کد خبر: ۴۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۰۳ دی ۱۳۹۳ - 2014December 24
شفاآنلاین-رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اینکه پزشکان و جراحان مسئول بیمارستان و مدیر بیمارستان باشند را تهدید نمی‌دانم بلکه در شرایط موجود تنها راهی که وجود دارد این است که پزشکان در ابعاد حاکمیتی، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.
به گزارش شفا آنلاین،علیرضا زالی در رابطه با جو جراح‌سالاری حاکم در مدیریت بیمارستان‌های کشور گفت: پزشکان جزو گروه‌های فرهیخته اجتماع هستند که نه تنها در عرصه سلامت می‌توانند پیشتاز باشند بلکه در سایر عرصه‌های اجتماعی هم می‌توانند موفق عمل کنند.

وی ادامه داد: حرفه پزشکی ویژگی دارد که می‌توانند صاحبان ‌آن در عرصه‌های مختلف مؤثر ظاهر شوند. در عرصه سلامت نیز در شرایط موجود تنها راهی که وجود دارد این است که پزشکان در ابعاد حاکمیتی، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

زالی گفت: بنابراین اینکه پزشکان و جراحان مسئول بیمارستان و مدیر بیمارستان باشند را تهدید نمی‌دانم بلکه معتقد هستم پزشکان به دلیل اینکه از افراد مؤثر اجتماعی هستند می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: از طرفی به نظر می‌رسد می‌توانند مشاورانی را برای خود انتخاب کنند تا در عرصه‌های اقتصادی و مدیریتی به آنها مشاوره دهند امروزه مدیریت بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که مدیری موفق است که قبل از ورود به کارهای اجرایی در مدیریت خود از کارشناسان مختلف بهره بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه مدیری که جراح است فرصت اداره کردن بیمارستان را ندارد گفت: ما فضا را باید باز کنیم تا در عرصه سلامت آنهایی که در مدیریت اقتصادی، اجتماعی، کارشناسی و مدیریت بیمارستانی تحصیل یا فعالیت کرده‌اند پای کار بیایند.

زالی گفت: متأسفانه ما در مدیریت بیمارستان‌ها به عنوان یک تخصص از این کارشناسان استفاده نکرده‌ایم در حالی که تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل وجود دارد و خیلی از آنها ممکن است پزشک نباشند.

وی افزود: باید فضا را آماده کنیم تا این افراد در مدیریت بیمارستانی فعالیت کنند اشکالی هم ندارد چرا که در بسیاری از کشورها حتی وزیر بهداشت، پزشک نیست اما در شرایط موجود باید گفت چون مرجعیت اجتماعی دارند بضاعت فکری و اجرایی خوبی هم دارند می‌توانند به خوبی از پس مدیریت بیمارستان‌ها برآیند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: