کد خبر: ۴۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۳ - 2014December 22
معاون وزیربهداشت خبرداد:
شفاآنلاین:معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور گفت: عدالت در حوزه سلامت به معناي اين است که اطمينان يابيم که همه مردم به خدمات بهداشتي و درماني دسترسي دارند و از آن بهره‌مند مي‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین ،دكتر علي اکبر ‌سياري، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور با بيان اين كه امسال در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت شش برنامه و هشت پروژه اجرا مي‌کنيم، افزود: يکي از آنها بهبود خدمات بهداشتي و درماني به روستاييان است. يکي از خدماتي که انجام مي‌شود، احداث 1955 خانه بهداشت خواهد بود که اميد داريم که تا 22 بهمن به بهره‌برداري برسد.
وي يکي از مشکلاتي که در سلامت ايران و دنيا وجود دارد، را بيماري‌هاي غيرواگير دانست و اظهاركرد: که اين مشكلات به عوامل خطري مربوط به رفتار مردم مي‌شود، به طور نمونه افرادي که سيگار مي‌کشند، اضافه وزن، فشار خون و ديابت دارند؛ اما خوشبختانه اين عوامل قابل پيشگيري هستند. از اين رو، قرار است براي مردم ايران پرونده سلامت تشکيل شود كه براي هر چهار هزار نفر، يک کارشناس سلامت در نظر گرفته‌ايم؛ که فرخوان مي‌دهند و افراد را مي‌خواهند تا پرونده سلامت تشکيل دهند، و کساني که نياز به پزشک داشته باشند، ارجاع داده مي‌شود.
اين مقام مسئول ادامه داد: اين کارت سلامت سه رنگ دارد. کساني که کارت سبز دريافت مي‌کنند سلامت هستند. کساني که کارت زرد دارند در معرض خطرند. و کساني که کارت قرمز مي‌گيرند بيماري دارند بايد تحت مراقبت قرار گرفته و توسط سيتمي که طراحي کرده‌ايم، تحت مراقبت قرار مي‌گيرند.
وي با اشاره به ارائه خدمات برنامه سلامت روستاييان بيان كرد: در اين طرح، براي هر 3500 تا 4000 هزار نفر از روستاييان يک پزشک تامين مي‌کنيم. اکثر مراکز درماني روستاها پزشک دارند. براي هر هشت هزار نفر يک ماما هست. اقدام ديگر، دسترسي به داروهاي اساسي است که 436 قلم دارو بايد در مراکز درماني روستاهايمان باشد. ديگري مکمل‌هايي چون قرص آهن،‌ قطره ويتامين و ويتامين د و ث است در مراکز درماني روستايي فراهم است. خدمات دندانپزشکي که سال‌ها ارائه نمي‌شد يا تعطيل شده بود در اين طرح براي افراد زير 14 سال و مادران باردار اين خدمات فراهم مي‌شود.
سياري در ادامه تصريح كرد: ديگر اقدام، نوسازي شبکه درماني و بازسازي مراکز خدمات درماني روستايي و بهبود تجهيزات است و يازده بسته خدمات ارائه مي‌شود؛ چه مراقبت‌هاي اوليه،‌ خدمات درمان سرپايي در بخش ديده شده است. اگر بيماران نياز به تخصص داشته باشند به بيمارستان ارجاع داده مي‌شوند و هزينه‌اي که دريافت مي‌شود، 5 درصد خواهد بود، بقيه را وزارت بهداشت پرداخت مي‌کند. خدمت ديگري که در اين بسته هست، واکسن پنج‌گانه است که در همه پايگاه‌هاي بهداشت شهر و روستا وجود دارد.
وي ادامه داد: برنامه ديگري که داريم براي مردمي است که در حاشيه شهرها زندگي مي‌کنند. براي هر 12 هزار 500 نفر يک پايگاه سلامت در نظر گرفتيم که سه کارشناس مراقب سلامت مستقر مي‌شوند و کارت سلامتي که گفتم صادر مي‌شود. کساني که نياز به پزشک دارند به مراکز سلامت جامعه ارجاع مي‌شوند.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور در پايان در خصوص اجراي عدالت درماني به رادیوسلامت اظهاركرد: در حوزه سلامت عدالت به معناي اينکه اطمينان يابيم که همه مردم به خدمات بهداشتي و درماني دسترسي دارند و از آن بهره‌مند مي‌شوند، اجرا خواهد شد. بحث ديگر اين است که اين خدمات بايد از کيفيت مناسبي برخوردار باشد و باعث آسيب مالي خانواده‌ها نشوند. دولت تصميم گرفته از همه کساني که بيمار مي‌شوند و به بيمارستان‌هاي دولتي مي‌روند محافظت‌کند و شهرنشينان ده درصد و روستاييان پنج درصد را پرداخت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: