کد خبر: ۴۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 07
شفاآنلاین-مصرف گوشت زیاد، فست فودها و نمک و در مقابل مصرف کم آب در ابتلا به سنگ کلیه نقش دارد
به گزارش شفا آنلاین،دوازدهمین کنگره آسیایی ارولوژی بعدازظهر جمعه چهاردهم آذر ماه در جزیره کیش با برگزاری مراسم افتتاحیه، به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. در این کنگره که برپایی آن در ٥٠‌سال گذشته بی‌سابقه است، بیش از ٢‌هزار جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری از ٢٦ کشور جهان حضور دارند. آمریکا، انگلستان، استرالیا، امارات، قطر و تعداد دیگری از کشورهای آسیایی ازجمله کشورهای شرکت‌کننده هستند. حجت‌الاسلام ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، محمدعلی نجفی دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی و مشاور رئیس‌جمهوری، علی‌اصغر مونسیان رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حسینی رئیس کنگره و نایب‌رئیس انجمن ارولوژی هم در این مراسم حضور داشت. این کنگره تحت عنوان کنگره آسیایی ارولوژی، با سخنرانی، مونسیان رئیس سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شد. او با تأکید بر این‌که کنگره بین‌المللی ارولوژی در دوره‌های گذشته در کشورهای ژاپن، هندوستان، تایوان و تایلند برپا شده، گفت: «بار اولی است که منطقه خاورمیانه شاهد چنین رویدادی آن هم در ایران است.» او در ادامه به هزینه‌های درمان در ایران اشاره کرد و آن را در توسعه گردشگری سلامت موثر دانست.« هزینه درمان در ایران یک و نیم تا دو برابر کمتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است، به همین خاطر یکی از اقدامات مهم جزیره کیش، توسعه گردشگری سلامت با استفاده از این ظرفیت در داخل کشور است.» به گفته او، قوانین منطقه آزاد کیش، بهترین فرصت را برای گردشگران سلامت برای بهره‌مندی از خدمات درمانی ایران فراهم می‌کند. به همین خاطر با توسعه فیزیکی بیمارستان کیش و کامل کردن تجهیزات و امکانات این بیمارستان می‌تواند نتایج خوبی از رضایت بیماران به‌ویژه بیماران خارجی را به دست آورد.
مونسیان ادامه داد: «راه‌اندازی نخستین بیمارستان از سوی بخش خصوصی و با هدف جذب گردشگری سلامت، نشان داد که این منطقه می‌تواند از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار شود.» در ادامه مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی ارولوژی، ناطق‌نوری، رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نیز گفت: «انجمن ارولوژی آسیا با عضویت ٢٠ کشور از شرق تا غرب آسیا، می‌تواند در درمان بیماری‌های مشترک در میان این کشورها تأثیر قابل قبولی داشته و مردم را در جهت جامعه سالم و عاری از بیماری هدایت کند.» به گفته او، انجمن ارولوژی ایران یکی از انجمن‌های فعال در کشور است که علاوه بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای ارتقای سلامت، اقدام به اجرای طرح ملی سلامت مردان کرده است.
* نگرش مردان نسبت به بیماری‌ها تغییر کرده
جلیل حسینی، رئیس دوازدهمین کنگره آسیایی ارولوژی، نیز که از امروز به مدت یک‌سال به‌عنوان رئیس انجمن ارولوژی آسیا انتخاب شد در حاشیه این کنگره به «شهروند» گفت: « در ٢٤‌سال گذشته یعنی از زمان تأسیس انجمن، این بار اولی است که یک ایرانی به‌عنوان رئیس این انجمن انتخاب می‌شود، وجود زیرساخت‌های برگزاری همایش‌ها، رفت و آمد آسان توریست‌ها، داشتن شاخص‌های علمی قابل قبول و فعالیت مستمر، از دلایل انتخاب رئیس کنگره ارولوژی آسیاست.» او ادامه داد: «برای برگزاری این کنگره هم جزیره کیش انتخاب شد چراکه توریست‌ها نیازی به ویزا ندارند و به راحتی وارد کشور می‌شوند.» او در ادامه به وضع شیوع بیماری‌های مربوط به ارولوژی اشاره کرد.« از میان تمام بیماری‌های ارولوژی، عفونت‌ها خیلی شایع‌تر هستند، در این میان سنگ ادراری شیوع ١٠‌درصدی دارد.» او به میزان ابتلا به سرطان پروستات در کشور هم اشاره کرد.« از بین هر ١٠٠‌هزار نفر، ١٠ ایرانی به این بیماری مبتلا هستند. البته کشورهای اسکاندیناوی بالاترین شیوع سرطان پروستات را دارند به‌طوری که از هر ١٠٠‌هزار نفر، ٤٠ نفر به این بیماری مبتلا هستند اما این میزان در کشورهای آسیایی کمتر است. در ایران هم آمار ابتلا به این بیماری نه بالا و نه پایین است. ما در شرایط متوسطی قرار داریم.» به گفته او، سرطان پروستات علایمی شبیه بزرگی خوش‌خیم پروستات است از این‌رو نشانه چندان مشخصی ندارد، با این همه به مردان توصیه می‌شود که از ٤٥ سالگی، سالی یک بار برای کنترل این موضوع به پزشک مراجعه کنند.
او ادامه داد: «در کنار سرطان پروستات، تومورهای مثانه جزو تومورهای شایع در کشور هستند که بیشترین شیوع را در میان مردان دارد.» حسینی از شیوع بالای تروما در کشور هم خبر داد.«سالانه ٣٠٠‌هزار مورد بستری به‌دلیل تروما در کشور ثبت می‌شود، به‌طورکلی میزان شکستگی لگن حدود ١٠‌درصد است، که همین شکستگی ترومای مجاری ادراری، مثانه و لگن را سبب می‌شود.» رئیس کنگره آسیایی ارولوژی معتقد است، برگزاری هفته سلامت مردان در تغییر نگرش مردان نسبت به بیماری‌ها نقش مهمی داشت.
حسینی در ادامه با اشاره به شرایط توسعه گردشگری سلامت در کشور، هم توضیح داد: «توسعه توریسم سلامت دو جنبه را می‌تواند پوشش دهد، یکی از آنها جذب توریست‌های خارجی به کشور است و دوم دعوت از پزشکان متخصص به ایران برای انجام جراحی است. یعنی به جای این‌که ایرانیان به خارج از کشور بروند ما پزشک و متخصص مربوطه را سالی چند بار به کشور دعوت کنیم. البته این اتفاق می‌تواند در مناطق آزاد اتفاق بیفتد.»
ابتلا به سنگ کلیه در میان مردان شایع‌تر شده
مسعود اعتمادیان، مسئول مرکز جراحی‌های بسته بیمارستان ‌هاشمی‌نژاد در حاشیه این مراسم، در پاسخ به شهروند به وضع شیوع بیماری‌های سنگ کلیه اشاره کرد و گفت: « در همه کشورها، مردان بیشتر از زنان مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند، البته در ایران مطالعه دقیقی دراین‌باره صورت نگرفته، اما ژنتیک، شغل و محل زندگی افراد در ابتلا به بیماری‌های سنگ کلیه تأثیر دارد. مردان در دهه‌های دوم، سوم و چهارم زندگی بیش از همه به این بیماری مبتلا می‌شوند. به‌هرحال دو عامل اساسی کم تحرکی و استرس در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند.» او از افزایش شیوع سنگ کلیه در کشور خبر داد.« روزانه بین ٢٥ تا ٣٠ نفر مبتلا به سنگ کلیه برای درمان به بیمارستان هاشمی‌نژاد مراجعه می‌کنند. از نظر ما این بیماری شیوع بیشتری پیدا کرده است.» به گفته اعتمادیان، میزان شیوع سنگ کلیه در استان‌های گرمسیری بیشتر از سایر استان‌هاست. او درباره تأثیر کیفیت آب بر ایجاد سنگ کلیه، توضیح داد: « دراین‌باره تناقض‌هایی وجود دارد، برخی می‌گویند که کیفیت آب بی‌تأثیر است و برخی معتقدند که تأثیر دارد اما به‌هرحال موارد ابتلا به این بیماری از گذشته تاکنون افزایش پیدا کرده، البته رژیم غذایی در ابتلا به سنگ کلیه تأثیر فراوانی دارد. مصرف گوشت زیاد، فست فودها و نمک و در مقابل مصرف کم آب در این بیماری نقش دارد.» به گفته این متخصص، هر ساعت باید یک لیوان یعنی ٢٠٠ سی سی، آب مصرف شود، بنابراین روزانه با احتساب ١٢ ساعت بیداری، باید هر نفر، سه لیتر آب مصرف کند.  در پایان مراسم افتتاحیه، از ٦ نفر از متخصصان ارولوژی تقدیر شد و پرچم کنگره هم از سوی متخصصان به امضا رسید. کنگره بین‌المللی ارولوژی از چهاردهم تا هجدهم آذرماه در سالن پردیس، پردیس بین‌المللی دانشگاه شریف و هتل شایان جزیره کیش درحال برگزاری است. اجرای جراحی زنده از سوی یک گروه متخصص ایتالیایی در تهران که به صورت زنده در کیش برگزار می‌شود از بخش‌های مهم این کنگره است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: