کد خبر: ۴۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 02
شفاآنلاين :بحث‌های زیادی در مورد صدور ویزای یک دلاری در مرز عراق برای زوار اربعین حسینی که از ایران عازم می‌شوند وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاين ،زائران اربعین حسینی این روزها در تدارک سفر در قالب کاروان‌های پیاده برای تشرف به عتبات عالیات و پیوستن به خیل مسافران حرم سردار سپاه خوبان هستند.

برخی از آنها از چند هفته گذشته ویزاهای خود را گرفته و آماده وصل به قافله عشق شده‌اند، اما هستند افراد دیگری که به هر دلیلی هنوز نتوانسته‌اند روادید خود را دریافت کنند و همچنان برای گرفتن ویزا تلاش می‌کنند.

اخیراً از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام شده که زائران در مرزهای شلمچه و چزابه بدون اخذ روادید و تنها با پرداخت یک دلار می‌توانند از کشور خارج شوند؛ زائرانی که از استان کرمانشاه عازم می‌شوند از مرز مهران به عتبات مشرف خواهند شد و هنوز در سرگردانی و بلاتکلیفی قرار دارند که آیا این موضوع در این مرز هم اجرا می‌شود یا نه؟


مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور در این خصوص گفت: صدور ویزای یک‌ دلاری در مرز مهران از سوی وزارت کشور عراق اعلام شده و هنوز به‌صورت کتبی چیزی به ایران اعلام نشده است.

علی ناصر سبحانی گفت: عراق هیئتی از کنسولگری این کشور را در مرز مهران مستقر کرده تا برای افرادی که مراجعه می‌کنند ویزای مانیفستی صادر کند و محدودیتی هم در این زمینه ندارد.

او گفت: البته به مردم توصیه اکید می‌شود که ویزای خود را در استان تهیه کنند و اگر نمی‌توانند در مرز مهران حتماً ویزای مانیفستی بگیرند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور گفت: با توجه به اینکه این موضوع به‌صورت کتبی اعلام نشده، مردم نباید انتظار داشته باشند که با مراجعه به مرز ویزای یک دلاری بگیرند.

به گفته سبحانی، چون این امر به‌صورت مکتوب اعلام نشده، نمی‌توان گفت که آیا در مرز این ویزای یک دلاری ارائه می‌شود و حتی این هزینه واقعی است یا نه.

او به مردم و افرادی که قصد تشرف به کربلا را دارند توصیه کرد که حتماً ویزای مانیفستی برای بهره‌مندی از خدمات بیمه و درمانی در عراق اخذ کنند.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور گفت: حسن ویزای مانیفستی این است که در صورت بروز هر اتفاق ناخواسته‌ای به‌دلیل بیمه بودن و ثبت نام این افراد در سایت سازمان حج و زیارت خسارت چندانی را متقبل نشده و به حق و حقوق خود دست می‌یابند.

سبحانی گفت: احتمال ایجاد مشکل و گرفتاری برای افرادی که انفرادی سفر می‌کنند وجود دارد و مزایای ویزای مانیفستی بسیار بیشتر از انفرادی است.

مدیر سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه در این خصوص گفت: لغو روادید برای زوار اربعین در مرز مهران هنوز به‌صورت کتبی اعلام نشده است.

رضا نجفیان لغو ویزا برای زوار اربعین را اقدامی یک‌سویه از طرف وزارت کشور عراق عنوان کرد و گفت: در این مورد هیچ‌گونه هماهنگی با ایران صورت نگرفته است.

او گفت: به افراد توصیه می‌کنیم که ویزای خود را در ایران دریافت و به‌صورت قانونی از کشور خارج شوند، چراکه حتی در صورتی که این اتفاق هم بیفتد احتمال معطلی در مرز وجود دارد.

مدیر سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه گفت: هر ایرانی بهتر است که با گذرنامه و ویزا به عراق سفر کند، اما مردم مخیرند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه نیز گفت: هنوز کتباً لغو روادید در مرز مهران برای اربعین حسینی به ما اعلام نشده است.

شهریار حیدری گفت: بر طبق اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت توافقاتی برای لغو ویزا در این ایام با طرف عراقی صورت گرفته است.

او با اشاره به سفر ایمن مردم با در دست داشتن ویزا برای سفر به عراق، گفت: بر اساس رئیس سازمان حج و زیارت افراد با در دست داشتن گذرنامه و مراجعه به مرز می‌توانند ویزای یک‌ دلاری و 15 روزه دریافت کنند.

با توجه به فرصت 10 روزه مانده به اربعین حسینی، زوار کرمانشاهی و استان‌هایی که از طریق مرز مهران عازم کربلای معلی می‌شوند، هنوز در سردرگمی ویزای یک دلاری در این مرز و عواقب آن حتی در صورت صدور مانده‌اند؛ لذا انتظار می‌رود مسئولان امر هر چه سریعتر به این مسئله سامان دهند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: