کد خبر: ۴۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۳ - 2014December 23
رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن سلامت خانواده ایران یکی از انواع ناباروری مردان را آزواسپرمی دانست و گفت: یک درصد ازكل مردان و 20 درصد مردان نابارور مبتلا به آزواسپرمی هستند.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: آزواسپرمی یعنی تعداد اسپرم های مرد صفر است.

وي افزود:طبق بررسي ها، حدود 10 تا 15 درصد زوج ها ناباروند و علت آن بر خلاف تفکر عوام، 50 درصد مربوط به مردان و 50 درصد مربوط به زنان است.

وی خاطرنشان کرد: حال این سوال مطرح می شود که مردان مبتلا به آزواسپرمی صاحب فرزند می شوند یا نه؟ که باید پاسخ داد: بله. این امر دلیلی بر بچه دار نشدن نیست.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: از هر 5 مرد مبتلا به ناباروری یکی از آنها به آزواسپرمی مبتلا است و چنین بیمارانی باید به طور دقیق مورد بررسی و معاینه قرار بگیرند تا مشکل شان برطرف شود.

وی آزواسپرمی را به 3 دسته بزرگ شامل علل قبل از بیضوی، علل بیضوی و علل بعد از بیضوی تقسیم و تأکید کرد: منظور از علل قبل از بیضوی یعنی این که بیمار در غده هیپوفیز واقع در مغز دچار مشکل است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیضه ها تحت فرمان غده هیپوفیز هستند، حال اگر این غده، هورمون هایی که برای عملکرد طبیعی بیضه ها است را ترشح نکند مرد دچار آزواسپرمی خواهد شد که البته خوشبختانه قابل درمان است.

وی به شفا آنلاین گفت: علل بیضوی یعنی این که به دنبال دلایل گوناگون، نطفه مردانه تولید نمی شود.برای نمونه مردی که در پی اریون بیضه هایش گرفتار می شوند؛ مردی که شیمی درمانی می شود یا پسری که از بدو تولد دچار بیضه های داخل شکم بوده و به موقع جراحی نشده است.

به گفته وی متأسفانه آزواسپرمی به دلیل علل بیضوی درمان ندارد.

صفری نژاد علل بعد از بیضوی را از بهترین نوع آزواسپرمی دانست که با یک عمل جراحی فرد قادر به بچه دار شدن از راه ساده است.

وی ادامه داد: در واقع علل بعد از بیضوی ناشی از انسداد در مسیر خروج اسپرم است که می تواند در نقاط مختلف لوله منی بر نیز وجود داشته باشد.

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران به شفا آنلاین گفت: حال اگر محل انسداد مشخص شود با جراحی قابل برطرف کردن است و در غیر این صورت این گونه مردان می توانند با لقاح مصنوعی صاحب فرزند شوند.

به گفته وی ابتلا به آزواسپرمی با ارث مرتبط نیست و همچنین ابتلا به آن در رده های سنی خاصی دیده نمی شود اما به طور کلی در دهه سوم و چهارم زندگی مردان نیز بیشتر شایع است.

گفتگو:شبنم طاهري

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: