کد خبر: ۳۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 13
شفا آنلاین-ماجرای غدیر خم و نصب امیرمومنان (ع) به امامت و ولایت امر در روز «یکشنبه» و نزدیک ظهر بوده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، بر اساس منابع اهل سنت و شیعه، ‌وقوف پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در حجۀ الوداع در عرفه، روز جمعه بوده است، بنابراین، روز غدیر آن سال که نُه روز پس‌ از عرفه و هجدهم ذی حجه است، «یکشنبه» بوده است. اما این گردهمایی در چه ساعتی از روز روی داده است؟

این گزارش می‌افزاید: طبرسی در این‌باره می‌نویسد: جبریل زمانی که پنج ساعت از روز گذشته بود بر پیامبر نازل شد. فتال نیشابوری نیز گزارشی را می‌آورد و می‌نویسد: پنج ساعت از روز گذشته بود که جبرئیل پیام ابلاغ رسالت را برای پیامبر آورد. زمان اجتماع، هم‌ زمان با ظهر بود، از این‌ رو ابتدا نماز خوانده شد و بعد رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله سخنرانی کردند.

بر اساس این گزارش، امام صادق (ع) فرمود: کسى که در روز عید غدیر هر ساعتى که خواست، دو رکعت نماز بخواند و بهتر این است که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتى است که امیرالمؤمنین (ع) در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد، (هر که چنین کند) همانند کسى است که در آن روز حضور پیدا کرده است. (وسائل الشیعه 5: 225، ح 2)

این گزارش می‌افزاید: مستحب است روز عید غدیر قبل از ظهر غسل کرده و نیم ساعت به ظهر مانده دو رکعت نماز اقامه شود. در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید 10 مرتبه و آیة الکرسی 10 مرتبه و سوره قدر 10 مرتبه خوانده شود. ارزش این نماز برابر است با صد هزار حج و صد هزار عمره و باعث برآوردن شدن حوائج دنیا و آخرت می‌شود.

برچسب ها: غدیر خم ، ولایت ، امامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: