کد خبر: ۴۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 19
شفا آنلاين-درباره مضرات و عوارض مصرف نوشابه‌هاي گازدار مطالب زيادي گفته شده است. با اين که بارها از بالا بودن ميزان قند، گاز و کافئين اين نوشيدني‌ها و حتي کاربرد آن براي باز کردن لوله‌هاي فاضلاب صحبت شده است اما واقعيت اين است که در سراسر دنيا ميليون‌ها نفر به طور روزانه نوشابه مصرف مي‌کنند

به گزارش شفا آنلاين،محققان مي‌گويند، مصرف نوشابه مي‌تواند علايم بيماري‌ها را بدتر کند و روند درمان را کند سازد و حتي باعث بروز عوارض ديگر هم مي‌شود.


ديابت:

مصرف اين نوشيدني براي ديابتي‌ها که بدن آن‌ها نمي‌تواند ميزان قندخون را به خوبي تنظيم کند، منجر به افزايش سريع قندخون در مدت کوتاه مي‌شود. بسته به ميزان مصرف و روش کنترل ديابت، افراط در مصرف نوشابه مي‌تواند مشکلات جدي ايجاد کند؛ اما اثر آن هميشه آشکار نيست. حتي مصرف متعادل آن نيز براي مدت طولاني مي‌تواند مضر باشد. افزايش مکرر ميزان قندخون به بافت‌هاي مختلف بدن آسيب مي‌رساند و منجر به مشکلات کليوي، بينايي و عصبي در ديابتي‌ها مي‌شود.

مشکلات قلبي:

مواد مختلفي در نوشابه وجود دارد که مي‌تواند براي بيمار، مشکل قلبي ايجاد کند. بنابراين تمام افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي شامل بيماري قلبي عروقي، آريتمي قلب، سکته قلبي و آنژين صدري بايد از مصرف اين نوشيدني بپرهيزند. نوشابه‌ها اغلب کافئين زيادي دارد که مشکل ساز است. کافئين محرک است و ضربان قلب را افزايش مي‌دهد و در نتيجه روي قلب بيمار فشار مي‌آورد. علاوه بر آن، با توجه به ادرارآوري کافئين حجم خون کاهش مي‌يابد.

چربي بالاي خون:

زماني که از چربي اشباع شده صحبت مي‌شود، اولين موضوعي که در ذهن تداعي مي‌شود، کلسترول خون است. اما ۸۰درصد کلسترول از طريق بدن توليد مي‌شود. کلسترول تنها چربي خطرناک در خون نيست و تري گليسيريد، چربي ديگري است که در صورت بالا ماندن ميزان آن به مدت طولاني، مي‌تواند پيامدهاي جدي ايجاد کند. نوشابه سرشار از قند است. بدن کربوهيدرا ت‌هاي اضافه را ذخيره مي‌کند و مي‌تواند آن را به چربي تبديل کند. چربي‌ها در جريان خون گردش دارد و درون ديواره رگ‌هاي خون تراکم پيدا مي‌کند و تدريجا جريان اکسيژن را محدود مي‌کند. اگر دچار هيپرليپيدمي (hyperlipidemia) يا همان افزايش چربي خون شده ايد، پرهيز از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين همانند غذاهاي چرب اهميت دارد.

ريفلاکس:

سوزش سردل، علامت شايعي است که همه ما گاهي دچار آن مي‌شويم. علت آن، بازگشت اسيد به مري است. کافئين نوشيدني‌هاي گازدار ترشح اسيدمعده را افزايش مي‌دهد و دي اکسيدکربن موجود در آن نيز فشار داخل معده را افزايش مي‌دهد. در پي اين ۲عامل اسيد معده بيشتري به سمت اسفنکتر تحتاني مري کشيده مي‌شود. عضله نرم درون اسفنکتر به دي اکسيدکربن حساس است. بنابراين مبتلايان به ريفلاکس مزمن با بدتر شدن علايم مواجه مي‌شوند و لازم است که مصرف نوشابه را محدود کنند.

ورم معده:

شايد ديواره معده به‌اندازه کافي ضخيم و انعطاف پذير باشد تا در برابر تأثيرات اسيدمعده مقاومت کند اما گاهي دچار التهاب و زخم مي‌شود که به آن زخم معده گفته مي‌شود. در اغلب موارد التهاب و زخم به قسمت اوليه روده کوچک تسري پيدا مي‌کند که به اين بيماري زخم گوارشي گفته مي‌شود. مصرف طولاني مدت داروهاي غيراستروئيدي، ضدالتهابي و باکتري H.pylori از عوامل موثر در اين امر است. درمورد ريفلاکس، کافئين موجود در نوشابه ترشح اسيدگاستريک را افزايش مي‌دهد.

حساسيت ها:

شايد بسياري از ما ندانيم که نوشيدني‌هاي گازدار باعث ايجاد حساسيت مي‌شود. در صورتي که مي‌دانيد به ماده‌اي حساسيت داريد، بهترين کار، پرهيز از آن است، واکنش‌هاي حساسيت زا متفاوت است و علايم آن مي‌تواند خفيف از جمله آب ريزش بيني تا گرفتگي شديد مجاري هوايي باشد، بنابراين اگر موادي که به آن حساسيت داريد، در تهيه نوشابه استفاده شده است، از مصرف آن بپرهيزيد.

اسهال:

در زمان اسهال مصرف مايعات اهميت زيادي دارد. اما بسياري از مردم به جاي آب از نوشيدني‌هاي گازدار استفاده مي‌کنند. برخي مي‌گويند آب و قند بالا در نوشابه ماده مغذي موقت بدن را تأمين مي‌کند. شايد هم شنيده باشيد که مواد داخل نوشابه مقداري از الکتروليت‌هاي از دست رفته بر اثر اسهال را تأمين مي‌کند. اما بايد دانست که تراکم ماده حل شده در نوشابه باعث خارج شدن آب از روده‌ها مي‌شود.





خراسان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: