کد خبر: ۳۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 26
شفاآنلاین-رییس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه ام.اس یک بیماری هزار چهره است، گفت: این بیماری بیشتر در جوانان و بویژه زنان سنین 20 تا 35 سال ظاهر می‌شود و البته در کودکان و افراد مسن نیز مشاهده شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر پاکدامن نحوه تظاهرات بالینی ام.اس در گروه‌های سنی مختلف را تا حدودی متفاوت عنوان کرد و گفت: برای مثال کوچک‌ترین مریضی که داشتم شش ماهه بود و بیماری او با تشنج ظاهر شد و مسن‌ترین بیمارم 74 سال داشت که با اختلالات حرکتی مواجه بود.

وی ادامه داد: این بیماری از نظر علت سیستم ایمنی را در افراد مستعد دچار اختلال می‌کند که محرک آن یک ماده خارجی و به احتمال زیاد ویروس است اما تاکنون شناخته نشده و معمولا سیستم عصبی مرکزی را مختل می‌کند.

پاکدامن هم‌چنین اظهار کرد: وقتی می‌گوییم بیماری ام.اس یک بیماری هزار چهره است یعنی اینکه ممکن است هر قسمت از سیستم عصبی را مختل کرده و التهاب و اختلال منحصر به فرد آن قسمت را ایجاد کند، مثل اختلالات حرکتی، تعادل، حسی یا به صورت سرگیجه، دوبینی و اختلالات ادراری باشد.

پاکدامن با بیان اینکه معمولا چیزی که بیشتر ظاهر می‌شود فرم حمله‌ای است، گفت: زمان این حمله‌ها از چند روز تا چند هفته است که با درمان می‌توان مدت سیر این حمله‌ها را کاهش داد وبا درد همراه نیست و بیشتر در چشم ظاهر می‌شود که بعد از دو تا سه هفته خود به خود از بین می‌رود.

پاکدامن هم‌چنین گفت: بیماری ام.اس پیشگیری ندارد و از نظر شیوع، ما در منطقه‌ای هستیم که طبق تقسیم‌بندی بین‌المللی باید شیوع کم و زیر 5 در 100 هزار را داشته باشیم، اما این در حالیست که متاسفانه در حال حاضر بیش از 70 هزار بیمار ام.اس داریم و شیوع آن در کشور متوسط است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری پیشگیری ندارد، گفت: اما می‌توان با داروهای موجود آن را کنترل کرد و بین 30 تا 60 درصد بر حسب اینکه چه دارویی انتخاب شود از شیوع حملات ام.اس کاست.

رییس انجمن علوم اعصاب ایران در ادامه گفت: از نظر تغذیه برای این بیماران تغذیه مخصوصی قائل نیستیم اما باید از مصرف روغن‌های حیوانی به میزان زیاد جلوگیری کنیم.

پاکدامن هم‌چنین تاکید کرد: این بیماری با یک حمله تشخیص داده نمی‌شود، زیرا بیماری‌های زیادی وجود دارد که ممکن است تظاهرات‌شان به صورت حمله و شبیه به ام.اس باشد. بنابراین پزشکان باید موارد تشخیص‌های دیگر را رد کنند تا بتوانند به تشخیص دقیق ام.اس برسند. به عبارت دیگر هر اختلال چشمی، حسی، حرکتی یا تعادلی ام.اس نیست و بیماری‌های زیادی ممکن است در ایجاد این حملات موثر باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: