کد خبر: ۴۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 11
شفاآنلاین-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با اشاره به جمعیت 13 میلیونی دانش آموزان کشورمان عرضه مواد غذایی در بوفه مدارس را یکی از مهمترین علل چاقی آنها دانست و برای اصلاح و سلامت نسل آینده خواستار اصلاح این رویه غیر بهداشتی و ناسالم شد.
به گزارش شفا آنلاین،در همین راستا وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، تفاهمنامه مشترکی را برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان امضا کردند.

توانمندسازی دانش آموزان، خانواده ها، اولیای مدارس و کارکنان برای رعایت سبک زندگی سالم ایرانی - اسلامی از دیگر اهداف تفاهمنامه مشترک میان دکتر «سیدحسن هاشمی» وزیر بهداشت و «علی اصغر فانی» وزیر آموزش وپرورش است.

درهمین راستا در نشست امضای تفاهمنامه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش کارگروهی برای اصلاح مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس تشکیل شد.

اصلاح بوفه های مدارس، ارایه مواد غذایی سالم و مغذی و کاهش برخی از مواد غذایی در بوفه های مدارس دانش آموزان از مهمترین مباحثی بود که برای سلامت این قشر باید با تغییرات اساسی برنامه ها و طرح های عملیاتی به اجرا در بیایید.



***شرایط بوفه سالم

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه  در خصوص ویژگی های یک بوفه سالم برای دانش آموزان اظهار کرد: سلامت دانش آموزان کشور بستگی به تغذیه صحیح دارد، تغذیه صحیح نه تنها باعث رشد جسمی و روانی بلکه موجب افزایش بهره هوشی نیز می شود.

وی تصریح کرد: دانش آموزان علاوه بر وعده های اصلی غذا، نیاز به میان وعده غذایی نیز دارند، مصرف میان وعده موجب افزایش تمرکز حواس دانش آموزان می شود.

به گفته وی تغذیه دوران کودکی و نوجوانی نقش عمده ای در سلامت نسل آینده داشته و دانش آموزان نیروی انسانی آینده را تشکیل می دهند.



*** دایر شدن بوفه های مواد غذایی سالم در مدارس

وی در این خصوص اظهار کرد: یکی از راهکارهای بهبود وضع تغذیه دانش آموزان، دایر شدن بوفه های مواد غذایی سالم در مدارس است.

اسلامیان توضیح داد:تشکیل کمیته ساماندهی بوفه متشکل از مدیر مدرسه، نماینده انجمن اولیاء و مربیان، مربی بهداشت یا رابط بهداشتی و نماینده دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.

وی به وظایف کمیته ساماندهی بوفه اشاره کرد و گفت :نظارت بر فروش مواد غذایی مجاز در بوفه مدارس بر اساس اعلام مجریان طرح، معرفی فروشنده مواد غذایی جهت اخذ کارت سلامت، هماهنگی با متخصصان تغذیه به منظور ارائه آموزش های تغذیه ای به دانش آموزان و والدین، انعکاس موانع اجرایی به مجریان طرح، جلب مشارکت فعال دانش آموزان برای ساماندهی بوفه است .

به گفته این متخصص تغذیه متصدی بوفه بهتر است سرایدار مدرسه نباشد، دائمی بوده و به کار دیگری اشتغال نداشته باشد در قبال وظایفش احساس مسئولیت کرده و کمیته ساماندهی به کار وی نظارت داشته باشد.

به گفته وی خوش اخلاقی، رعایت بهداشت فردی و نوبت کاری ، عدم استعمال سیگار و از همه مهمتر دارای کارت معتبر بهداشتی باشد.

وی اضافه کرد:فضای بوفه باید بزرگ، روشن ، قابل شستشو، دارای تهویه مناسب و رنگ روشن باشد، مکان آن در مجاورت سرویس های بهداشتی نباشد و دو در مجزا جهت ورود و خروج دانش آموزان وجود داشته باشد.

اسلامیان ادامه داد:فضای داخلی بوفه دارای قفسه بندی مناسب ، تمیز و مرتب و اجناس به نحوی چیده شوند که به خوبی قابل رؤیت باشند و محل نگهداری پول از خوراکی ها جدا باشد.

برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی مانند شیر، شیر کاکائو، آبمیوه و ... یخچال تمیز داشته باشد.

وی در خصوص ویژگی های اقلام بوفه مدارس افزود: تنوع، رعایت بهداشت ، استاندارد و بسته بندی مناسب باید در اقلام بوفه مورد توجه قرار گیرد.



***الگوی میان وعده های سالم و مغذی در بوفه مدارس

این متخصص تغذیه درباره الگوی میان وعده های سالم در بوفه مدارس اظهار کرد : الگوی پیشنهادی حاوی مواد غذایی با بسته بندی بهداشتی و علامت استاندارد، دارای: انرژی، پروتئین با کیفیت بالا، انواع مواد معدنی و و ویتامین ها از جمله ویتامین های A ،B ،C ،D، روی ، آهن ، کلسیم ، مس و است .

اسلامیان ادامه داد: نوشیدنی هایی مانند شیر، شیر کاکائو، شیرموز ، شیر خرما و دوغ، و همچنین بستنی، برنجک ، گندم و شاهدانه ، سویا، کیک ها و بیسکویت های ساده یا سبوس دار / غنی شده با انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو ، فندق و شکلات های مغز دار، میوه های تازه مانند سیب، و نارنگی، موز و انواع میوه های خشک مانندخرما، کشمش، انجیر و توت لواشک، آلو و آلبالو خشک (با بسته بندی بهداشتی) از مناسب ترین میان وعده غذایی است.

این متخصص تغذیه افزود: می توان سبزی هایی نظیر هویج، گوجه فرنگی، خیار یا ساندویچ نان و پنیر و خرما، نان و پنیر و گردو یا غذاهایی مانند سیب زمینی پخته، عدسی، لوبیا پخته، حلیم و انواع آش که در شرایط بهداشتی تهیه می شود در مدارس عرضه کرد.



***مشارکت دانش آموزان در ساماندهی بوفه مدارس

اسلامیان اظهار کرد :مشارکت دانش آموزان در ساماندهی بوفه مدارس در قالب نمایندگانی در کمیته ساماندهی، نحوه اداره بوفه و ایجاد نظم در صف های خرید از بوفه میسر می شود.

وی توضیح داد: والدین در دسترس ترین و مهمترین منبع آگاهی تغذیه ای برای دانش آموزان به شمار می روند که باید آموزش های لازم در مورد انتخاب های سالم مواد غذایی را ببینند و به فرزندانشان انتقال دهند.

به گفته وی بهره مندی از مشارکت والدین در قالب انجمن اولیاء و مربیان همگام با کادر آموزشی در نظارت بر نحوه فعالیت بوفه مدارس (کمیته ساماندهی ) میسر می شود.

اسلامیان گفت : تشکیل چنین کمیته ای در مدارس ، ضمن اینکه می تواند بینش و عملکرد تغذیه ای صحیح را در خانواده ها بوجود آورد، با ایجاد انگیزه و این تفکر که والدین در بهبود تغذیه فرزندان خود سهیم هستند، گامی مؤثر در زمینه تضمین سلامت نسل فردای جامعه خواهد بود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: