کد خبر: ۳۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 08
شفاآنلاین- مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به انتظار بیماران هموفیلی از پاسخ وزیر تعاون، نسبت به تداوم و ادامه محرومیت بخشی از این بیماران از دفترچه «بیماران خاص» تأمین اجتماعی گلایه کرد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد قویدل اظهار داشت: متأسفانه سکوت رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با محروم کردن بخشی از بیماران هموفیلی از دفترچه «بیمارهای خاص» تداوم دارد.

وی افزود: بسیار امیدوار بودیم رئیس هیئت مدیره تأمین اجتماعی پس از انتشار نامه سرگشاده به او، با احترام گذاشتن به پیگیری رسانه‌های گروهی و با هدف پاسخگویی به افکار عمومی، نظر مدون سازمان متبوعش را در رابطه با دلایل محرومیت بخش از بیماران هموفیلی از دفترچه خاص بعد از 20 سال سابقه حمایت، اعلام می‌کرد که این امر تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: مدیران میانی این سازمان هم با نسبت دادن خدمات و حمایت‌های دولت در بسته حمایتی جامع وزارت بهداشت به سازمان خود تلاش می‌کنند از ارائه پاسخ شفاف خودداری کنند.

مدیرعامل کانون هموفیلی گفت: سؤال این است چه تفاوتی بین بیماران با کمبود فاکتور 8، 9 و 12 نوع اختلالات انعقادی دیگر که همگی بنام عمومی هموفیلی شناخته می‌شوند، وجود دارد؟ تأمین اجتماعی بعد از بیست و چند سال چه دلیلی پیدا کرده که دفترچه خاص این بیماران را از آنها گرفته و آیا هیئت مدیره این سازمان به تعریف‌های جدیدی رسیده است؟

قویدل در ادامه با بیان اینکه مستندات کارشناسی این اقدام چیست؟ عنوان کرد: مدیران میانی این سازمان نه تنها از پاسخگویی به این سؤال ساده و شفاف خودداری می‌کنند بلکه با استدلال‌های عجیب و غریب، مدعی آن هستند که با اخذ دفترچه‌های خاص این دسته از بیماران، آنها از هیچ خدمتی محروم نشدند.

وی تصریح کرد: این اظهارات به‌گونه‌ای است که از یک‌سو  شنوندگان به این تردید دچار می‌شوند که اساساً چرا اقدام را این سازمان انجام داده است که چنین شائبه‌ای را به وجود آورد و از سوی دیگر شنوندگان دچار این تردید می‌شوند که بیماران حتماً از خدماتی محروم هستند که به این اقدام معترض هستند. مگر می‌شود شرایط حمایتی تغییری نکرده باشد و بیماران معترض باشند؟



مدیرعامل کانون هموفیلی گفت:‌ مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به نگرانی‌های منطقی مسئول فنی مرکز درمان جامع هموفیلی در مسئولیت درمان بیماران اظهار نظر عجیبی ارائه دادند‌ مبنی بر اینکه «بنابراین تغییر رنگ دفترچه صادره عامل عدم ارائه خدمات درمانی مورد عهد نیست»!

قویدل افزود: اشاره این مسئول به رنگ قرمز نسخ دفترچه‌های خاصی است که بخشی از بیماران را از آن بدون دلیل محروم کردند؛ شاید ساده‌ترین پاسخ به این مسئول این باشد که اگر تغییر رنگ دفترچه‌ها به معنی محرومیت از برخی از خدمات نیست، پس با چه هدفی این اقدام انجام شده و مسئولان بر آن اصرار می‌ورزند؟

وی اضافه کرد: رنگ قرمز نسخ در دفترچه‌های خاص به معنی آن است که در همه مراکز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی برای تمام خدمات فرانشیز بیمار دریافت نمی‌شود و سازمان در تأمین وجه نسخه برای این مراکز کل وجه نسخ قرمز رنگ را می‌پردازد.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در ادامه اظهار داشت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به خوبی می‌دانند که این گروه از بیماران از خدمات مهمی با اهداف اقتصادی و فارغ از نگاه سلامت‌محور به بیماران هموفیلی محروم شدند.

قویدل با بیان اینکه «بیمار هموفیلی را نمی‌توان یک‌بُعدی درمان کرد»، افزود: خون در تمام نقاط بدن جاری است و اساساً تأمین سلامت این بیماران در تمام حوزه‌ها هدف وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر است؛ ارائه تمام خدمات درمانی به این بیماران با دفترچه خاص رایگان بوده و با تغییر دفترچه آنها این گروه از بیماران مشمول پرداخت فرانشیز در حوزه‌های درمانی دیگر هستند.

وی تصریح کرد: به عبارت روشن‌تر، بیماران با کمبود فاکتور 8 و 9 در تمام مراجعات پزشکی به مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی از پرداخت فرانشیز معاف هستند؛ در حالی که 13 نوع اختلال انعقادی دیگر برای این خدمات باید فرانشیز بدهند، چون دفترچه آنها عادی است.

قویدل اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی دلایل این تغییر را باید توضیح دهد که متأسفانه پاسخگو نیست؛ در این رابطه نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ 9 مهرماه نوشته شد که وی این نامه را در تاریخ 17 مهر به مدیرعامل تأمین اجتماعی ارجاع دادند که تاکنون این مؤسسه پاسخ رسمی دریافت نکرده است.

مدیرعامل کانون هموفیلی گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی حداقل پاسخ وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی را بدهند؛ ما هنوز هم امیدواریم در سایه ظرفیت‌های این سازمان و مدیران دردآشنای آن با بررسی کارشناسی موضوع و هماهنگ با سیاست‌های حمایتی وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید که بی‌شک از موفق ترین وزرای پس از انقلاب هستند، در این تصمیم تجدیدنظرشود.

قویدل خاطرنشان کرد: هر معضلی که در حوزه بیماران خاص بروز می‌کند، ناشی از نبود قوانین مصوب مجلس در این حوزه است؛ متأسفانه مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود مصوباتی در حوزه بیماران خاص ندارد و این امر اجازه می‌دهد که وضعیت این بیماران با صدور بخشنامه و دستورالعمل از ثبات خارج شود.

وی در عین حال اظهار داشت: هنوز امیدواریم بتوانیم زمینه تشکیل فراکسیون حمایت از بیماران خاص را در مجلس فراهم آوریم چرا که حضور فعال نمایندگان نهاد قانونگذاری در این حوزه می‌تواند راهگشای تصویب قوانین خاص برای بیماران خاص از جمله هموفیلی شود.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: