کد خبر: ۴۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 22
شفاآنلاین-رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود یکهزار و 500 دستگاه دیالیز در کشور گفت: رفع کمبود دستگاه های دیالیز نیازمند مشارکت های مردمی و خیران است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «کتایون نجفی زاده» افزود: کمبود دستگاه های دیالیز باید برطرف شود تا مراکز درمانی مجبور نباشند چهار شیفت خدمات دیالیز را انجام دهند و کیفیت این خدمات پایین بیاید.

وی تصریح کرد: برای تعویض دستگاه های فرسوده، کاهش شیفت های کاری و کاهش فشار به بیمار و پرسنل بیمارستانی لازم است که به تعداد دستگاه های دیالیز در کشور افزوده شود.

رییس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به وجود 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آمار بالای پیوند کلیه در کشور، حجم بالای نیاز به دستگاه دیالیز را تا حدودی کنترل کرده است.

نجفی زاده در عین حال با یادآوری اینکه متاسفانه سالانه، شیوع نارسایی کلیه در کشور هشت درصد افزایش می یابد، تصریح کرد: اگر این روند افزایش کنترل نشود، ظرف پنج سال نیاز ما به دستگاه دیالیز دو برابر خواهد شد.

وی یادآور شد: دیالیز به دو صورت خونی و صفاقی انجام می شود که مزیت دیالیز خونی به دیالیز صفاقی آن است که فرد می تواند در خانه خود را دیالیز کند و نیازی به وصل شدن به دستگاه دیالیز نیست.

به گفته نجفی زاده، دیابت، فشارخون و کلیه های سنگ ساز از مهمترین عوامل بیماری های کلیوی و دیالیز به شمار می روند.

وی گفت: باید از بروز بیماری های کلیوی پیشگیری کرد اما اگر بیماری اتفاق افتاد، افراد باید فورا تحت نظر متخصصان قرار گیرند تا نیاز به دیالیز ایجاد نشود و درصورت نیاز به دیالیز، مراقبت های درمانی لازم باید دریافت شود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: