمینه ، آموزش و پرورش می تواند کمک زیادی داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: