کد خبر: ۳۸۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 25
شفا آنلاین-یک متخصص ارتوپد با تاکید بر اینکه عدم تحرک، شایع‌ترین علت پوکی استخوان است، گفت: این بیماری یک اختلال اسکلتی است که بیشتر زنان بالای 50 سال و مردان بین 60 تا 70 سال را درگیر می‌کند اما با استفاده از راهکارهای موثر می‌توان پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر التفات جمالی گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است که در آن استخوان شکننده شده و بیمار آسیب پذیرتر است و با وارد شدن نیروی کم به استخوان باعث شکسته شدن آن می‌شود. این شکستگی‌ها ناشی از شکننده شدن استخوان است.

وی ویژگی بارز در این بیماری را کاهش استحکام استخوان دانست و افزود: با بالا رفتن سن املاح استخوانی در فرد کمتر و از مقاومت آن کاسته می‌شود. همچنین افرادی که کم تحرک هستند یا هیچ گونه تحرکی ندارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

این متخصص ارتوپد در خصوص عوامل غیرقابل کنترل در افزایش خطر ابتلا به این بیماری گفت: به طور کلی افزایش سن، زایمان‌های متعدد، اختلال در سیستم داخلی بدن به ویژه اختلال در غدد، کمبود استروژن پس از یائسگی که باعث کاهش حجم مواد معدنی در استخوان زنان و کاهش تستوسترون در مردان می‌شود، جزو عواملی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را در همه مردم دنیا افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این مطلب که دردهای استخوانی به خصوص درد در ناحیه ساق پا نشانه بارز این بیماری است، خاطرنشان کرد: در بعضی مواقع پوکی استخوان به دلیل بروز بیماری‌های دیگری مانند پرکاری تیروئید، مصرف برخی داروها مانند کورتن و داروهایی که برای بیماری آسم تجویز می‌شود در طول زمان باعث بروز پوکی استخوان در بیمار می‌شود.

جمالی تغییر در سبک زندگی را اصلی‌ترین راهکار در جلوگیری و کنترل پوکی استخوان دانست و اظهار کرد: با فعالیت زیاد بدن، پیاده‌روی روزانه، داروهای درمان پوکی استخوان، ورزش‌هایی که باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود و به اسکلت بدن آسیب نمی‌رساند، مکمل‌های حاوی کلسیم، فسفر، پتاسیم و استفاده کمتر از وسایل نقلیه می‌توان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

وی استفاده از نور آفتاب که سرشار از ویتامین D است را یکی دیگر از راهکارهای موثر در جلوگیری از بروز این بیماری دانست و در پایان خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات به مقدار زیاد، مصرف گوشت به خصوص گوشت سفید و لبنیات به مقدار زیاد می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان کمک کننده باشد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: