کد خبر: ۴۱۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 19
شفاآنلاین-توصیه به شهروندان هنگام بروز پدیده گرد و غبار از سوی ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اعلام شد.
به گزارش شفاآنلاین،ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط‌زیست توصیه‌های لازم به شهروندان را در زمان بروز پدیده گرد و غبار اعلام کرد.

از جمله این توصیه‌ها این است که به غیر از موارد ضروری از منزل یا اماکن سرپوشیده خارج نشوید.اگر مجبور به فعالیت در خارج از منزل هستید، زمان آن را کاهش دهید. کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی نباید از منزل خارج شوند.

اگر آسم یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، خس خس یا درد قفسه سینه دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در و پنجره‌ها را ببندید و از تهویه مطبوع استفاده کنید. از ورزش در هوای آزاد اجتناب کنید.
اولیای مدارس به خصوص مربیان ورزش از فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در هوای غبارآلود ممانعت کرده و حتی برای ساعات تفریح از اماکن سرپوشیده استفاده شود.

به کارکنان ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌ها،کاهش تردد در محیط‌های باز و ماندن در محیط‌های سربسته توصیه شود. شیر و مایعات بیشتری استفاده کنید. به دلیل کاهش میدان دید، در زمان رانندگی، چراغ‌ها را روشن کرده و آهسته برانید.

رانندگان وسایل نقلیه به خصوص موتورسواران به دلیل کاهش محسوس میزان دید، ایمنی را رعایت کنند. سیستم تهویه مطبوع اتومبیل خود را در حالت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی از پوشش مناسب استفاده کنید.

مواد غذایی را قبل از نگهداری در یخچال، از ذرات گرد و غبار پاک کنید. برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه توصیه می‌شود.استفاده از مواد پاک کننده را در روزهایی که گرد و غبار افزایش می‌یابد به علت زمینه‌های حساسیت‌زا محدود کنید.

در کاهش آلاینده‌های هوا مشارکت کنید و با خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند استفاده از وسیله نقلیه تک سرنشین، روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات ساختمانی یا قیرکاری و نظایر آن، اثرات منفی این پدیده را کاهش دهید. در شرایط گرد و غبار، سیگار کشیدن، آثار زیان بارتری دارد.

از ماسک مناسب چسبیده به دهان و بینی یا پارچه مرطوب اعم از چفیه، روسری، شال یا دستمال پارچه ای به منظور ممانعت از ورود مقدار قابل توجه گرد و غبار به دستگاه تنفسی، استفاده کنید.

در دراز مدت مشارکت در ایجاد، نگهداری و گسترش فضای سبز برای جلوگیری از گرد و غبار و کاهش آثار آن بر سلامتی، فراموش نشود.

**آیا استفاده از ماسک در زمان بروز گرد و غبار به ما کمک می‌کند؟

ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. ماسک‌های ویژه‌ای که با عنوان P1و P2 عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است .اما در استفاده از آنها نیز که باعث احساس گرما می‌شود و معمولاً راحت نیست، باید به نکات زیر توجه کرد:

اگر ماسک به طور کامل اطراف بینی و دهان را نپوشاند (مثلا برای افرادی که محاسن بلندی دارند) و راه نفوذ برای هوا باقی باشد، تاثیر چندانی ندارد.

این ماسک‌ها مانع از آلاینده‌های گازی هوا مانند منوکسیدکربن نمی‌شود.

تنفس با استفاده از ماسک از حالت معمولی دشوارتر است و افراد دارای سوابق بیماری قلبی عروقی و تنفسی باید با پزشک خود مشورت کنند.

استفاده از این ماسک‌ها برای افراد سالمی که ناچار باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار در بیرون بمانند، توصیه می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: