کد خبر: ۴۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 29
شفا آنلاين-همه ما تجربه خارش پوست بدن و سر را داریم اما گاهی این خارش‌ها، مزمن و آزاردهنده می‌شوند و ما نمی‌دانیم که چطور می‌توانیم از پس آن‌ها بربیاییم.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و مو دراین‌باره می‌گوید: «خارش مزمن حتماً نیاز به پیگیری دارد. شایع‌ترین علت‌های خارش مزمن می‌توانند خشکی پوست و بیماری اگزمای پوستی باشد اما دلایل دیگری هم می‌توانند خارش مزمن پوستی را به دنبال داشته باشند».

وی تأکید می‌کند که خارش مزمن پوست می‌تواند درزمینهٔ اختلالات کلیوی یا کبدی، بیماری التهابی روده، بیماری‌های خونی، اختلالات غددی مانند پرکاری یا کم‌کاری تیروئید و در برخی موارد نادر هم به دلیل بدخیمی‌های داخلی باشد. «البته ذکر این موارد به این معنا نیست که هر فردی مبتلابه خارش مزمن باشد، الزاماً به چنین بیماری‌هایی هم مبتلا خواهد بود اما لازم است که برای تشخیص علت خارش، حتماً با یک متخصص پوست مشورت شود».

این عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دلایل و درمان خارش سر هم گفت: «یکی از شایع‌ترین علت‌های خارش سر،‌ ابتلا به شوره یا درماتیت سبورئیک است. در این حالت، فرد مدام احساس خارش، پوسته‌شدن و چربی بیش‌ازاندازه موهایش را تجربه می‌کند. شستشوی مداوم موها با شامپوهای ضد شوره، استفاده از محلول‌های ضد قارچ موضعی و در موارد شدیدتر هم استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی، زیر نظر پزشک متخصص پوست باعث کنترل این بیماری می‌شود. البته می‌توان از بیماری پسوریازیس هم به‌عنوان عامل دیگری برای خارش پوست سرنام برد. استفاده از رنگ‌های مو یا برخی شامپوها و مواد آرایشی تحریک‌کننده پوست سر هم می‌تواند دلیل دیگری برای خارش آن باشد. ضمن اینکه در موارد خارش شدید می‌توان احتمال ابتلا به شپش سر را هم در نظر گرفت».

مباشر خاطرنشان کرد که اگر تشخیص متخصص پوست در مورد خارش سر یا بدن، اگزما یا حساسیت پوستی باشد، باید تا جایی که می‌توانید با استفاده از چرب کننده‌های مخصوص، پوست خود را همیشه چرب نگه‌دارید. به‌علاوه، باید از صابون مخصوص پوست‌های خشک و حساس هم کمک بگیرید. به‌هیچ‌عنوان هم از لیف‌های زبر برای شستن پوستتان استفاده نکنید. برای استحمام، آب ولرم را جایگزین آب گرم و داغ کنید. با توجه به جنوبی بودنتان، دور غذاهای پر از ادویه و فلفلی را تا جایی که می‌توانید خط بکشید. لباس‌های زیر نخی و بارنگ روشن بپوشید. هوای محل کار وزندگی‌تان را معتدل نگه‌دارید. «بااین‌حال و در صورت رعایت تمام این موارد اگر بازهم دچار خارش و حمله‌های اگزمای پوستی شدید، می‌توانید به مدت کوتاه و تحت نظر متخصص پوست، از داروهای موضعی حاوی کورتون و آنتی‌هیستامین خوراکی مثل هیدروکسی‌زین هم‌جهت برطرف کردن خارش‌ها استفاده کنید».



سلامانه




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۰
0
0
زری فتاحی .به نظر من برای کم خونی ومینور بودنم دچار این بیماری هستم
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
باسلام مادری ۶۵ساله دارم او بعد از حمام واستفاده از صابون ...بدنش شروع به خارش میکند لطفا راهنمای بکنید
مدیر پایگاه باسلام
صابون ایشان را با مایع شستشوی بدن با کیفیت بالا ویا صابون باکیفیت بالاتر عوض کنید
ببینید تغییری ایجاد می شود
هرچند ممکن است ایشان به این نوع صابون که مصرف می کنند حساسیت داشته باشند
فرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سلام
من از اول هفته در تمام بدن و سرم خارش دارم
گاهی جوش های خیلی ریزی هم مثل التهاب میزنه،میشه بگین چیکار کنم خوب بشه؟چون نمیدونم به چی حساسیت دارم!!!!
فرناز
|
United Kingdom
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
سلام
من از اول هفته در تمام بدن و سرم خارش دارم
گاهی جوش های خیلی ریزی هم مثل التهاب میزنه،میشه بگین چیکار کنم خوب بشه؟چون نمیدونم به چی حساسیت دارم!!!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: