کد خبر: ۳۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 28
شفاآنلاین-مدیرکل نظارت بر ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو به بیان وضعیت دارویی کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر 94 شرکت داروسازی تولید کننده فعالیت دارند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر مهدی پیرصالحی گفت: در حال حاضر 94 شرکت داروسازی تولید کننده، 82 شرکت تولید مواد اولیه، 101 شرکت واردکننده، 62 شرکت فوریتی، 65 شرکت پخش سراسری و 11 هزار و 209 داروخانه در کشور فعالیت دارند.

مدیرکل نظارت بر ارزیابی دارو و مواد مخدر با اشاره به وضعیت بازار دارویی کشور ادامه داد: در سال 92 بیش از 34 میلیارد دارو در کشور مصرف‌ شده است.

وی در مقایسه ریالی بازار دارویی کشور در سال‌های 85 تا 92 گفت: این رقم در سال 91 بیش از 57 میلیارد ریال بود که در سال 92 به بیش از 82 میلیارد ریال رسید و این افزایش ناگهانی ناشی از تغییر نرخ ارز بوده است.

پیرصالحی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی به‌ منظور رفع کمبودهای دارویی کشور، گفت: در راستای حمایت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج دو راهکار کاهش و تثبیت قیمت داروها و نیز کاهش پرداخت از جیب بیماران دنبال می‌شود.

وی افزود: درزمینه کاهش سهم پرداختی بیماران خاص و صعب‌العلاج در مهر سال گذشته 189 قلم دارو مشمول تفاهم‌نامه حمایتی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر بود که این رقم در سال 93 به 298 دارو افزایش‌ یافته است.

تامین داروی دسفرال و ایکسجید به میزان کافی

پیرصالحی همچنین درباره شبهات بوجود آمده پیرامون داروهای مصرفی بیماران تالاسمی و نحوه تهیه وتوزیع این داروها،گفت: پیش بینی و برنامه کل سال 93، چهارمیلیون عدد دسفرال بوده است.

وی افزود: داروی مورد مصرف بیماران تالاسمی به دو شکل خوراکی و تزریقی است که خوشبختانه هر دو نوع این دارو تولید داخل دارد. سیاست کلی سازمان غذا و دارو در مواقعی که دارویی به مرحله تولید داخل می‌رسد، حمایت از تولید داخل و کاهش واردات و ارزبری دارویی است. بنابراین در حال حاضر بیماران تالاسمی مصرف کننده هر دو نوع داروی تولید داخل و وارداتی نوع تزریقی آن با نام دسفرال می‌باشند.

پیرصالحی در خصوص نحوه تامین این داروها اظهار داشت: هرساله در ابتدای سال نسبت به تخمین میزان نیاز و اعلام فراخوان تامین داروهای وارداتی و نسبت به تعیین عامل وارداتی با قیمت مصوب اقدام می‌شود، سهمیه‌بندی ماهانه براساس آمار بیماران اعلامی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونت درمان وزارت بهداشت، موجودی داروی وارداتی و تولید داخل صورت می‌گیرد.

مدیر کل نظارت وارزیابی دارو ومواد مخدر در ادامه گفت: نحوه توزیع این داروها در کل کشور یکسان و بر اساس نیاز و سهمیه‌بندی تعیین شده با هماهنگی انجمن تالاسمی ایران است. بدیهی است بنا به دلایل یاد شده، امکان تامین و توزیع کلیه اقلام تزریقی مصرفی صرفا از نوع وارداتی نیست ضمن اینکه در مواردی نیز بدلیل مشکلات جهانی کمبود داروی تزریقی، با مشکلات مقطعی مواجه شده که با تعریف کانال‌های موازی، نسبت به رفع کمبود مقطعی اقدام شده است.

این مقام مسئول در مورد توزیع دارو در برخی داروخانه‌ها و دلیل اینکه چرا داروخانه‌های عامل توزیع در بهترین حالت بخشی از نسخه‌ای که توسط پزشک تجویز شده را به بیمار تحویل می دهند و همچنین سهمیه در نظر گرفته شده به چه دلیل با شهر‌های دیگر فرق می‌کند؟ گفت: توزیع دارو در سطح استانی با نظر دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و داروی آن صورت می‌گیرد. از آنجاکه این داروها نیازمند مکانیسم نظارتی هستند، معاونت‌های یاد شده با تعریف شبکه موردنظر نسبت به نظارت بر توزیع این قبیل داروها اقدام می‌کنند. بدیهی است درصورت وجود مشکل توزیع در داروخانه‌ها، بیماران می‌توانند مراتب را از طریق معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مربوطه پیگیری کنند.

مدیر کل نظارت وارزیابی امور دارو ومواد مخدر سازمان غذا و دارو درپاسخ به سئوالی مبنی بر آنکه امسال داروی دسفرال و ایکسجید به چه تعداد وارد کشور شده است و برای نیمه دوم سال این آمار چقدر است؛ گفت: در شش ماهه اول سال جاری حدود یک میلیون و 800 هزار عدد دسفرال، 168هزارعدد اکسجید 125میلی گرمی، 168هزار عدد اکسجید 250 میلی گرمی و 337 عدد اکسجید 500 میلی گرمی وارد شده است. همچنین پیش بینی و برنامه کل سال 93 برای داروهای یاد شده 4 میلیون عدد دسفرال، 500هزار عدد اکسجید 125 و 250میلی گرمی (ازهرکدام) و یک میلیون عدد اکسجید 500 میلی گرمی بوده است.

پیرصالحی گفت: از سال 93 ملاک تولید داخل بودن یک دارواز نظر سازمان غذا ودارو، تولید به میزان حداقل 30 درصد بازار به مدت یکسال بصورت متوالی می‌باشد. همچنین مواد اولیه دارویی باید از منابع مورد تایید و معتبر وارد کشور شده و مستندات لازم جهت تایید سلامتی و کیفیت به این سازمان ارائه می‌شود. عمده مواد اولیه دارویی در کل دنیا در کشورهای چین و هند تامین می‌شود و اکثر شرکت‌های دارویی بین‌المللی در صورت تایید کیفیت مورد نظر خود از این موارد استفاده می‌کنند. همچنین در مورد داروهای تولید داخل نیز برخی از مواد اولیه مورد نیاز این گروه ازشرکت‌های تولید داخل نیز با ارائه مستندات مورد نیاز مبنی بر رعایت شرایط تولید مناسب و تامین ایمنی، کیفیت و کارآیی (اثر بخشی) دارو و پس از ثبت، کنترل و بازرسی از محل و شرایط تولید و تامین آن، امکان ساخت و تولید دارو را پیدا می‌کنند.

مدیرکل اداره نظارت وارزیابی دارو ومواد مخدرسازمان غذا ودارو درخصوص بیمارانی که بعضا نمی‌توانند داروی ایرانی مصرف کنند یا نوع دارو را از خوراکی به تزریقی و بالعکس تغییر دهند، توضیح داد: در هیچ مقطعی دسترسی به داروهای مصرفی غیرایرانی به طور کامل قطع نشده است و تعیین نوع و شکل داروی مصرفی نیز با نظر پزشک معالج است. انتظار می‌رود با توجه به شرایط تامین داروی مورد مصرف (تزریقی و خوراکی) پزشکان همانند گذشته نسبت به درمان بیماران اقدام کنند.

برچسب ها: دارو ، داروسازی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: