کد خبر: ۴۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 16
شفاآنلاین-معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات دارویی در سال جاری کاهش و صادرات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر رسول دیناروند در جمع مدیران شرکت های دارویی، افزود: واردات دارویی در سالجاری کاهش و صادرات نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: صادرات دارویی نسبت به سال گذشته در هشت ماهه 100 درصد افزایش داشته که مبلغ 105 میلیون دلار بوده و امیدواریم با کمک شرکت های دارویی و تلاش آن ها این رقم تا پایان سال به 160 میلیون دلار برسد.

دیناروند اظهار داشت: واردات دارو نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که در هشت ماهه 3 درصد می باشد که به نظر بسیار مناسب است به این دلیل که  در سال 92 اوج واردات در 6 ماهه دوم بوده است و در 6 ماهه اول 92 سختی هایی را در واردات دارو داشتیم که در 6 ماهه دوم برطرف شد و ترخیص ها از گمرک در 6 ماهه دوم 40 درصد نسبت به 6 ماهه اول 92  بیشتر بوده است و اگر همین آمار تا انتها ادامه داشته باشد واردات دارویی و مواد موثره دارویی در هشت ماهه امسال 990میلیون دلار بوده و احتمال دارد تا پایان سال به 1 و نیم میلیون دلار برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: دو سال پیش به خاطر مشکلات ارزی و اینکه ارز مورد نیاز دارو 2.5 میلیارد دلار بود که خوشبختانه در سال 93 وابستگی ارزی کل بازار دارویی کشور به زیر 1.5 میلیارد دلار خواهد بود و این ارزشمند است و طبق اعلام وزیر بهداشت عراق واردات دارو به عراق 2.5 میلیارد دلار بوده که این رقم به 3 میلیارد دلار رسیده است و این فرصت بسیار طلایی است و همین کشور عراق که احساس می کند که خیانتی از طرف کشورهاییی همچون ترکیه، عربستان و کشورهای عربی که واردات دارو به عراق عمدتا از این کشورها بوده است و با این اقدام و واردات دارو از ایران پاسخ محکمی را به این کشورها خواهد داد.

دیناروند در ادامه با بیان اینکه وضعیت تجهیزات پزشکی نیز بسیار خوب است، اظهارداشت: فقط یکی از شرکت ها برای صادرات به عراق در 3 ماهه اخیر قراردادی معادل 60 میلیون دلار داشته است و اگر این میزان تجهیزات پزشکی صادر شود 300 درصد افزایش صادرات در تجهیزات پزشکی را شاهد خواهیم بود و با این وجود ما می توانیم با سرمایه گذاری در بازار عراق به یک جهش صادراتی برسیم و اگر همت کنیم صادرات ما به مرز 500 الی 600 میلیون دلار نیز می رسد و این کار عجیبی نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با مقایسه آمارها می توان گفت که می توانیم در صادرات رشد بسیار چشمگیری داشته باشیم و بدون شک این رشد میسر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: