کد خبر: ۴۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 11
شفاآنلاین :آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود ٥‌میلیون دیابتی در ایران زندگی می‌کنند. آمارهای واقعی اما ماجرای دیگری را حکایت می‌کنند؛ آماری که بر وجود ٢٦‌میلیون ایرانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند تأکید می‌کند.
  این تنها یک روی سکه است. روی دیگر اما، آمار بالای قطع عضوهایی است که به خاطر ابتلا به این بیماری اتفاق می‌افتد. به گفته مدیر برنامه دیابت وزارت بهداشت ٣٥‌درصد قطع عضوهایی که غیراز حوادث در کشور رخ می‌دهد مربوط به مبتلایان به دیابت است. علیرضا مهدوی که دیروز در نشست خبری روز جهانی دیابت صحبت می‌کرد، با اشاره به آمار مبتلایان به دیابت در کشور، گزارش سازمان جهانی بهداشت را یادآور می‌شود: «این سازمان پیش‌بینی کرده تعداد این بیماران تا‌سال ٢٠٣٠ در جهان به نیم‌میلیارد نفر برسد، سهم ایران هم ٥/٦‌میلیون نفر است. همه اینها در شرایطی است که ٨٠‌درصد مرگ‌های ناشی از دیابت مربوط به کشورهای جهان سوم است.» حالا براساس گفته‌های این مسئول در وزارت بهداشت، استان‌های یزد و بوشهر، بیشترین شیوع بیماری دیابت را دارند: «در کلانشهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت وضع ما متفاوت است و تعداد دیابتی‌ها به مراتب نسبت به شهرهای دیگر افزایش نشان می‌دهد.» علیرضا استقامتی، عضو کمیته کشوری دیابت هم به‌عنوان یکی دیگر از حاضران در این نشست می‌گوید: «شیوع دیابت درحال حاضر در دنیا به ٣٨٢‌میلیون رسیده است که نسبت به پیش‌بینی‌ها شیوع بیشتری پیدا کرده است.» به گفته او، تصور می‌شد تا‌سال ٢٠٢٥ شیوع دیابت به ٣٨٠‌میلیون در دنیا برسد، اما  براساس آخرین آماری که از طریق IDF منتشر شده است، شیوع دیابت درحال حاضر به ٣٨٢‌میلیون رسیده است. این نشان می‌دهد که دیابت به‌عنوان معضل سلامتی مطرح نیست و بیشتر یک معضل توسعه‌ای است چراکه درحال افزایش است و این بیماری در بین جوانان رشد یافته است. او از روند شیوع این بیماری در کشور می‌گوید: «نزدیک به یک دهه قبل مطالعات مدون علمی برای بیماری‌های غیرواگیر انجام شده که اطلاعات خوبی از شیوع دیابت و پیش‌دیابت در اختیار ما قرار داده است. شیوع دیابت در دور اول این مطالعات ٨/٧‌درصد بود و در دور دوم که سه‌سال بعد انجام شد، این عدد به ٩‌درصد رسید و طبق آخرین آمار در‌سال گذشته، ٣٤/١١‌درصد افراد بالای ٢٠ سال، مبتلا به دیابت و ٦/١٤‌درصد جمعیت بالای ٢٠‌سال به پیش‌دیابت مبتلا هستند. به‌طورکلی ١٠‌میلیون نفر از جمعیت ایران گرفتار دیابت یا پیش‌دیابت هستند.»
این عضو کمیته کشوری دیابت، شیوع دیابت را در میان زنان بیش از مردان اعلام می‌کند: «چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به این‌که چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع دیابت حدود هفت‌درصد است و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس ١٧ تا ٢٠‌درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند.» استقامتی می‌گوید: «در کشور ما ٢٥‌میلیون نفر چاق هستند، این در حالی است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد ٢٦‌میلیون ایرانی در معرض خطر ابتلا به دیابت‌ قرار دارند.» او ٩٥‌درصد هزینه‌های ناشی از دیابت را مربوط به عوارض بعد از بیماری می‌داند: «برخی از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش عوارض پس از بیماری دیابت است، چرا که بروز برخی از مشکلات ناشی از دیابت مثل سکته بسیار پرهزینه است.»
ساکنان منطقه‌های ١٤ و ٢٠
بیشترین مبتلایان به دیابت
معاون پیشگیری اداره کل سلامت شهرداری تهران هم خبرهای دیگری از شیوع دیابت در پایتخت می‌دهد. او می‌گوید: «مناطق ١٤ و ٢٠ تهران بیشترین مبتلایان به دیابت را دارد. این در حالی است که منطقه‌های ١٣ و ١٧ کمترین مبتلایان هستند.» رضا قهرمانی،  در همین نشست خبری گزارشی از غربالگری دیابت در شهر تهران می‌دهد و می‌گوید: «ما می‌دانیم که غربالگری گسترده‌ای که ما انجام می‌دهیم علمی نیست چرا که غربالگری علمی داستان مربوط به خود را دارد. ما فقط قصد داریم مردم را نسبت به فشار خون، قند خون و وزنشان حساس کنیم تا به نوعی در پیشگیری از دیابت کمک کرده باشیم.»
تهران آبی می‌شود
هرمز کیخانزاده، رئیس انجمن دیابت هم در همین نشست، از اجرای کمپین «روبان آبی» در تهران طی هفته دیابت - ٢٠ تا ٢٦ آبان‌ماه – خبر می‌دهد و می‌گوید: «در اجرای این طرح به همه مردم «روبان آبی» داده و از آنها خواسته می‌شود تا در این کمپین شرکت کنند. برنامه «روبان آبی» در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند فروشگاه رفاه، مراکز خرید، پارک‌ها، خانه‌های سلامت و مدارس اجرا می‌شود.» به گزارش ایرنا، در راستای شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز دیابت، در برنامه روبان آبی، مردم به خوردن صبحانه سالم دعوت می‌شوند و باید قول دهند که شش گام را برای افزایش آگاهی و پیشگیری از دیابت بردارند. رئیس انجمن دیابت می‌گوید: «٧٠‌درصد از افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع ٢ (دیابت ناشی از سبک زندگی و تغذیه) می‌توانند از دیابت پیشگیری کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: