کد خبر: ۳۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 05
شفاآنلاین-عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تشخیص سریع گلوکوم از نابینایی پیشگیری می‌کند. سال‌های اخیر تلاش زیادی برای ارتقای شیوه تشخیصی بیماری گلوکوم در کشور صورت گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین،نوید نیلفروشان فوق تخصص قرنیه و گلوکوم تصریح کرد: مهمترین اقدامی که در مورد گلوکوم انجام می‌شود، ارتقای روشهای تشخیصی بدین نحو است که استفاده از دانشهای جدید به ساخت یکسری وسایلی منجر می شود که می تواند در تشخیص بیماری کمک شایان کند.

وی افزود: مهمترین مسئله این است که اگر بیماری گلوکوم سریع تشخیص داده شود می‌توان درمان را به موقع انجام داد و از نابینایی و کم بینایی پیشگیری کرد و تمایلات سالهای اخیر در بین پزشکان هم به این سمت بوده است که کاری کنند بیماری زودتر قابل تشخیص باشد.

نیلفروشان تصریح کرد: در همین حال روشهای درمانی مهمی به وجود آمده است که شامل روشهای دارویی، لیزری و جراحی است که مرتب در حال به روز شدن است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه قسمت اعظم دانش پزشکی در ایران وابسته به غرب است، خاطر نشان کرد: این موضوع به این خاطر است که آنها روشهای مطالعاتشان سیستماتیک‌تر از ماست و هر کس می‌داند باید چه کند اما متاسفانه در ایران این مباحث به راحتی دنبال نمی‌شود و دست اندازهای زیادی وجود دارد.

وی افزود: ایده‌های زیادی در ذهنمان است اما آن قدر مشغله‌ها و دست اندازهای مختلف وجود دارد که تا عملیاتی شود نظریه توسط کشورهای پیشرفته‌تر بیان شده است و راهکارها توسط انها داده شده است؛ ولی به طور کلی از نظر ایده تحقیقاتی بسیار نزدیک به کشورهای پیشرفته هستیم.

نیلفروشان با بیان موانعی که بر سر راه چشم پزشکی قرار دارد عنوان کرد: بسیاری از تجهیزات مختص بعضی از شرکتهایی هستند که ما تحریم آنها هستیم و نمی توانیم از امکانات آنها بهره ببریم، اما خوشبختانه چیزهایی که ما نمی توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم خیلی جنبه حیاتی برای چشم پزشکی ندارد یعنی روشهای جایگزینی هم وجود دارد.

این فوق تخصص قرنیه و گلوکوم گفت: از نظر دارویی نیز یکسری امکانات دارویی هستند که شرکتهای دارویی مواد اولیه آن را تهیه می‌کنند و به دست ما می رسانند اما از نظر تنوع دارویی نسبت به کشورهای دیگر دچار ضعف هستیم.

وی درباره بیست و چهارمین کنگره چشم پزشکی ایران نیز گفت: در کنگره امسال که در روزهای 10 تا 13 آذر93 برگزار می‌شود مثل سالهای گذشته یک پیش سمینار قبل از سمینار اصلی انجام می دهیم که مربوط به گلوکوم است که در سطح فوق تخصصی و به مدت 8 ساعت انجام می گیرد؛ به این ترتیب که سه سخنران معروف خارجی از آسیا اروپا و امریکا داریم.
فارس
برچسب ها: گلوکوم ، قرنیه ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: