کد خبر: ۴۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 11
شفاآنلاین-دندان درآوردن کودکان یک اتفاق طبیعی است و طی روند تکاملی دستگاه گوارش انسان رخ می‌دهد بنابراین برخورد مناسب با آن برای گذراندن این مرحله، آرامش را به کودک و خانواده برمی‌گرداند.

به گزارش شفا آنلاین،نوزادی که به دنیا می آید در دهان خود دندان ندارد، ولی در موارد نادری ممکن است دندانی با چسبندگی ضعیف به بافت های زیرش وجود داشته باشد. در صورت وجود این دندان ها برداشت آنها با مراجعه به دندانپزشک پیشنهاد می شود.

دندان های شیری معمولا در سن شش تا هفت ماهگی خارج می شوند. معمولا دندان های پیشین پایین در ابتدا خارج می شود.

پس از آن دندان های پیشین بالا و سپس دیگر دندان ها درمی آیند. در صورتی که خروج دندان ها به تعویق بیفتد بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید و کم کاری غده هیپوفیز و اختلالات تکاملی در تولید و رشد استخوان های سروصورت و کمبود ویتامینD دیده می شود.

در کودکانی که سندرم داون دارند نیز اختلال در درآوردن دندان ها و سیستم عضلانی اسکلتی کودک دیده می شود، این کودکان دچار عفونت های مکرر تنفسی می شوند و قد کوتاهی دارند. دندان های شیری معمولا تا انتهای دو سالگی کامل می شوند. بعضی از بیماری ها و مشکلات در سنین پایین باعث اشکال در رشد دندان های دائمی که در زیر لثه پنهان است، می شود.

این موارد شامل افزایش بیلی روبین در نوزادی، مصرف تتراسیکلین از سوی مادر درسنین جنینی، ابتلا به عفونت های مادرزادی مانند سفلیس مادرزادی، ابتلا به اشکال در تکامل استخوان ها و دندان و اشکالات شکل فک و دهان و شکاف کام است.

بعضی از عوارض مصرف فلوراید زیاد به دلیل وجود آن در آب آَشامیدنی، رفلاکس معده، نارسایی کلیه، کم شدن میزان بزاق به هر علتی، رعایت نکردن بهداشت مصرف داروهایی که باعث رشد بیش از حد لثه می شود، مانند داروهای ضد تشنج باعث تخریب مینا و خرابی زودرس دندان ها می شود.

شیرخواران، معمولا دو ماه قبل از خروج دندان شان دچار آبریزش از دهان می شوند. به خاطر داشته باشیم که ابتلا به تب و اسهال از نشانه های خروج دندان نیست، ولی چون شیرخواران در هنگام دندان درآوردن بی تاب می شوند، در صورتی که در همین محدوده زمانی بیمار شوند، شدت و مدت بیماری بیشتر می شود.

در این زمان، شیرخوار دچار التهاب در محل لثه ها می شود. بهتر است دندان گیرهای نرم و کمی سرد در اختیار کودک گذاشته شود یا لثه های کودک به آرامی ماساژ داده شود. مصرف دارو در این زمان پیشنهاد نمی شود، ولی بعضی از پزشکان مصرف کوتاه مدت استامینوفن را طی این زمان توصیه می کنند.

وقتی کودک یاد گرفت که خمیردندان را از دهانش خارج کند، یعنی در محدوده دو سالگی آموزش مسواک زدن به کودک تحت نظارت والدین پیشنهاد می شود.

انجام معاینه اولیه دندانپزشکی نیز در دو سالگی، در کودکان سالم پیشنهاد می گردد. لازم است بدانید دندان های شیری طی ده الی دوازده سالگی در دهان کودک باقی می مانند، پس مراقبت از آنها ضروری است.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق تخصص عفونی اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: