کد خبر: ۴۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 12
شفاآنلاين- روزهایی را که پشت سر گذاشتیم در عرصه وقف و نیکوکاری در کشور اتفاق هایی افتاد و وقف هایی به ثبت رسید که نیات جالب و شگفت انگیز دارند.

به گزارش شفاآنلاين از سازمان اوقاف، پس از ظهور اسلام در ایران و گرایش ایرانیان به این دین، وقف هم گسترش یافت.

امروز کمتر شهر و یا روستایی وجود دارد که در آن وقف و موقوفات نباشد و هر چه دین و معنویت حضور بیشتری در این مناطق داشته، انگیزه و گستره موضوعات و مصارف وقف هم، تنوع بیشتری پیدا کرده است.

وقف در راستای نیک اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می شود که حاصلش باقی شدن فانی است.

مال فانی انسان با وقف جاودان می شود و نام فانی انسان نیز با وقف در تاریخ ثبت می شود.در این جاده خیرخواهی و خیراندیشی گاه نیات جالب و گاه موقوفات شگفت انگیزی به چشم می خورد که نشان می دهد،انسان های خیر برای نیکوکاری و خیرخواهی حدومرز نمی شناسند و از تمام توان خویش برای بازکردن گره ها بهره می برند.

در این گزارش تعدادی از نیات جالب و خیرخواهانه و موقوفات شگفت انگیز ثبت شده در 7 ماهه نخست سال 93 را مرور می کنیم :

*وقف انجیرستان برای بیمارستان تخصصی سرطان

'حسن کاظمی موازی'، واقف خیراندیش شهرستان استهبان استان فارس، یک قطعه انجیرستان به ارزش یک میلیارد ریال را با نیت مساعدت در امر احداث بیمارستان تخصصی سرطان و همچنین تمام امور درمانی بیماران سرطانی مستمند و نیازمند که توان تامین و خرید دارو را ندارند، وقف کرد.

* وقف هزار سهم پتروشیمی برای مراسم حضرت زهرا(س)

'غلامحسین ابرازه' ، واقف نیک اندیش بجنوردی، سهام پتروشیمی خود را با نیت برگزاری مراسم حضرت زهرا (س) در این شهرستان وقف کرد.

* وقف سه درخت گردو در جغتای با نیت فعالیت های قرآنی و عزاداری امام حسین (ع)

'عیدمحمد زرقانی' ، واقف خیراندیش سه اصله درخت گردو به ارزش 60 میلیون ریال با نیت توسعه فعالیت های قرآنی، عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ماه محرم و صفر و امور عام المنفعه در روستای زرقان در شهرستان جغتای، استان خراسان رضوی وقف کرد.

* وقف یک حلقه چاه در اسکوی برای سیراب کردن حیوانات

'عباسعلی غفاری کردآباد'، واقف خیراندیش شهرستان اسکو، یک حلقه چشمه و مجرای آن را با نیت سیراب کردن حیوانات در این شهرستان وقف کرد.

* مشارکت 25 نفر در وقف یک کتابخانه

'پرویز ابویسانی' با مشارکت 25 نفر یک قطعه زمین به مساحت 300 متر مربع و به ارزش یک و نیم میلیارد ریال را در روستای ابویسان جغتای استان خراسان رضوی وقف کرد.این موقوفه با نیت احداث کتابخانه به ثبت رسیده است.

* وقف 30 دقیقه آب کشاورزی در فیروزآباد برای مسجد

'کاظم فروزان نیا' واقف خیر اندیشی است که 30 دقیقه از بیست و یک هزار و 600 دقیقه آب چاه کشاورزی فیروز آباد را وقف کرد.

* بهره مندی مستمندان و نیازمندان از وقف هزار سهم کارخانه کویرتایر بیرجند

'ابوالقاسم معصوم زاده'، واقف خیراندیش یک هزار سهم از کارخانه کویرتایر را با نیت کمک به مستمندان و نیازمندان، درمان بیماران نیازمند و تهیه وسایل تحصیل دانش آموزان و دانشجویان وقف کرد.

ارزش هر سهم، یکهزار و 735 تومان برآورد شده است.

* وقف 18 هزار جلد کتاب برای کتابخانه حوزه علمیه سید زنجان

'سید مرتضی بنی هاشم'، واقف خیر اندیش که 18 هزار جلد کتاب را وقف مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کرد، در خصوص این عمل خود اظهار داشت: در این سال که به نام اقتصاد و فرهنگ است، خواستم تا حرکتی فرهنگی کرده باشم از این رو 18 هزار جلد کتاب را وقف کتابخانه مدرسه علمیه سطح عالی سید زنجان کردم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های کتاب های وقفی به حوزه علمیه سید زنجان گفت: این 18 هزار جلد در برگیرنده بیش از یک هزار عنوان کتاب است که تمامی زمینه های علمی اعم از فقه، اصول، تاریخ، ادبیات و مباحث دیگر شامل آن می شود.

* وقف یک ستون نشریه توسط نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس

دکتر 'جلیل جعفری بنه خلخال'، نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با حضور در اداره کل اوقاف استان، یک ستون از نشریه توسعه و عدالت را وقف کرد.

در بخشی از این وقف نامه آمده است: بدینوسیله در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف و ترویج فرهنگ قرآن کریم و کلیه امور مربوط به اوقاف، یک ستون از نشریه توسعه و عدالت به مدیر مسئولی اینجانب جلیل جعفری بنه خلخال را به ابعاد 30*7 سانتی متر وقف می کنم.

* وقف دو هزار متر زمین به شکرانه حافظ قرآن شدن فرزند

«عزت الله دارابی» یکی از خیران و از اهالی شهر کارزین از توابع استان فارس است که اخیراً قطعه زمین بزرگی را برای ساخت مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم وقف مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) کرده است.

این واقف ، پدر «مهران دارابی» است که چندی پیش با حضور در مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن امام حسن مجتبی(ع) حافظ کل قرآن شد و پدرش به شکرانه این اتفاق مبارک و با وجود مشکلات مالی، یک قطعه زمین با ارزش را در شهر کارزین وقف مؤسسه بیت الاحزان کرده است.

* رفع دغدغه آب شرب همشهریان با وقف سه آب انبار در بستک

سه آب انبار به ارزش یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون ریال در شهرستان بستک استان هرمزگان و در روستاهای مغدان ، دشت احمد و بست قلات با مساحت182 متر مربع به منظور تامین آب شرب مردم، توسط واقفان خیر اندیش احداث و وقف شد.

* وقف یک آمبولانس برای بقعه متبرک آقا سید نصراله لاهیجان

رشید صفری واقف خیر اندیش لاهیجانی در اقدامی خداپسندانه ، یک دستگاه آمبولانس به همراه تمام تجهیزات را جهت انتقال مصدومان و بیماران و عواید حاصله از آن را به نیت توسعه و تعمیرات بقعه متبرکه آقا سید نصرالله گوکه وقف کرد .

ارزش تقریبی این مورد وقف شده را 200 میلیون ریال (معادل بیست میلیون تومان ) برآورد شده است.

* وقف دو قطعه زمین برای احداث بوستان و مجتمع رفاهی توسط یک روحانی

'ابراهیم اسکندری' از روحانیون شهرستان شوط استان آذربایجان غربی همزمان با ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) دو قطعه زمین جمعا به ارزش 13 میلیارد و 280 میلیون ریال را وقف کرد.

یکی از این زمین ها به مساحت 190 مترمربع به ارزش یک میلیارد و 520 میلیون ریال و دیگری به مساحت دو هزار و 352 مترمربع به ارزش 11 میلیارد و 760 میلیون ریال است.

قطعه زمینی به مساحت 190 مترمربع برای احداث مجتمع خدماتی رفاهی حضرت زینب (س) و قطعه زمین دو هزار و 352 مترمربع برای احداث بوستان حضرت رقیه (س) وقف شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: