کد خبر: ۴۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۳ - 2014December 23
شفا آنلاين-یک فوق تخصص روماتولوژی فعالیت فیزیکی کافی و تغذیه مناسب و قرار گرفتن در معرض آفتاب را از جمله عوامل مهم برای پیشگیری از پوکی استخوان دانست.

به گزارش شفا آنلاين،عبدالرحمان رستمیان، فوق تخصص روماتولوژی اظهار کرد: پوکی استخوان می تواند ناشی از ژنتیک و شرایط محیطی باشد که مسائل ژنتیکی نقش 70درصدی و شرایط محیطی نقشی 30 درصدی را داراست.


وی تصریح کرد: تا کنون برای علل ژنتیکی و حل این مشکل راهکاری یافت نشده است ولی افراد می توانند با رعایت شرایط محیطی مناسب مانند تغذیه و فعالیت بدنی مناسب در 30 درصد ابتلا به پوکی استخوان نقش داشته باشند و از ابتلا به آن  پیشگیری کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی تأکید کرد: کشورهای پیشرفته برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان در اثر شرایط محیطی از 15 تا 20 سالگی آموزش های لازم برای پیشگیری را ارائه می کنند و به آن ها نقش تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و کافی در بروز ابتلا به پوکی استخوان را آموزش می دهند.

رستمیان افزود: خانواده ها باید قطعا به مسائلی مانند مصرف لبنیات، رسیدن مقدار کافی آفتاب به پوست برای جذب ویتامین D و فعالیت بدنی مناسب و کافی برای جذب کلسیم توجه کنند.

وی گفت: قرارگرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 دقیقه در روز همراه با ایستادن یا راه رفتن برای پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش تراکم استخوان لازم است که این مقدار در جوانان به میزان 3 بار در هفته و  هر بار یک ساعت و برای سالمندان نیز 3 بار در هفته هر بار 30 تا چهل دقیقه توصیه می شود تا به استخوان ها فشار وارد شود.

این فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: باید به بدن کلسیم کافی رسانده شود که بهترین راه رساندن کلسیم کافی مصرف به اندازه لبنیات است و در صورت ممکن نبودن، استفاده از مکمل های کلسیم توصیه می شود.

وی گفت: علاوه بر کلسیم، ویتامین D نیز برای بدن لازم و ضروری است و چنانچه ویتامین D و کلسیم کافی به بدن رسانده شود می توان از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد

رستمیان خاطرنشان کرد: این بیماری بدون علامت و خاموش است و معمولا به صورت ناگهانی با شکستگی خود را نشان می دهد که در این بین شکستگی لگن خطرناک است و در مواردی به مرگ منجر می شود.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: