کد خبر: ۴۳۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 13
شفاآنلاین: منظور از خود مراقبتي، انجام اقداماتي توسط افراد جامعه براي پيشگيري از بيماري هايي است که در معرض ابتلاء به آنها هستند.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر فاطمه سروي، جراح و متخصص زنان، زايمان و ناباروري و فلوشيپ ناباروري، با بيان اينکه شايع ترين علت مشکلات سلامتي در جوامع، حوادث، بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان ها و بيماري هاي ديگر مي باشند، اما اين مسئله در مورد خانم ها، بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان ها است که سرطان سينه شايع ترين مورد مي باشد.
 وي با بيان اينکه در خود مراقبتي به افراد آموزش داده مي شود تا معاينات شخصي مربوط به هر عضو بدن را ياد بگيرند و آگاهي يابند که براي انجام معاينات در چه فواصل زماني به پزشک مراجعه کنند، گفت: در سرطان پستان معمولاً به افراد توصيه مي شود از سن 20 سالگي، معاينات شخصي داشته باشند. خانم ها بايد هر ماه بعد از اتمام خونريزي ماهيانه، در حاليکه بدن خيس مي باشد، سينه خود را معاينه کنند و اين بايد توسط پزشک به خانم ها آموزش داده شود. همچنين خانم ها بايد سالي يکبار جهت معاينه به پزشک مراجعه کنند.
سروي ادامه داد: البته کساني که سابقه سرطان پستان، تخمدان و کولون را در خانواده خود (مادر، خاله، خواهر) دارند بايد پنج سال زودتر معاينات را آغاز کنند. از سن 40 سالگي به بعد نيز پزشک بايد در فواصل مشخصي براي خانم ها ماموگرافي، سونوگرافي يا MRI تجويز کند. در خود مراقبتي توسط خانم ها، لمس هرگونه توده، فرورفتگي پوستي و ترشحات خوني از سينه بايد جدي گرفته شود و به پزشک مراجعه شود. بسياري از موارد ابتلا به سرطان سينه با علت هورموني مي باشد که زمينه ژنتيکي دارد. بنابراين بهتر است پزشک در مورد کساني که سابقه سرطان در خانواده آنها وجود دارد، آزمايش ژنتيک تجويز کند تا از نظر ژنتيکي اين موضوع بررسي شود و اگر لازم بود تخمدان از بدن فرد خارج شود.
اين جراح و متخصص زنان، زايمان و ناباروري و فلوشيپ ناباروري بيان كرد: سرطان در سيستم تناسلي خانم ها ممکن است در تخمدان ها، دهانه رحم، لوله هاي فالوپ و رحم ظاهر شود. در مورد هرکدام از آنها کارهاي غربالگري وجود دارد. بهترين قسمت سيستم تناسلي خانم ها که مي توان در مورد آن غربالگري انجام داد، قسمت دهانه رحم مي باشد که با تست پاپ اسمير صورت مي گيرد. البته انجام تست پاپ اسمير به معناي بررسي کامل سرطان در سيستم تناسلي نمي باشد. در مورد تخمدان و رحم، متاسفانه روش غربالگري خاصي وجود ندارد. در مورد تخمدان ها بهتر است بعد از سن 40 سالگي و هر شش ماه يکبار، معاينه لگن توسط پزشک صورت گيرد. آزمايش خون CA125 نيز در مورد کساني که ريسک بالايي در مورد سرطان تخمدان ها در خانواده دارند، در هر شش ماه انجام شود.
وي در ادامه تصريح كرد: متاسفانه سرطان تخمدان، بدخيم ترين سرطان در مورد خانم ها مي باشد و يک دوره انتشار خيلي کوتاه دارد و با وجود معاينات گفته شده نمي توان غربالگري کاملي در مورد آن انجام داد. معمولاً علائم باليني سرطان تخمدان در مرحله خيلي پيشرفته سرطان ظاهر مي شود. درد و ورم شکم، اختلالات گوارشي و درد لگن از اين علائم مي باشند. خطر ابتلا به سرطان رحم در سنين 45 تا 50 سالگي و 65 تا 70 سالگي خيلي بيشتر مي باشد. مهم است اگر خانم ها در سنين 45 تا 55 سالگي خونريزي هاي نامنظم دارند، نسبت به اين موضوع بي تفاوت نباشند و آن را مرتبط با مسائل يائسگي ندانند.
 جراح و متخصص زنان در پايان گفتگو  با رادیو سلامت گفت: اصل اساسي در خود مراقبتي، غربالگري مي باشد. غربالگري جهت ايجاد آرامش در خانم ها مي باشد. اما متاسفانه بيشتر روش ها در غربالگري باعث استرس در آنها مي شود. خانم ها بايد توجه داشته باشند اگر تست غربالگري در مورد آنها مثبت بود، نگران نباشند؛ چون تا اقدامات تشخيصي قطعي راه طولاني وجود دارد و در بيشتر موارد نتايج نهايي بر خلاف تشخيص در غربالگري مي باشد و اين باعث اختلال در زندگي آنها نشود.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: