کد خبر: ۳۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 20
شفاآنلاین- رییس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: پوکی استخوان در کشور افزایش خواهد یافت.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «بهزاد دماری» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت 28 مهر – روز جهانی پوکی استخوان - روند رو به رشد ابتلای هموطنان به پوکی استخوان را ناشی از عوامل خطری عنوان کرد که تغذیه نامناسب ، کم تحرکی ، مصرف سیگار و قلیان از جمله این عوامل است.

دماری در ادامه ، مصرف الکل ، وراثت ، استرس و عوامل محیطی را از دیگر عوامل خطر بروز پوکی استخوان برشمرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، افزود : طی یک دهه اخیر بیماری پوکی استخوان در گروه سنی بالای 20 سال کشور از 8.3 درصد در سال 80 به 10.6 درصد در سال 90 رسیده است.

وی در توضیح اظهاراتش گفت : به عبارت دیگر پوکی استخوان طی یک دهه 3 / 2 درصد افزایش یافته است.

دماری تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش بیماری پوکی استخوان در کشور باید برای افزایش سواد سلامت مردم، تجهیز شبکه های بهداشتی کشور و سیاست های عمومی سالم فعالیت بیشتری انجام شود.



** صدور کارت خطرات سلامت

رییس مرکز بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، از اجرای آزمایشی صدور کارت خطرات سلامت در «محمدیه قزوین» خبر داد و گفت: این کارت برای یکصد خانوار در این منطقه صادر شده است و قرار است در صورت موفقیت در تمام کشور اجرا شود.

دماری افزود: در طرح صدور کارت خطرات سلامت، وضعیت روانی، پوکی استخوان، دیابت، رفتارهای پرخطر، شاخص توده بدنی، میزان آمادگی برای بلایا، سلامت دهان و دندان و خطر حمله قلبی طی 10 سال بعد، مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد با داشتن این کارت از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر آگاه می شوند و متوجه می شوند که ممکن است با این عوامل خطر مرگ زودرس سراغ آنها بیاید.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : صدور کارت خطرات سلامت در آینده ای نزدیک برای همه مردم اعلام می شود.

**پوکی استخوان، بیماری خاموش

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: پوکی استخوان یک بیماری خاموش یا فراموش شده است زیرا فقط وقتی استخوان ها می شکند ، مردم متوجه این بیماری می شوند.

دماری افزود: شکستگی پوکی استخوان در قسمت های حساس بدن یعنی لگن، مهره ها، مچ و بازو و ران اتفاق می افتد.

نامبرده ادامه داد: مردان بیشتر دچار شکستگی مهره ها و زنان بیشتر دچار شکستگی ران می شوند و عمدتا این بیماری در افراد مسن بروز پیدا می کند.

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت و مسن شدن افراد کشور در سال های آتی اگر اقدام مناسبی برای پیشگیری از پوکی استخوان انجام ندهیم با بار زیادی از این بیماری مواجه خواهیم شد.



**بیشترین بستری سالمندان ناشی از پوکی استخوان است

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: میزان بستری افراد مسن ناشی از پوکی استخوان بیشتر از بستری های ناشی از دیابت، سکته های قلبی و سایر بیماری ها است.

دماری با بیان اینکه وضعیت پوکی استخوان در 10 سال گذشته بدتر شده است، افزود: تراکم استخوان ها در سنین جوانی و نوجوانی به اوج خود رسیده و در سن میانسالی کم می شود.

وی گفت: تراکم استخوان در زنان ، چهار تا پنج سال بعد از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی ، هفت تا هشت درصد کاهش می یابد و در معرض انواع شکستگی های استخوان قرار می گیرند.



**شیوع کمبود ویتامین دی در کشور افزایش یافته است

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش کمبود ویتامین دی در مردم کشور گفت: طبق مطالعات مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم کشور ، بررسی شیوع کمبود ویتامین دی در سال 80 روی شش هزار جمعیت در شهرهای تهران، مشهد و در سال 90 روی دو هزار و یکصد نفر در شهرهای اراک و سنندج انجام شد.

دماری افزود: طی این مطالعات مشخص شد که کمبود ویتامین دی در سال 80 ، 28 درصد بوده که در سال 90 به 82 درصد افزایش داشته است هر چند نیاز است که این مطالعات در کل کشور انجام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان کمبود ویتامین دی در افراد به طور قطع در سال های آتی با افزایش شیوع پوکی استخوان در کشور مواجه خواهیم شد.



**عوامل بروز پوکی استخوان

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، کم تحرکی، مصرف سیگار ، تغذیه ناسالم، لاغری مفرط و وراثت را از جمله عوامل بروز پوکی استخوان برشمرد و گفت: کم تحرکی موجب می شود تا استخوان ها تحریک و ساخته نشوند که البته کم تحرکی در بروز بیماری هایی مانند دیابت و سرطان و همچنین سکته ها نقش دارد.

دماری با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان و الکل نیز موجب کاهش عوامل تشکیل دهنده استخوان می شوند، افزود: مردم باید برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی استفاده کنند زیرا میزان ویتامین دی بدن مردم طی 10 سال گذشته ، 50 درصد کاهش داشته است.

وی از لاغری مفرط به عنوان یکی دیگر از عوامل بروز پوکی استخوان نام برد و گفت: هر چند چاقی برای پیشگیری از پوکی استخوان خوب است اما اگر افراد چاق شوند باید به فکر سرطان ها نیز باشند زیرا به طور مثال چاقی در زنان یکی از عوامل بروز سرطان رحم است.

وی تاکید کرد: به افراد توصیه نمی کنیم چاق باشند اما لاغری مفرط نیز نداشته باشند.



**توصیه های ورزشی برای پیشگیری از پوکی استخوان

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کم تحرکی در همه افراد جامعه وجود دارد ، گفت: افراد زیر 18 سال باید در روز 60 دقیقه فعالیت متوسط (پیاده روی) داشته باشند یعنی ضربان قلب آنان 20 درصد نسبت به وضعیت عادی، بیشتر شود و پیاده روی آنان بین راه رفتن و دویدن باشد.

دماری افزود: افراد بالای 18 سال نیز باید روزانه نیم ساعت و حداقل پنج روز در هفته ، فعالیت متوسط داشته باشند که این دستورالعمل تا پایان میانسالی برای افراد توصیه می شود.

وی یادآور شد: افراد بالای 60 سال دارای مشکلات حرکتی برای ورزش باید با پزشک مشورت کنند.



**دخانیات و وراثت عواملی برای بروز پوکی استخوان

رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از دخانیات به عنوان عاملی برای بروز پوکی استخوان نام برد و گفت: میانگین نخ مصرفی سیگار در کشور 13 نخ در روز است که مصرف قلیان نیز در حال اضافه شدن به این مساله است.

دماری افزود: باید قبح مصرف قلیان در جامعه بیشتر شود تا مصرف آن در سال های آتی کاهش یابد.

وی ادامه داد: وراثت نیز یکی از عوامل خطر بروز پوکی استخوان است بنابراین افراد دارای سابقه فامیلی پوکی استخوان باید زودتر غربالگری شوند.



**200 میلیون زن در جهان مبتلا به پوکی استخوان هستند

به گفته رئیس مرکز بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ، طبق آمار بنیاد بین المللی استئوپروز (پوکی استخوان) 200 میلیون زن در کل دنیا به پوکی استخوان مبتلا هستند.

دماری گفت: در جوامع غربی ، 30 درصد زنان و هشت درصد مردان سنین بالای 50 سال دچار پوکی استخوان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: