کد خبر: ۳۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 22
شفاآنلاین-محققان مرکز تحقیقات فیزیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد موفق به اجرای طرح «تاثیر تابش پلاسما بر ترمیم زخم های پوستی» شدند.
به گزارش شفا آنلاین،سارا فتح اله دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک اتمی و مولکولی واحد علوم وتحقیقات و محقق این طرح، گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده در زخم بیمارات دیابتی، مطالعه بر روی روشی نوین و درمان زخم های دیابتی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما آعاز شد.

وی با بیان اینکه نتایج این طرح پس از آزمایش های مکرر نشان دهنده بهبود کامل زخم دیابتی تنها پس از یک بار تابش بر روی نمونه هایی حیوانی است، افزود: با توجه به چشم اندازهای این طرح در گام بعدی از این روش برای بهبود زخم دیابتی بر روی انسان ها در آینده نزدیک استفاده می شود.

فتح اله یکی از مهمترین مشکلات کنونی حوزه سلامت، مشکلات مرتبط با درمان پوست های آسیب دیده دانست و اظهارداشت: درمان های فعلی انواع زخم ها و ضایعات پوستی دارای معایب فراوانی از جمله صدمه زدن به بافت های سالم و طولانی بودن دروه درمان زخم است که منجر به بالارفتن هزینه ها و عفونت های شدید و حتی مرگ می شود. همچنین بعضی این روش های مرسوم برای درمان بسیاری از زخم های پوستی اعم از زخم های بیماران دیابتی و زخم های مزمن و عمیق کارآمد نیست.

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: استفاده از دستگاه پلاسما جت برای تولید پلاسمای سرد گاز هلیوم که حاوی ذرات واکنش پذیر، رادیکال های آزاد، یون ها و ذرات خنثی، به عنوان روشی نیون برای ترمیم زخم های بیماران دیابتی مطرح شده است.

وی به خواص منحصربه فرد پلاسما نسبت به روش های سنتی درمانی اشاره کرد و گفت: عدم آسیب رسانی به بافت سالم، استریل کردن سطح زخم، سرعت بالای تیمار، ارزان و قابل کنترل بودن این روش از جمله مزیت های این روش درمانی به شمار می رود.

این طرح به سرپرستی دکتر قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای این واحد و با همکاری شهریار میرپور و مرکز تحقیقات پوست و سلول بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سرپرستی دکتر پروین منصوری انجام شده است و اکنون مراحل ثبت اختراع دستگاه پلاسما جت و سیستم تولید ناتو ذرات ولثاژ بالا توسط سازمان های مربوط در حال پیگیری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: