کد خبر: ۴۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 18
شفاآنلاين: فعال عرصه فناوری گفت: ظرفیت فعلی تولید کشور موجب صرفه‌جویی ارزی ده میلیون دلاری در حوزه تولیدات ضدعفونی و آنتی سپتیک شده است و این رقم می‌تواند تا 2.5 برابر در کوتاه مدت افزایش یابد.
به گزارش شفاآنلاين، دکتر مهدی شاهمرادی مقدم مدیر عامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت توانسته است برای اولین بار در خاورمیانه، ترکیب بسیار قوی ضدعفونی‌کننده پراکسی استیک‌اسید را با بهره‌گیری از توانمندی و دانش بومی به تولید انبوه برساند و محصولات متعددی را با فرمولاسیون های مختلف و متنوع از این بنیان تولید و به بازارهای داخلی و منطقه‌ای عرضه کند.

وی افزود: از بعد ملی، علاوه بر این‌که بزرگ‌ترین تولیدکننده آنتی سپتیک و ضدعفونی کننده کشور هستیم، خوشبختانه توانسته‌ایم بالغ بر 70 درصد نیاز کشور به واردات را از طریق تولید داخلی تأمین کنیم. با تلاش‌هایی که با مساعدت و همکاری وزارت بهداشت و وزارت صنایع در حال انجام است، واردات این دست محصولات به کشور به طور کامل متوقف خواهد شد. زیرا کشورمان در تولید محصولات شیمیایی آنتی سپتیک و ضدعفونی کاملا خودکفاست .

این فعال عرصه فناوری در خصوص میزان واردات این محصولات به کشور و خروج ارز اظهار داشت: آمار دقیقی از میزان واردات ضدعفونی‌کننده‌ها موجود نیست، اما چیزی حدود هزار و پانصد تن از این محصولات واردات گمرکی می‌شود که معادل 70 درصد از این رقم یعنی حدود هزار تن به تنهایی توسط به‌بان شیمی داخل کشور تولید می‌شود. امید است که در آینده از این حجم واردات غیر ضروری نیز جلوگیری شود.

شاهمرادی مقدم که رئیس کارگروه تولید کنندگان مواد ضد عفونی کننده و آنتی سپتیک نیز هست، با تأکید بر وجود ظرفیت کافی جهت جلوگیری کامل از واردات فرآورده‌های دانش‌بنیان ضدعفونی کننده گفت: علی‌رغم این که تولیدات سالانه به‌بان شیمی هزارتن در سال است، اما این شرکت ظرفیت بالایی برای تولید حدود 66000 تن سالانه داراست، که البته به صورت کنسرسیوم و همکاری با دیگر شرکت‌های تولید کننده داخلی این ظرفیت بالاتر نیز است. در واقع این شرکت به تنهایی می‌تواند کل نیاز کشور به واردات این دست محصولات را رفع کند. ظرفیت فعلی تولید کشور موجب صرفه‌جویی ارزی ده میلیون دلاری در حوزه تولیدات ضدعفونی و آنتی سپتیک شده است و این رقم می‌تواند تا 2.5 برابر در کوتاه مدت افزایش یابد.

وی افزود: زمینه و زیر ساخت های صادرات عمده در حال مهیا شدن است و با توجه به اقداماتی که با مشارکت کارگروه ضدعفونی وآنتی‌سپتیک‌های انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی انجام می‌شود، به زودی رویه واردات معکوس و جای خود را به صادرات خواهد داد.

وی گفت: دولت می‌تواند با قائل شدن مزیت‌هایی برای خریداران محصولات دانش‌بنیان داخلی، آن‌ها را به گرایش به این محصولات و کمک به اقتصاد این حوزه ترغیب کند. در این صورت چرخه کامل تولید محصل دانش‌بنیان، تجاری‌سازی و توسعه به طور کامل به حرکت در خواهد آمد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: