کد خبر: ۴۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 07
شفاآنلاین-نایب‌رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران با بیان اینکه سرطان سینه در زنانی که احساس گرگرفتگی دارند کمتر است، گفت: مدیریت استرس، یوگا و اجتناب از خوردن غذاهای پر ادویه و نوشابه موجب کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،نسیم سنجری با اشاره به اینکه یکی از عوارض آزاردهنده یائسگی، گر‌گرفتگی است، اظهار داشت: گرگرفتگی به معنای احساس حرارت و گاهی قرمز شدن بالای سینه و صورت است که به تدریج به سایر نقاط بدن انتشار می‌یابد و با احساس تعریق و گرمای زیاد همراه است.

وی افزود: در برخی افراد این احساس حرارت با اضطراب همراه می‌شود و فرد به دنبال محیط خنک می‌گردد مثلاً پنجره را باز می‌کند و بعد از چند دقیقه این حالت از بین می‌رود.

* تعداد دفعات گرگرفتگی

این جراح و متخصص زنان گفت: تعداد دفعات گرگرفتگی ممکن است از چند روز یکبار تا روزانه صد بار اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اکثر زنان یائسه یعنی حدود 75 درصد آنها گرگرفتگی را تجربه می‌کنند اما معمولاً شدت زیادی ندارد حدود 20 درصد زنان گرگرفتگی شدید را تجربه می‌کنند که در زندگی آنها اختلال ایجاد می‌کند.

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران اظهار داشت: عده‌ای از زنان نیز هرگز گرگرفتگی را تجربه نمی‌کنند خوشبختانه در اغلب زنان بعد از 2 تا 5 سال گرگرفتگی از بین رفته یا شدت آن کم می‌شود.

* سرطان سینه در زنانی که گرگرفتگی را تجربه می‌کنند کمتر است

وی افزود: اگر چه گرگرفتگی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما به جز مواردی که منجر به اختلال خواب می‌شود معمولاً با عوارض مهم بعدی همراه نیست حتی برخی مقالات گزارش داده‌اند که احتمال بروز سرطان سینه در این افراد کمتر از سایر زنان است.

این جراح و متخصص زنان گفت: اگر گرگرفتگی در شب به طور مکرر اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به خواب سبک یا از خواب بیدار شدن‌های مکرر شود به همین دلیل فرد روز بعد احساس خستگی و کاهش تمرکز دارد.

* سبک زندگی خود را تغییر دهید

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران تصریح کرد: زنانی که دچار گرگرفتگی می‌شوند اگر تغییراتی در روش زندگی خود بدهند ممکن است دفعات گرگرفتگی آنها کمتر شده یا از شدت آن کاسته شود مهمترین تغییر مدیریت استرس است.

وی ادامه داد: اگر فرد از شرایطی که باعث تشدید استرس در او می‌شود اجتناب کند یا با روش‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی یا یوگا خود را آرام سازد از تکرار و شدت گرگرفتگی او کاسته خواهد شد.

* از لباس‌های مناسب استفاده کنید

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران گفت: نحوه لباس پوشیدن نقش مؤثری در کنترل گرگرفتگی دارد. فردی که دچار این حالت می‌شود باید از لباس‌هایی استفاده کند که تهویه کافی دارد همچنین پوشیدن لباس‌های نخی نازک و روشن در تابستان و لباس‌های لایه لایه در زمستان اهمیت بسزایی دارد یعنی به جای پوشیدن یک پالتو بهتر است یک مانتوی نازک پوشیده و روی آن پالتو بپوشد تا در صورت گرگرفتگی بتواند پالتوی خود را در بیاورد.

* از خوردن غذاهای پرادویه و نوشابه پرهیز کنید

این جراح و متخصص زنان اظهار داشت: زنانی که احساس گرگرفتگی می‌کنند باید از خوردن غذاهای گرم، پرادویه، نوشابه و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کرده و از نوشیدنی‌های خنک استفاده کند.

وی ادامه داد: از آنجا که گرم بودن محیط موجب تشدید گرگرفتگی می‌شود، محیط اطراف خود را خنک نگه داشته و در کیف خود فن‌های دستی داشته باشید، همچنین شبها قبل از خواب دوش آب سرد بگیرید.

* زنان چاق دچار احساس گرگرفتگی می‌شوند

نایب رئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران گفت: از آنجا که چاقی موجب افزایش گرگرفتگی می‌شود زنان چاق یائسه بهتر است کاهش وزن داشته باشند همچنین کشیدن سیگار نیز گرگرفتگی را زیاد می‌کند زیرا ترک سیگار قویاً توصیه می‌شود.

وی افزود: اگر با تغییر در سبک زندگی باز هم شدت گرگرفتگی در حدی بود که موجب آزار فرد می‌شد ممکن است نیاز به مصرف دارو باشد. تعدادی از داروهایی که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد برای این کار مناسب هستند اما به طور قطع مؤثرترین درمان هورمون‌های جنسی جایگزین است.

نایب رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران خاطرنشان کرد: دارودرمانی حتماً باید توسط پزشک انجام شود چرا که تنها علت گرگرفتگی یائسگی نیست بلکه برخی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید نیز می‌تواند علایم مشابه داشته باشد و غیر از آن باید برای هر بیمار به طور جداگانه با در نظر گرفتن منافع و ضرر‌های دارو تصمیم گرفته شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: