کد خبر: ۳۷۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 13
رئيس سازمان غذا و دارو تاکید کرد:
شفاآنلاين :رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در ایران تولید با هدف جبران واردات انجام می شود، گفت:‌ تولید برای صادارت باید جایگزین آن شود.




به گزارش شفاآنلاين، دکتر ‌رسول دیناروند در نشست صبحانه کاری با حضور وزیر بهداشت و رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: ‌هم اکنون فرصت های خوبی برای صادرات پزشکی به ویژه در کشورهای همسایه مانند عراق یا ورود به بازار روسیه وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی گفت:‌ مسئولان عراقی می گویند این کشور سالانه به 2 میلیارد و 500 میلیون دلار واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیاز دارد که ایران می تواند سهم خوبی در تامین داشته باشد.

دکتر دیناروند ادامه داد:‌ میلیاردها دلار واردات روسیه از اتحادیه اروپا بویژه در صنایع غذایی متوقف شده و روسیه علاقه مند به همکاری ایران است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اظهارات یکی از اعضای اتاق بازرگانی درباره نگاه منفی این سازمان به واردات گفت: ‌این تکلیف قانونی ماست و نمی توانیم در جایی که تولید داخل وجود دارد به واردات نگاه گشاد دستانه داشته باشیم.

دکتر دیناروند درباره بخشی از واردات این حوزه نیز گفت:‌ هدف از برخی واردات موازی ایجاد توازن در بازار است.

وی واردات مقادیر زیاد مکمل های غذایی را نیز اشتباه دانست که در گذشته رخ داده است و گفت: واردکنندگان این مکمل ها هم باید به تعهدات خود در قبال دولت عمل کنند و هم با نصب برچسب برای مردم مشخص کنند که این مکمل ها خواص درمانی ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره اینکه برخی به بهانه انتقال فناوری اقدام به واردات در بخش دارو می کنند، گفت: ‌در یکسال اخیر به هیچ وجه اجازه چنین کاری داده نشده است.

دکتر دیناروند انتقاد از واردات سرنگ را نیز قابل قبول دانست و گفت: ‌در یکسال گذشته اجازه واردات سرنگ داده نشده است.

وی افزود: ‌در تولید سرنگ داخلی مازاد هم داریم و واردات سبب شده است برخی تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند و به همین دلیل وزارت بهداشت استفاده از سرنگ وارداتی را در همه بیمارستان ها ممنوع اعلام کرده است .

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین کاهش مصرف سموم و کودشیمایی در بخش کشاورزی را نیز از مطالبات وزارت بهداشت بیان کرد و گفت:‌ سرانه مصرف این سموم در ایران بالاست و وزارت جهادکشاورزی باید نظارت کافی در این بخش داشته باشد.

دکتر دیناروند همچنین در پاسخ به انتقادها به وزارت بهداشت در موضوع استفاده از روغن پالم در لبنیات گفت:‌ سلامت مردم مهمترین اولویت برای وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ آمارهای داخلی و همچنین پیگیری های ما حاکی از کاهش واردات پالم به کشور است.

دکتر دیناروند با تاکید بر اینکه ‌صادرات لبنیات نیز کم نشده است، گفت:‌ روزانه 20 هزار تن شیر در کشور تولید می شود که 2 هزار تن آن در تولید شیرخشک به مصرف می رسد.

وی درباره توسعه مصرف زیتون در کشور نیز گفت:‌ افزایش مصرف زیتون و فرآورده های آن از برنامه های شورای عالی سلامت است و باید مصرف آن در سبد غذایی مردم افزایش یابد.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از اعضای اتاق بازرگانی درباره ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ در فرآورده های گوشتی هم گفت: ‌افزودن خمیر مرغ در سوسیس و کالباس از سه سال قبل ممنوع است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید فرآورده های گوشتی مشمول استاندارد اجباری است، گفت: ‌اگر واحدی از خمیر مرغ در تولید فرآورده های گوشتی استفاده کند ، تخلف کرده است.

دکتر دیناروند افزود: ‌موضوع استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی برای واحدهایی که امکان تهیه خمیر مرغ را در خط تولید خود دارند ، در حال بررسی های کارشناسی است اما نمی توان خمیر مرغ را در جایی تولید و سپس در محل دیگر برای تهیه فرآورده های گوشتی استفاده کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین وضع ایران را در صنایع غذایی خوب توصیف کرد و گفت:‌ محصولات غذایی ایران با بالاترین استاندارها تولید می شود و قابل رقابت با استانداردهای جهانی است

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: